تهران-ایران پرس: انجام تحول در همه حوزه ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است که در این راستا باید فاصله بین وضع موجود با وضع مطلوب را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس،  ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در همایش اقتصاد ایران؛ اصلاح ساختارها، رفع ناترازی‌ها و نقش آفرینی نوین در عرصه بین‌الملل اظهار داشت: رهبر در سخنرانی آغاز سلامت ضرورت تحول را تبیین کردند، لذا امروز برای دولت و اتاق های اندیشه ورزی مسئله تحول یک ضرورت تلقی می شود.

رئیس جمهور اقتصاد علم پایه را یک ضرورت برشمرد و گفت: ضرورت تحول بر کسی پوشیده نیست اما مهم آن است که با چه دستور کاری پیگیری شود، تحول اقتصادی باید بر مبنای روش‌های علمی و دانش‌پایه دنبال شود. تحول اقتصادی را نمی‌توان بر مبنای نگاه‌های سلیقه‌ای دنبال کرد، بلکه این ضرورت باید بر پایه نگاهی متقن و کارشناسی پیگیری شود تا به نتایجی ماندگار و قابل قبول منتج شود.

در اجرا متزلزل عمل نکنید

رئیس جمهور با بیان اینکه در اجرا نمی‌توان با تزلزل عمل کرد، خاطرنشان کرد: اختلاف دیدگاه در حوزه، دانشگاه، اقتصاد، حقوق و رشته‌های مختلف فنی و مهندسی هیچ اشکالی ندارد و موجب رشد کشور خواهد شد اما در اجرا باید متقن عمل کرد. باید از آنچه که در دیدگاه‌ها و نظرات علمی دارای اتقان است و می‌تواند برای مجری چراغ راه باشد، استفاده شود. این جلسات و نمونه این جلسات علمی می‌تواند کمک بسیاری کند تا مجریان و دست‌اندرکاران بتوانند نظرات را دنبال کنند.

وی  عدالت در توزیع ثروت و عدالت اقتصادی را یک محور دارای اهمیت برشمرد و گفت: همه باید در اجرای این عدالت تلاش کنیم. رهبر معظم انقلاب فرمودند که توسعه در کشور ضرورت اجتناب‌ناپذیر است اما باید در پرتو عدالت صورت بگیرد وگرنه جوامع توسعه یافته بسیاری هستند که در آن جوامع ولو توسعه صنعتی وجود دارد اما از عدالت خبری نیست. ما توسعه را در پرتو عدالت اقتصادی و اجتماعی می‌خواهیم و جامعه ما حتما باید جامعه توسعه یافته‌ای باشد.

دولت برای اصلاح ساختارها و رفتارها تلاش می کند

رئیسی خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم هم در اصلاح ساختارها و هم در اصلاح رفتارها تلاش خواهد کرد، برخی از مشکلات مربوط به ساختارها است اما برخی اشکالات مربوط به رفتارها است بنابراین هم باید اصلاح ساختارها و هم اصلاح رفتارها صورت بگیرد.

رییس جمهور افزایش سرمایه گذاری و افزایش بهره وری را دو پایه مهم رشد اقتصادی دانست و متذکر شد: باید به میزان امکانات و نیروی انسانی باید افرایش بهره‌وری داشت.افزایش بهره وری در مسیر رسیدن به رشد اقتصادی بسیار مهم است. برخی فکر کردند درخصوص مولد سازی قانونی جدیدی مصوب شده است در حالیکه که اینگونه نیست؛ قانون همان‌ قانون مصوب مجلس است که در برنامه های توسعه ای کشور آمده است که در هیچ دولتی حاصل نمی شد ولی این دولت روشی برای اجرای قانون مولد سازی پیدا کرد.از همه صاحبان اندیشه در جهت ارائه دیدگاه ها به دولت استقبال می‌کنیم.

 اقتصاد خصوصی و تعاونی باید فعال شود

رئیسی گفت: نظر کارشناسی مورد احترام ماست اما باید راهکاری برای برون رفت از مساله توقف طرح‌ها و اقدامات پیش‌بینی شود.شما اساتید فکر کنید و پاسخ دهید، بنده مشکل را مطرح کردم. به نظر کارشناسی احترام می‌گذارم اما باید به این نکته نظری نیز توجه شود.

رییس جمهور با بیان اینکه اقتصاد خصوصی و تعاونی باید در کنار اقتصاد دولتی فعال شود، گفت: اقتصاد امور خیر و خیرین در بسیاری از دانشگاه های دنیا مانند آکسفورد، هاروارد، واتیکان و... رواج یافته است امری که ۱۴۰۰ سال قبل در دین‌ما تاکید شده است.استفاده حداکثری از ظرفیت های اقتصادی در شانگهای و بریکس کشور را به زیر ساخت های منطقه در جهان مرتبط کرده است. اقتصاد دریا محور بسیار اهمیت دارد.

بنگاه داری بانک ها؛ عامل صدمه به تولید 

رئیسی بیان کرد: ضرورت دارد که فرآیند کار در گمرکات، بنادر، بانک‌ها و مالیات ستانی، فرآیند سالم و به دور از هر شائبه باشد. تسهیل این امور خواست فعالان اقتصادی است.از روسای بانک‌ها می‌خواهم که کار را در حوزه تجارت، بازرگانی و واردات و صادرات تسهیل کنند.

رئیس جمهور یادآور شد: در اصلاح نظام بانکی بنگاه داری و منجمد کردن دارایی ها و عدم فروش دارایی ها به موقع موضوعی است که دولت دنبال میکند. بنگاه داری بانک ها به تولید صدمه می زند.

 راهکارهای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی

وی گفت: از روزهای نخست دولت سیزدهم، ۱۴ راهکار برای رفع ناترازی صندوق‌های بازنشستگی شناسایی شد که در برنامه هفتم توسعه هم دیده شده است. ناترازی صندوق‌های بازنشستگی مشکلات عدیده ایجاد می‌کند. دولت مشکلات صندوق‌ها را شناسایی کرده و برای حل آن تلاش می‌کند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: مشکل دزدی زمانی حل می‌شود که دزدان تحویل محکمه شوند. ساختار فسادزا باید اصلاح و نتیجه‌اش به مردم گزارش شود. در قضیه اخیر دولت ٩ ماه پیش موضوع را کشف و اعلام کرد؛ در رسانه ملی هم برای تشریح این موضوع، چهار میزگرد برگزار شد؛ به‌جای بازخوانی صرف خبر ٩ ماه پیش، حالا انتظار می‌رود که اقدامات انجام‌شده پیرامون آن کشف، به مردم گزارش شود.

116

بیشتر بخوانید:

رئیسی: نیازهای فرهنگی جامعه باید شناسایی شود

رئیسی: دانشگاه، اتاق فکر و اندیشه ورزی دولت است

رئیسی: در صدور مجوز به شرکت‌های نوپا توجه بیشتری شود