تحلیل؛

ایران پرس: سازمان عفو بین الملل اظهار داشت که ما شاهد آن هستیم که علی رغم حمله اسرائیل به لبنان و غزه همچنان کشورهای اروپایی به ارسال تسلیحات به این رژیم ادامه می‌دهند. ما خواستار تحریم کامل اقتصادی اسرائیل به دلیل نقض حقوق بشر از سوی این رژیم هستیم.

آمده است: کشورهای باید به طور یکجانبه اقدام به اعمال تحریم‌های تسلیحاتی علیه اسرائیل کنند. این تحریم‌ها نه تنها باید شامل تحریم‌های ارسال تسلیحات شود بلکه برخی کالاها که در زنجیره تولید این تسلیحات مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز باید تحریم شود.در میان کشورهای اروپایی، آلمان با تأمین ۳۰ درصد از تسلیحات مورد نیاز رژیم صهیونیستی، نقشی مهم در ادامه نسل کشی فلسطینیان در غزه و کشتار غیرنظامیان لبنانی ایفا می‌کند.

پس از آغاز جنگ غزه در پی عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ و جنایات بی سابقه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه به خصوص نسل کشی و استفاده از سلاح گرسنگی و ایجاد قحطی در این منطقه  در راستای افزایش فشارها و انزوای رژیم صهیونیستی ، جنبش تحریم این رژیم در سطح جهانی ابعاد بی سابقه ای پیدا کرده و بسیاری از نهادها و کشورها خواهان تحریم تسلیحاتی اسرائیل شده اند. در خواستی که از جانب آمریکا به عنوان حامی اصلی آن و نیز برخی کشورهای اروپایی به خصوص آلمان نادیده گرفته شده است. البته مردم بسیاری ازکشورهای اروپایی بشدت علیه رژیم صهیونیستی موضع گرفته و با برپایی تظاهرات و گردهمایی ها و نیز تحصن ها خواهان پایان تجاوز اسرائیل و امدادرسانی به مردم غزه شده اند.

 سازمان ملل متحد نیز خواهان تشدید تحریم اسرائیل با هدف تحت فشار قرار دادن آن برای پایان دادن به جنگ غزه شده است. «میشائیل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا در اواسط ژوئن ۲۰۲۴ گفت: آنچه که اکنون به آن نیاز داریم، اعمال تحریم‌های اقتصادی و سیاسی اسرائیل است. تاکید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حق غذا بر لزوم تحریم اقتصادی و سیاسی اسرائیل با توجه به بی نتیجه بودن فشارهای سیاسی و نیز بی پاسخ ماندن درخواست های مکرر از تل آویو برای توقف جنگ غزه و نسل کشی با هدف نابودی مردم مظلوم غزه صورت گرفته است.

رژیم صهیونیستی اکنون نه فقط شاهد افزایش بی سابقه تحریم ها علیه نهادهای وابسته از خود از جمله دانشگاهها و مراکز علمی خود است بلکه اکنون این تحریم ها به سطح همکاری های نظامی و تسلیحاتی بین شرکتهای غربی و اسرائیلی نیز گسترش یافته است. در این زمینه حتی کشورهای اروپایی نیز به تجدید نظر در زمینه همکاری با شرکتهای تسلیحاتی اسرائیلی روی آورده اند. خبرگزاری رویترز از قول دو منبع آگاه گزارش داده است که فرانسه حضور شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه تسلیحات نیروی دریایی این کشور را ممنوع کرده است.

این گزارش که روز چهارشنبه ۱۶ اکتبر منتشر شده، منع حضور شرکت‌های اسرائیلی را یکی دیگر از نشانه‌های اختلاف فزاینده میان فرانسه و این کشور عنوان کرده است.فرانسه پیشتر نیز از حضور شرکت‌های اسرائیلی در یک نمایشگاه تسلیحاتی دیگر که ابتدای سال جاری میلادی برگزار شد، ممانعت کرده بود.وزارت دفاع فرانسه می‌گوید مادامی که امانوئل مکرون رئیس جمهور این کشور خواهان توقف عملیات نظامی اسرائیل درباریکه غزه است، حضور شرکت‌های اسرائیلی در نمایشگاه تسلیحاتی مناسب نیست.این نمایشگاه قرار است از ۴ تا ۷ نوامبر برگزار شود.

با این حال برخی متحدان اروپایی اسرائیل به خصوص آلمان و بریتانیا هم چنان موضع حمایت گرانه از رژیم صهیونیستی و تداوم ارسال تجهیزات نظامی به این رژیم را حفظ کرده و حتی به دفاع از جنایات اسرائیل در جریان جنگ غزه به خصوص کشتار غیر نظامیان پرداخته اند. در این راستا سخنرانی آنالنا بائربوک وزیر امور خارجه آلمان در جلسه پارلمان فدرال آلمان در ۱۰ اکتبر به مناسبت اولین سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به نوار غزه آغاز شد، با واکنش های گسترده ای روبرو شد.

