ایران پرس- دولت هند از ارائه هرگونه تضمین به دادگاه عالی این کشور درباره حمایت از پناهجویان مسلمانان روهینگیا خودداری کرد.

«توشارمهتا» نماینده دولت هند در دادگاه عالی این کشور با اشاره به گفتگوهای دهلی نو و «نایپیداو» Naypyidaw (پایتخت میانمار) درباره وضعیت آوارگان روهینگیایی گفت، دادگاه عالی نباید حکمی در مورد حمایت دولت دهلی نو از پناهجویان روهینگیایی صادر کند.

وی تاکید کرد، هند اکنون با مشکل بزرگ نفوذ شبه نظامیان به خاک خود از طریق مرزهای کنترل نشده با سایر کشورها روبه رو است.

این پاسخ نماینده دولت هند پس از ارائه داد خواست چند وکیل به دادگاه عالی هند مبنی بر اینکه نیروهای مرزی این کشور از ورود مسلمانان روهینگیا به خاک هند جلوگیری می کنند و آنها را به سوی مرزهای میانمار هدایت می کنند منتشر شده است.

هند از گذشته روابط بسیار خوبی با دولت میانمار برخوردار است و همواره یک رقابت فشرده ای نیز میان هند و چین برای گسترش نفوذ خود در میانمار در جریان بوده است.

به همین دلیل دولتهای پکن و دهلی نو نه تنها هیچگاه جنایات نیروهای نظامی و بوداییان تندرو در میانمار ضد مسلمانان  روهینگیا را محکوم نکرده اند؛ بلکه با محدود کردن حضور انان در هندوستان بیش از پیش به مشکلات مسلمانان روهینگیا افزوده اند. 

به گونه ای که دولت هند اخیرا اعلام کرد قصد دارد مسلمانان  آواره روهینگیا در این کشور را که بالغ بر چهل هزار نفر هستند اخراج نماید.

این در حالی است که مسلمانان  روهینگیا انتظار دارند دولت هند به عنوان بزرگترین دمکراسی جهان از آنان در برابر جنایات ارتش میانمار دفاع کند.

تاکید بر توقف جنایات علیه مسلمانان روهینگیا

«مولانا جلاالدین عمری» رئیس جماعت اسلامی هند می گوید:

"سازمان های بین المللی بخصوص  سازمان همکاری اسلامی باید به وظیفه خود در متوقف کردن جنایت علیه مسلمانان روهینگیا در میانمار عمل کنند و دولت هند نیز می داند آوارگان مسلمان روهینگیا در صورت اخراج و بازگشت به میانمار با خطر اعدام و شکنجه ارتش و دولت این کشورمواجه می شوند."

دولت هند از همراهی با دولت میانمار در ادامه کشتار مسلمانان روهینگیا چند هدف را دنبال می کند.اول انکه اوارگان مسلمان روهینگیا را روانه بنگلادش نماید .زیرا دولت هند نیز همصدا با دولت میانمار مدعی  است  انان بنگالی هستند  و باید به بنگلادش بازگردند که دولت این کشور انرا رد می کند.

دوم انکه دولت هند خیز بلندی  را برای حضور در بازارهای اقتصادی میانمار برداشته است و نگران ان است با موضع گیری منفی سهم کمتری از برنامه اصلاحات اقتصادی این کشور را کسب نماید.

توانایی هند برای توقف نسل کشی مسلمانان روهینگیا

«سید معظم علی» کارشناس مسایل سیاسی در بنگلادش می گوید:

"هند با توجه به روابط خوب اقتصادی و فنی که با میانمار دارد و  در اتحادیه خلیج بنگال عضویت دارند می تواند دولت این کشور را به توقف نسل کشی مسلمانان روهینگیا ترغیب کند در غیر این صورت فرصتی برای افراط گرایان برای بی ثبات کردن  منطقه فراهم می شود ."

در هر حال، محافل سیاسی در منطقه ادعاهای دولت هند مبنی بر نا امن شدن مرزها با حضور مسلمانان اواره روهینگیا را صرفا بهانه ای برای اخراج انان می دانند و براین باورند دولت هند که  می کوشد به عنوان یک قدرت منطقه ای مهم خود را مطرح کند باید با کمک به حل مشکلات مسلمانان روهینگیا از جمله وادار کردن دولت میانمار به شناسایی  حقوق شهروندی انها موقعیت و اعتبارش را به عنوان یک قدرت منطقه ای  افزایش دهد. 

نویسنده: وقاری

133/111

بیشتر بخوانید:

تاکید هند بر بازگشت آوارگان مسلمان روهینگیا به میانمار

تاکید دولت هند بر اخراج آوارگان مسلمانان روهینگیا / تحلیل

 مخالفت دولت هند با رسیدگی دادگاه عالی به دادخواست پناهجویان مسلمان روهینگیا