نخست‌ وزیر بنگلادش از جامعه بین‌المللی از جمله بانک توسعه اسلامی خواست، فشار بر میانمار را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا افزایش دهند.

به گزارش روز دوشنبه ایران پرس، «شیخ حسینه» در سخنانی از جامعه جهانی خواست تا فشارها بر میانمار را برای تضمین بازگرداندن صدها هزار آواره روهینگیا افزایش دهند.

نخست وزیر بنگلادش افزود: بانک توسعه اسلامی نمی‌تواند ساکت باشد، وقتی که شهروندان روهینگیا قربانی پاکسازی قومی قرار می‌گیرند.

بنگلادش و میانمار توافقنامه‌ای را برای بازگرداندن آوارگان روهینگیا امضا کرده‌اند، ولی مسلمانان حاضر به بازگشت بدون اخذ تضمین‌های امنیتی و حقوق بشری نیستند.

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت آوارگان روهینگیایی

گروههای حقوق بشر بر این باورند شرایط در استان راخین درغرب میانمار هنوز برای بازگشت آوارگان مهیا نیست.

دولت میانمار مدعی شده است که آماده بازگرداندن آوارگان روهینگیا به خانه و کاشانه آنها است ولی شواهد نشان می دهد که موج ورود آوارگان روهینگیا به بنگلادش همچنان ادامه دارد.

از 25 اوت 2017 در حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی به مسلمانان روهینگیایی دراستان راخین میانمار، بیش از6 هزارمسلمان روهینگیایی کشته، 8 هزار نفرزخمی و حدود یک میلیون نفر به بنگلادش آواره شده اند.

سازمان ملل پیشتردرگزارشی با محکوم کردن عملیات سرکوب و کشتار هدفمند مسلمانان روهینگیایی در راخین، اقدامات ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیایی را پاکسازی و تبعیض نژادی دانست و آنها را بدترین نظامیان جهان معرفی کرد.

صندوق کودکان ملل متحد اعلام کرد، بیش از 530 تا ششصد هزار مسلمان روهینگیا هنوز در استان راخین در غرب میانمار هستند، که 360 هزار نفر آنها را کودکان تشکیل می دهند.

بیشتر بخوانید:

فریاد عدالت‌خواهی آوارگان مسلمان روهینگیایی در بنگلادش

درخواست پنج کشور آسیایی برای رسیدگی به‌جنایت ضد روهینگیایی‌ها