وزیر امور خارجه آلمان در این جلسه با ادعای پنهان شدن حماس در تجمعات غیرنظامی و مدارس گفت: البته دفاع از خود به معنای از بین بردن تروریست ها است نه فقط حمله به آنها. وی افزود: به همین دلیل، من به سازمان ملل توضیح دادم که مناطق غیرنظامی نیز ممکن است وضعیت حفاظت شده خود را به دلیل سوء استفاده تروریست‌ها از دست بدهند.البته این موضع وزیر خارجه آلمان با واکنش سازمان ملل مواجه شد. فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین در ۱۵ اکتبراظهارات بائربوک در دفاع از بمباران مکان های آوارگان فلسطینی در غزه توسط از سوی «اسرائیل» را محکوم کرد و نسبت به عواقب قانونی حمایت از کشوری که مرتکب جنایات بین‌المللی می شود، هشدار داد.

هم چنین در حالی که بیش از ۱۰۰ شورای کارگری مسلمان در بریتانیا با ارسال نامه‌ای به «کایر استارمر» نخست‌وزیر این کشور از او خواستند که لندن فروش تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی را به صورت کامل و فوراً متوقف کند اما دولت لندن هم چنان بر حمایت تسلیحاتی از اسرائیل تاکید دارد. در این راستا کی یر استارمر در مجلس عوام در پاسخ به سوالی از زاراح سلطانه، نماینده مستقل این مجلس مبنی بر اینکه آیا فروش تسلیحات به اسرائیل را با توجه به اتهامات جنایات جنگی متوقف خواهد کرد یا خیر، قاطعانه پاسخ داد: خیر.

این قانونگذار از استارمر خواست تا با ممنوعیت فروش تسلیحات به اسرائیل، به ویژه با استناد به ارسال (قطعات) جنگنده های اف ۳۵، به «همدستی بریتانیا در جنایات جنگی» پایان دهد. استارمر به وخیم بودن وضعیت اذعان کرد، اما باز هم بر موضع دولت خود در ارسال تسلیحات به اسرائیل تاکید کرد.استارمر که دولتش ۳۰ مجوز از ۳۵۰ مجوز صادرات اسلحه به اسرائیل را در ماه سپتامبر به حالت تعلیق درآورد، ادعا کرد: ممنوع کردن همه فروش تسلیحات به اهداف دفاعی کمک نمی کند. اما سلطانه به ارسال جنگنده اف ۳۵ به رژیم صهیونیستی اشاره کرد که استارمر تکرار کرد: ممنوعیت فروش این جنگنده ها به اهداف دفاعی کمک نمی کند.

به رغم  اصرار آلمان و بریتانیا به تداوم ارسال تجهیزات نظامی و تسلیحات به رژیم صهیونیستی، اما روند جهانی بر خلاف این امر و در راستای تشدید تحریم ها علیه اسرائیل است. به نوشته وال استریت ژورنال، از آغاز حملات رژیم صهیونیستی به غزه پس از عملیات طوفان الاقصی در ۷ اکتبر، عرصه برای جنبش حامیان تحریم این رژیم دستخوش یک تغییر بزرگ شده است. در نتیجه این عملیات و جنگ غزه که متعاقب آن به راه افتاد برخی از اهداف بلندمدت جنبش تحریم اسرائیل و سازمان‌های حامی فلسطین محقق شده‌اند.

جنبش« بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل»(بی‌دی‌اس) کمپینی بین‌المللی برای فشار بر رژیم صهیونیستی به دلیل اشغال اراضی فلسطینی و شهرکسازی در این اراضی است.این جنبش که در سال ۲۰۰۵ با حمایت ۱۷۱ فلسطینی  ایجاد شد تاکنون توانسته همراهان زیادی را در سراسر جهان از جمله در اروپا و آمریکا بدست آورد. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره این جنبش اظهار داشته که قصد طراحان آن "نابودی اسرائیل" است.

استراتژی جنبش «بی دی اس» مبتنی بر تغییر تدریجی است که از طریق آن گام های لازم برای تحریم اسرائیل و خارج کردن سرمایه‌گذاری‌ها در تمامی ابعاد اقتصادی، علمی، فرهنگی، ورزشی و نظامی از سرزمین‌های اشغالی به اجرا گذاشته شود. راهبرد این جنبش در داخل اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ مبتنی بر تحریم کالاها و مؤسسات اسرائیلی و آگاه‌سازی فلسطینی‌ها در زمینه اهمیت این تحریم است. اکنون با گذشت یک سال از جنگ غزه، با گسترش تحریم اسرائیل در عرصه های مختلف حتی در کشورهای غربی از جمله در اروپا، آمریکا و کانادا، کابوس سران صهیونیست در زمینه تشدید انزوای  رژیم صهیونیستی تحقق پیدا کرده است.

نویسنده: سید رضا میرطاهر