تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت خواستار اجرای قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس فوری در غزه شد.

قطعنامه آتش‌بس فوری در غزه، سرانجام پس از نزدیک به ۶ ماه جنگ در غزه روز دوشنبه در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید که خواستار آتش بس فوری در غزه در ماه رمضان شده است تا منجر به آتش بس پایدار شود.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، تدروس آدهانوم گبریسوس، رئیس سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه پس از تصویب قطعنامه آتش بس فوری در غزه در حساب کاربری ایکس خود، خواستار اجرای فوری قطعنامه اخیر شد که خواستار آتش‌بس تا پایان ماه مبارک رمضان و آزادی اسرای اسرائیلی در غزه است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که خواستار آتش بس فوری در غزه و آزادی تمامی اسرا است، استقبال کرد و گفت: اجرای این قطعنامه حیاتی است.

 پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا نیز در واکنش به تصویب قطعنامه شورای امنیت در خصوص آتش بس در غزه گفت: قطعنامه سازمان ملل مطابق با چیزی است که اسپانیا از آغاز درگیری از آن دفاع کرده است.

 در همین حال؛ واسیلی  نبنزیا سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: مسکو امیدوار است قطعنامه شورای امنیت که خواستار آتش بس در غزه است، به جای پیشبرد «عملیات غیرانسانی اسرائیل علیه فلسطینیان» در جهت «منافع صلح» استفاده شود.

۱۴ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل به قطعنامه ارائه شده توسط اعضای غیردائم این شوای برای برقراری آتش بس فوری در غزه رای مثبت دادند و از آن حمایت کردند و ایالات متحده آمریکا به عنوان عضو دائم این شورا، رای ممتنع داد و به این ترتیب قطعنامه برقراری آتش بس در غزه به تصویب رسید.

آمریکا پیش‌تر سه قطعنامه آتش‌بس را وتو کرده بود، اما این بار به این قطعنامه رای ممتنع داد و به این ترتیب بدلیل عدم مخالفت اعضای دائم شورای امنیت و بدون هیچ مخالفتی این قطعنامه به تصویب رسید.125