تحلیل؛

ایران پرس: اسموتریج وزیر دارایی رژیم صهیونیستی به تازگی در مصاحبه‌ای ادعای قدیمی صهیونیست‌ها مبنی بر رژیمی از نیل تا فرات را به عنوان برنامه رژیم اسرائیل اعلام کرده و گفته است: «من به صراحت می‌گویم که ما خواهان یک کشور یهودی هستیم که شامل اردن، عربستان سعودی، مصر، عراق، سوریه و لبنان است!»

یک سال از نسل کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه و حدود یک ماه نیز از جنایات رژیم صهیونیستی علیه لبنان می‌گذرد طی این مدت هیچ قدرت جهانی و هیچ نهاد جهانی برای متوقف کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی موفقیتی نداشته و اقدام جدی انجام نداده است اکنون با اظهار نظر اظهار نظر برخی از مقامات صهیونیست مشخص می‌شود که رژیم صهیونیستی درصدد گسترش جغرافیای اشغالی است و حتی به اراضی کشورهایی مثل عربستان سعودی و مصر نیز چشم طمع دارد.

در واقع تداوم جنگ برای رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان جنبه ژئوپلیتیکی پیدا کرده و این رژیم تلاش دارد از فرصتی که اکنون در قالب جنگ فراهم شده است به عنوان فرصتی برای جغرافیای اراضی اشغالی خود و محقق کردن آرزوی دیرینه نیل تا فرات بهره گیرد. در همین راستا افرادی نظیر اسموتریج و بن گویر دو وزیر کابینه بنیامین نتانیاهو بر این باور هستند که اکنون فرصت مناسبی برای گسترش جغرافیای اراضی اشغالی است. 

مهم در شرایط کنونی این نیست که آیا این اظهارات در عمل نیز محقق خواهد شد یا خیر بلکه مهم این است که این اظهارات حاوی چند نکته کلان است.

 نکته اول این است که کابینه کنونی اسرائیل به شدت کابینه نژادپرست و افراط گرا است که به هیچ قانون و عرف بین‌الملل پایبندی ندارد و صرفاً بر رفتارهای جنگ طلبانه و نژادپرستانه تاکید دارد و چشم طمع به جغرافیای کشورهای اسلامی دوخته است.

 نکته دوم نیز این است که اظهارات وزیر دارایی رژیم صهیونیستی باید زنگ خطر و هشداری برای مقامات کشورهای عربی باشد که از خوشبینی افراطی به مقامات صهیونیست  پرهیز کنند و به این درک برسند که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هرگز برای کشورهای اسلامی امنیت، صلح و ثبات به همراه نخواهد داشت بلکه تهدیدات جدی را ایجاد خواهد کرد. 

نکته مهم دیگر این است که کشورهای عربی اکنون باید آگاه شده باشند که حمایت از حذف حماس یا حزب الله لبنان توسط رژیم صهیونیستی نه تنها برای این کشورها صلح و ثبات و امنیت به بار نخواهد آورد بلکه سبب خواهد شد که رژیم صهیونیستی برای ضمیمه کردن خاک کشورهای عربی که امروز در مقابل نسل کشی سکوت کرده اند، اقدام کند. انفعال امروز برخی کشورهای عربی در مقابل نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان می‌تواند هزینه‌های سنگینی برای این کشورها در آینده در پی داشته باشد.

اثبات نیت صهیونیست‌ها درباره گسترش جغرافیای اشغالی بار دیگر ارزش مقاومت نیروهای حزب الله لبنان و فلسطین را در مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد. همچنین ثابت می‌کند که مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره ماهیت جنگ طلبانه و اشغالگرایانه رژیم صهیونیستی و تمایلات آن درباره جغرافیای کشورهای اسلامی با واقعیت منطبق است.

نویسنده: سید رضی عمادی