ایران پرس: یورش نظامیان اسرائیلی به فلسطینی‌ها در مسجد الاقصی که تاکنون دهها زخمی برجای گذاشته است، اراده فلسطینی‌ها را برای مقابله با این جنایت‌ها تقویت کرده است.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) روز گذشته (پنجشنبه) فراخوانی برای حضور گسترده مردم در مسجد الاقصی صادر کرده بود. مردم فلسطین نیز از صبح امروز (جمعه) به سمت مسجد الاقصی حرکت کردند.

نظامیان رژیم صهیونیستی به صحن‌های مسجد الاقصی یورش برده و تعداد زیادی از نمازگزاران را زخمی کرده‌اند. 

پرسش مهم این است که چه عللی سطح درگیری میان صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها را در ماه‌های اخیر افزایش داده است؟

نخستین مطلب این است که رویکرد و سیاست رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی در عادی‌سازی روابط و برگزاری نشست‌های متعدد، امید فلسطینی‌ها را برای هر گونه حمایت خارجی از بین برده و عزم آنها را برای مقاومت به عنوان یگانه راه مقابله با جنایت صهیونیست‌ها افزایش داده است.

انتظار صهیونیست‌ها این بود که عادی‌سازی و نشست با مقامات عربی برای این رژیم امنیت‌زا باشد و موضوع فلسطین به حاشیه برود، اما عملیات‌های شهادت‌طلبانه نشان داد موضوع فلسطین به حاشیه نرفته است و خود فلسطینی‌ها مسئله فلسطین را در کانون تحولات منطقه نگه می‌دارند.

مطلب دوم این است که مردم فلسطین دیگر امیدی به تشکیلات خودگردان نیز ندارند. «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان عملیات‌های شهادت‌طلبانه فلسطینی‌ها را محکوم کرده و همچنان به مذاکره با رژیم صهیونیستی امید بسته است.

در مقابل، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) فراخوان حضور گسترده مردمی برای حمایت از قدس و عملیات شهادت‌طلبانه را صادر کرد و مردم نیز از این فراخوان استقبال کرده‌اند. به عبارت دیگر، مردم فلسطین به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دولت همسو با مردم گام بر نمی‌دارد و لذا ضمن رد رویکرد دولت، عزم خود را برای مقاومت در مقابل صهیونیست‌ها در عمل نشان داده‌اند. 

مطلب سوم این است که فلسطینی‌ها به این باور رسیده‌اند رژیم صهیونیستی بر خلاف تبلیغاتی که انجام می‌دهد به لحاظ نظامی و امنیتی شدیداً آسیب‌پذیر است.

جنگ 11 روزه سال گذشته آسیب‌پذیری نظامی و عملیات‌های شهادت‌طلبانه نیز آسیب‌پذیری‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را اثبات کرده است. عملیات‌های شهادت‌طلبانه ناتوانی رژیم صهیونیستی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی متعدد آنرا برای ممانعت از چنین عملیات‌هایی نشان داده است.

در کنار این وضعیت باید نابسامانی سیاسی و کابینه‌های شکننده به خصوص در سال‌های اخیر را نیز اضافه کرد. فلسطینی‌ها با آگاهی از این ضعف‌ها، عزم خود را برای مقابله با جنایت‌ها و مقاومت در مقابل این رژیم نشان داده‌اند. 

مطلب چهارم این است که موضوع درگیری هویت ارضی و مذهبی فلسطینی‌ها است و هر کشوری که هویت ملی داشته باشد در مقابل تعرض به هویت ارضی و مذهب خود سکوت نخواهد کرد.

فلسطینی‌ها بر خلاف کشورهای کوچک عربی که ساخته دست استعمار غرب هستند، ریشه تاریخی دارند و دارای هویت ملی اصلی هستند. رژیم صهیونیستی تلاش دارد هویت مذهبی فلسطینی‌ها یعنی مسجد الاقصی و هویت ارضی آنها یعنی سرزمین فلسطینی را از آنها بگیرد و این موضوعی نیست که فلسطینی‌ها آنرا بپذیرند.

در واقع، در حالی که در درون اراضی اشغالی هویت ملی وجود ندارد و این رژیم ترکیب جمعیتی نامتجانس و ناسازگاری دارد، فلسطینی‌ها ترکیب جمعیتی یکدست و منسجمی دارد که در دفاع از هویت ملی خود اجماع و وحدت دارند. 

نکته پایانی اینکه؛ اگر جامعه جهانی همچنان در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی سکوت توام با حمایت داشته باشد، میزان درگیری میان فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها به ویژه با نزدیک شدن به روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان افزایش خواهد داشت.

نویسنده: سيدرضی عمادی

117