امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران اتهامات بی اساس آمریکا علیه نیروهای مسلح خود را قاطعانه رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت گفت:جمهوری اسلامی ایران ضمن رد قاطعانه اتهامات بی اساس مندرج در نامه مربوط علیه نیروهای مسلح ایران، عملیات نظامی انجام شده توسط ایالات متحده آمریکا در خاک عراق و سوریه در تاریخ ۲ فوریه ۲۰۲۴ را به شدت محکوم می کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: این عملیات‌های غیرقانونی به صورت تعمدی غیرنظامیان و زیرساخت‌های ضروری را مورد هدف قرار داده و منجر به تلفات و جراحات متعدد بین غیرنظامیان شده است. چنین اقدامات غیرقانونی نه تنها ناقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد، به ویژه ماده ۲ (۴) بوده، بلکه صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین المللی به شمار می رود.

ایروانی گفت: علاوه بر این، جمهوری عراق و جمهوری عربی سوریه اقدامات نظامی آمریکا را که آشکارا تمامیت ارضی، حاکمیت و استقلال این دو کشور را نقض می‌کند، به شدت محکوم می‌کنند. بنابراین، ابلاغیه ای که ایالات متحده به موجب ماده ۵۱ منشور سازمان ملل به شورای امنیت ارائه می کند، فاقد توجیه قانونی است و چنین اقداماتی را مشروعیت نمی بخشد.

آمریکا که سال هاست با حضور نظامی در منطقه غرب آسیا در راستای منافع خود و متحدانش این منطقه را دچار ناامنی و بی ثباتی کرده است هر از چند گاهی با اقدامات تهاجمی به آتش افروزی در این منطقه حساس دامن می زند.

در جدید ترین اقدام در این زمینه ، فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام در بیانیه ای اعلام کرد که جمعه شب نیروهای ارتش ایالات متحده بیش از 85هدف را با هواپیماهای متعدد از جمله بمب‌افکن‌های دوربرد که از ایالات متحده پرواز کردند، هدف قرار دادند که در این حملات هوایی بیش از 125مهمات دقیق به کار گرفته شد .

سنتکام مدعی شد که در این حملات مراکز فرماندهی و کنترل، مراکز اطلاعاتی، راکت‌ها و موشک‌ها و انبارهای پهپادها و تاسیسات زنجیره تامین تدارکات و مهمات گروههای مقاومت در عراق و سوریه که به ادعای آن حملات علیه نیروهای آمریکایی و ائتلاف را تسهیل می‌کردند هدف قرار گرفتند.125