ایران پرس: پس از ساعت ها انتظار، صبح امروز (دوشنبه) مردم ایران با ناباوری با خبر شهادت «سیدابراهیم رئیسی» رئیس جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و جمعی از مسئولان بر اثر سانحه هوایی روبروشدند.

بالگرد حامل سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران وهیات همراه که دیروز (یک شنبه) برای بازدید از«سد خداآفرین» و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بود، هنگام عزیمت از این سد به علت شرایط نامساعد آب‌ و هوایی در ارتفاعات منطقه «ورزقان» دچار سانحه شد و سقوط کرد.

دراین حادثه دردناک سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، آیت‌الله «سید محمدعلی آل‌هاشم» امام جمعه تبریز، «مالک رحمتی» استاندار آذربایجان شرقی و همچنین سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور، خلبانان و کادر پروازی به شهادت رسیدند.

سید ابراهیم رئیسی، هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته که سکان قوه مجریه کشور را به دست داشت، همواره برای آبادانی کشور و توسعه مناسبات با کشورهای همسایه، مسلمان و حمایت از مردم مظلوم فلسطین تلاش وافری داشت.

درهمین راستا، رئیس جمهوری صبح دیروز یکشنبه و ساعتی پیش از شهادت در مراسم بهره برداری از سد مشترک «قیزقلعه‌سی» بر بروی رودخانه مرزی «ارس» که «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان هم حضور داشت، تصریح کرد: "ارتباط دوستانه ایران با جمهوری آذربایجان رابطه مستحکمی است که ریشه در تاریخ و باورهای دو ملت دارد و هرگز گسستنی نیست."

افزایش همکاری با کشورهای همسایه و منطقه از اولویت های سیاست خارجی دولت سیزدهم بود و ایشان در این راستا با سفرهای متعدد به کشورهای همسایه و منطقه، سعی در ارتقای آن داشت که تا حد زیادی به این مهم نایل شد.

توجه به ظرفیت عظیم اقتصادی کشورهای همسایه و جغرافیای نزدیک و اشتراک‌های فرهنگی، زبانی و دینی، ایران و همسایگان در مسیر گسترش همکاری‌ها از اولویت های رئیس جمهوری قرار داشت.

سفرهای سیدابراهیم رئیسی در سه سال گذشته به عربستان، پاکستان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، روسیه، قطر، عمان، ازبکستان، قزاقستان، چین و سوریه همگی نشانگر باور وی به توسعه روابط با کشورهای همسایه، منطقه و اسلامی بود.

 دستاورد دیگر این سفرها، تبیین جایگاه شرق در سیاست خارجی دولت سیزدهم و تلاش دولت برای متنوع‌سازی سیاست خارجی بود که به بهترین نحو ممکن در این مدت محقق شد.

سید ابراهیم رئیسی، در نخستین سخنرانی رسمی خود پس از پیروزی در انتخابات، تاکید کرده بود که رویکرد سیاست خارجی دولت ایران، تامین منافع ملی در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی با محوریت تقویت مناسبات با کشورهای همسایه، منطقه و مسلمان و همچنین حمایت از آرمان مردم مظلوم فلسطین خواهد بود.

ابراهیم رئیسی در سفرهای خود به نیویورک و در نشست های سالانه سازمان ملل هم با حمایت از مبارزات مردم فلسطین علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی، بارها تاکید کرد که تنها راه حل مساله فلسطین، پایان اشغالگری صهیونیستیها و تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی بیت المقدس است.

وی با اولویت قرار دادن سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دوره جدید برای توسعه و تعمیق روابط و همکاری با کشورهای منطقه و همسایه تاکید داشت که همکاری‌های منطقه‌ای به نفع صلح، امنیت و پیشرفت ملت‌های منطقه است و ایران از آن استقبال می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه فقید جمهوری اسلامی ایران هم که به مانند رئیسی در سه سال گذشته باتاکید بر همزیسیتی مسالمت آمیز و تقویت مناسبات با کشورهای همسایه و منطقه نقش بسزایی در احیای مناسبات ایران با این کشورها بویژه عربستان ایفا کرد،همیشه  تاکید داشت که دست دوستی و آغوش برادری ایران به سوی همسایگان و تمام کشورهای منطقه باز است.

امیرعبداللهیان چندی پیش در دیدار رهبران مقاومت فلسطینی با ستایش از ایستادگی مردم و مقاومت فلسطین دربرابر دورجدید نسل کشی صهیونیست ها در غزه با بیان اینکه تحولات اخیر در منطقه نشان دهنده زنده و بالنده بودن مقاومت مردم قهرمان و شجاع فلسطین و درماندگی صهیونیست‌ها است، تصریح کرده بود که امروز مقاومت در بهترین وضعیت و رژیم تروریست صهیونیستی در ضعیف ترین وضع خود قرار دارد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه فقید ایران همچنین در ماه های اخیر بابرقراری دهها تماس تلفنی و دیدار با رهبران کشورهای اسلامی ضمن زمینه سازی برای برگزاری نشست اخیر سازمان همکاری جهت بررسی راههای توقف نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و برقراری آتش بس در منطقه، تلاش های زیادی برای ارسال کمک های انساندوستانه برای مردم تحت محاصره فلسطین انجام دادند که قابل توجه و قدردانی است.

 با شهادت سید ابراهیم رئیسی رییس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جمعی از مسئولان بر اثر سانحه هوایی، مردم ایران هم مانند سایر کشورها، هیچگاه خدمات و زحمات بزرگان خود را از یاد نخواهند برد و با گرامیداشت یاد و خاطره آنها همچنان با تلاش و ایثار برای پیشرفت و بالندی ایران اسلامی به خدمت بی منت خود ادامه خواهند داد.

نویسنده: علی محمدی

117