اوکراین اعلام کرد، خواستار مذاکره با روسیه و تمام کشورهای امضا کننده سند وین برای اعتمادسازی است.

در ادامه تنش میان روسیه و اوکراین، این کشورهمسو با غربی ها حضور نیروهای روس در مرز اوکراین را تهدیدی برای خود می داند و در حال حاضر خواستار اعتماد سازی روسیه شده است.

هرچند روسیه بارها عنوان کرده حضور نظامی‌اش در مرز با اوکراین اقدامات عادی نظامی است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، دیمیتری کولبا وزیر خارجه اوکراین در شبکه اجتماعی توییتر نوشت، این کشور خواستار دیدار با همه کشورهای امضا کننده سند وین 2011 در مورد تقویت اعتماد و امنیت از جمله روسیه شده است.  

بنا بر اظهارات دیمیتری کولبا، مسکو به درخواست کی یف درباره سند وین پاسخ نداده و اوکراین خواستار دیدار با شرکت کنندگان در سند وین در 48 ساعت آینده برای گفت و گو درباره نقل و انتقالات نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین است.   

این مقام دولت اوکراین روز جمعه اعلام کرد که این کشور به روسیه 48 ساعت مهلت داد تا در مورد آنچه که فعالیت نظامی مسکو در مرزهای اوکراین خواند، توضیح دهد.

یک مقام روس روز 11 فوریه به ریانووستی گفت، وزارت خارجه روسیه از طریق سازمان امنیت و همکاری اروپا نامه حاوی درخواست اوکراین برای ارائه توضیح در مورد فعالیت های نظامی روسیه در مناطق همجوار اوکراین و تعداد نیروهای نظامی این کشور را دریافت کرده است.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش میان روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است.

115