فیلیپین که پس از تیرگی مناسباتش با آمریکا به گسترش روابط با مسکو و پکن روی آورده است، از پیشنهاد روسیه برای فروش یک زیردریایی، هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تجهیزات نظامی به این کشور جنوب شرق آسیا، خبر داد.

"دلفین لورنزانا" وزیر دفاع فیلیپین گفت، روسیه در راستای نوسازی جنگ افزارهای فیلیپین این پیشنهاد را ارائه کرده است.

وی همچنین احتمال خرید زیردریایی را به دلیل گران بودن آن بعید دانست و گفت که ارتش فیلیپین در حال حاضر به زیردریایی نیاز ندارد. 

این پیشنهاد نظامی روسیه به مانیل در حالی مطرح می شود که "پرفکتو یاسای" وزیر خارجه فیلیپین، حدود یک ماه پیش اعلام کرد، "رودریگو دوترته" رئیس جمهوری این کشور برای توسعه همکاری های دفاعی با روسیه به مسکو سفر می کند.

رئیس جمهوری فیلیپین، پیش از این اعلام کرده بود، ولادیمیر پوتین همتای روس به وی پیشنهاد فروش تسلیحات داده است.

پیشنهاد فروش تجهیزات نظامی به فیلیپین از سوی روسیه در حالی است که پیشتر هم دولت چین پیشنهاد مشابهی را به مانیل ارائه کرده بود. 

چین پیشنهاد داده است، 14 میلیون دلار اسلحه کوچک و قایق های تندرو در اختیار فیلیپین برای مقابله با مواد مخدر و تروریسم قرار گیرد.

این دو پیشنهاد پس از آن مطرح شد که وزارت خارجه آمریکا پس از تنش در روابط واشنگتن و مانیل، روند اجرایی فروش و تحویل 26 هزار قبضه سلاح گرم به فیلیپین را متوقف کرد.

در شرایطی که روابط آمریکا و فیلیپین دوره پر تنش را سپری می کند، روسیه و چین تلاش می کنند از این موقعیت برای توسعه همکاری های خود با فیلیپین با اهداف سیاسی و اقتصادی، بیشترین بهره برداری را کنند.

البته اهداف چین و روسیه در فضای تنش در مناسبات آمریکا و فیلیپین در منطقه جنوب شرق آسیا و در تعامل با مانیل با یکدیگر متفاوت است.

روس ها تلاش دارند که به بهانه فروش تسلیحات به فیلیپین، راههای بیشتری برای توسعه همکاری نظامی با این کشور باز کنند.

تلاش برای ایجاد همکاری راهبردی با فیلیپین هدف نهایی مسکو از فروش تسلیحات مورد نیاز این کشور است تا در سایه تنش های مانیل و واشنگتن، بتواند بخش عمده ای از سهم آمریکا در همکاری های دفاعی و اقتصادی با فیلیپین را از آن خود کند.

چنانچه روسیه بتواند، طبق برنامه مورد انتظار توسعه مناسبات با فیلیپین را به پیش ببرد، گام بلندی برای کاهش متحدین آمریکا و افزایش نفوذ در منطقه برداشته است. 

چینی ها اگر چه در خصوص تلاش برای کاستن از متحدان آمریکا و نفوذ این کشور در جنوب شرق آسیا با روس ها، موضع مشترکی دارند اما مقامات پکن از دوره تنش در روابط مانیل و واشنگتن درصدد بهبود همکاری ها با فیلیپین هستند.

مناقشه چین با فیلیپین در خصوص دریای چین جنوبی تا پیش از شروع تنش در روابط مانیل و واشنگتن و روی کار آمدن رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین در ژوئن گذشته، روند فزاینده ای داشت، اما با شروع دوره فعالیت دوترته در سمت ریاست جمهوری فیلیپین  و آغاز تنش در مناسبات این کشور با آمریکا، چینی ها با پیشنهاد های مختلف همکاری درصدد کاهش اختلافات با مانیل برآمدند که بخشی از این سیاست هم موفق بوده است.

با توجه به دوره انتقال قدرت در آمریکا، مواضع دونالد ترامپ رئیس جمهوری منتخب آمریکا پس از حضور رسمی در کاخ سفید، می تواند ضمن مشخص شدن سیاست واشنگتن در جنوب شرق آسیا و به خصوص در قبال مانیل، چشم انداز رقابت های روسیه و چین در این منطقه را روشنتر کند.