«یوسف بن احمد العثیمین» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی از دولت میانمار خواست حقوق مسلمانان روهینگیا در این کشور را محترم بشمارد.

وی در جریان سفر چهارروزه خود به داکا پایتخت بنگلادش تاکید کرد؛ از دولت میانمار انتظار می‌‌رود، حقوق شهروندی مسلمانان روهینگیا را به رسمیت بشناسد. این درخواست در حالی مطرح شد که در تازه ترین حملات بوداییان افراطی به روستای کاینگ گیی Kaing Gyi در استان راخین میانمار شماری از مسلمانان روهینگیا کشته شدند.

دولت این کشور از دهه 60 میلادی فشارهای خود را بر مسلمانان روهینگیا به منظور وادار کردنشان به ترک محل زندگی و تصاحب خانه، محل کار و مزارعشان به طور جدی اغاز کردند و از سال 2012 فشارهای سیاسی و امنیتی تبدیل به کشتار مسلمانان روهینگیا شد. دولت میانمار نه تنها حقوق شهروندی آنان را به رسمیت نمی شناسد؛ بلکه مسلمانان روهینگیا را بنگالی تبار می داند که باید به سرزمین اصلی خود بنگلادش بازگردند.

 

این در حالی است که مسلمانان روهینگیا صدها سال در سرزمین «اراکان»، راخین فعلی سکونت و حتی نظام پادشاهی نیز داشته اند. بنابراین، فشار بر مسلمانان روهینگیا و کشتار انان صرفا حرکتی سیاسی برای پاکسازی نژادی و مذهبی در میانمار از سوی بوداییان افراطی محسوب می شود. سلکوم کولاک اوغلو کار‌شناس سازمان تحقیقات استراتژیک بین الملل آنکارا: دولت میانمار از سالها پیش یک سیاست حذفی را در قبال مسلمانان روهینگیا بکار گرفته تا کشوری را براساس آئین بودا تشکیل دهد.

 

محمد الماسری کارشناس مسایل جنوب شرق آسیا نیز براین باور است: میانمار در حال حاضر شاهد پاک سازی نژادی تمام عیار است، مثل چیزی که در میانه  دهه ۱۹۹۰ در بوسنی و هرزگوین جریان داشت و یا صهیونیست‌ها در حق فلسطینی‌ها انجام داده‌اند. هیچ بعید نیست که در مورد مسلمانان روهینگیا در میانمار هم معامله پشت پرده‌ای میان غرب و دولت میانمار صورت گرفته باشد.

دولت میانمار برای کاهش فشارهای بین المللی بارها ادعا کرده است که مسلمانان روهینگیا خود خانه هایشان را اتش می زنند. ادعایی که تاکنون مورد پذیرش هیچ نهاد بین المللی قرار نگرفته است.   

«یانگ هی لی» گزارشگر ویژه حقوق بشر در میانمار می گوید؛ «ادعای دولت میانمار در این خصوص که مسلمانان روهینگیا خانه های خود را آتش زده اند، کاملا غیر معتبر و نادرست است و رفتار پلیس میانمار در ضرب و شتم و حمله به روستاییان مسلمان، یک رفتار معمول و عادی بوده است.»

نکته قابل توجه اینکه نهادهای بین المللی به اصطلاح مدافع حقوق بشر غربی دربرابر کشتار مسلمانان مظلوم میانمار همچنان سکوت اختیار کرده اند و هیچ تلاشی را برای وادار کردن دولت این کشور برای به رسمیت شناختن حقوق شهروندی انان صورت نمی دهند .

سیت(سعید) دمیر کارشناس صندوق کمک‌های انسان دوستانه ترکیه(IHH) گفته است، قدرت‌های غربی منافع مشخصی در میانمار دارند و به دلیل آن در قبال وضعیت موجود در این کشور و کشتار مسلمانان روهینگیا سکوت کرده‌اند.

در هر حال، برخی راهبان  بودایی افراطی  مانند «آشین ویراتو» که به شدت مسلمان ستیز است با تشکیل گروه تروریستی موسوم به «969 » به شکل سازمان یافته کشتار مسلمانان روهینگیا را به منظور پاکسازی نژادی، قومی و مذهبی در میانمار ادامه می دهد و در سکوت نهادهای بین المللی، سازمان همکاری اسلامی با مسئولیت سنگینی برای دفاع از حقوق مسلمانان روهینگیا روبرو است.118/110

بیشتر بخوانید:

افشای جنایات ارتش میانمار از سوی مسلمانان روهینگیا

سازمان ملل خواستار اعطای حق شهروندی به مسلمانان روهینگیا میانمار شد

میانمار از همکاری با کمیته حقیقت یاب درباره کشتار مسلمانان روهینگیا سرباز زد