پنجمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری:

تهران- ایران پرس: «علیرضا زاکانی» یکی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظرات و دیدگاه های خود در خصوص سوالات مطرح شده در مناظره پنجم با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش پرونده های روی میز و انتظارات مردم از دولت چهاردهم را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سوال مرحله اول به شرح زیر است:

اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

علیرضا زاکانی، در این خصوص گفت: من برای عدالت و توزیع عادلانه ثروت کشور به صحنه آمده ام. اولین گام بنده، پرداخت یارانه طلایی (یارانه انرژی) خواهد بود.

به هر نفر بیست میلیون تومان در سال پرداخت می کنم و بنزین از ۳۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان بازخواهد گشت. در حوزه سلامت هیچ کس جز درد بیماری درد بی پولی نخواهد کشید. اقشار خاصی از مردم از درمان رایگان بهره خواهند برد.

در بخش دوم مرحله اول، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

علیرضا زاکانی بیان کرد: در دولت خدمت، در دو قسمت یکی ناظر به پیشرفت و آبادانی و دیگری ناظر به نیاز مردم و زندگی درحوزه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری در ارتباط با یارانه طلایی تصریح کرد: یارانه "طلایی 20 میلیون تومانی" را در سال  اول دولت پرداخت خواهیم کرد.

وی در بخش مسکن و اجاره نشینی گفت: در موضوع مسکن باید به داد اجاره نشین‌ها رسید و بسته اجاره نشین‌ها را در سال اول ارائه می‌کنم. درحوزه مسکن براساس قانون نوسازی بافت فرسوده عمل خواهیم کرد و به راحتی می‌توان موضوع مسکن را حل کرد و کل  این فرایند 5 ساله حل خواهد شد.

زاکانی ادامه داد: در حوزه معیشت گفتم که با خرید قراردادی از کشاورز و دامدار کار خوبی انجام می‌دهیم و این کاری بود که در شهرداری با همکاری دولت شهید رییسی انجام شد و دولت تاکید کردند که معیشت مردم تهران را به دست بگیریم و در کل کشور شهرداری‌ها می توانند این کار را انجام بدهند و در درب منزل کالا را تحویل مردم بدهند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان ادامه داد: در سال اول دولت، قانونی که سه سال تنظیم شده است را اجرا می‌کنیم و همسان سازی بازنشستگان را اجرا خواهیم کرد. علاوه بر اینکه با کوچک سازی دولت، و کمک به راه اندازی کارخانه‌های بر زمین نشسته خواهیم کرد.

در حوزه شرکتی‌ها، تضمین امنیت شغلی و درآمد مکفی در سال اول دولت انجام میدهیم که در شهرداری این کار را انجام دادیم. اشتغال موضوع بسیار جدی است. برای سربازان آنچه که از دولت برمیاید حقوق مکفی است و برای پرستاران همسان سازی و ارائه خدمات به آنها درنظر گرفته شده است.

تسهیل ازدواج با توجه به حوزه خدمات ارائه شده، جهیزیه، وام مسکن و ... از مواردی است که در دولت خدمت پیگیری و اجرا می‌کنیم که در کنار آن بچه آوری و افزایش جمعیت است و یارانه طلایی بهترین خدمت به آنهاست که داده خواهد شد.

در شهرداری خدمات تفریحی را افزایش دادیم که به کل کشور قابل تعمیم است و همه زیرساخت‌های آن موجود است و می‌توان همه خدمات را به صورت هوشمند به افراد مختلف ارائه کرد. با باشگاه شهروندی به بازنشستگان، معلولان، سالخوردگان، نوجوانان، پسران و دختران می‌توان خدمات ارائه داد.

حوزه تعلیم و تربیت در حوزه اقتصاد اثر مستقیم دارد و بالای 70 درصد اثر مستقیم دارد که در این بخش بر آموزش و پرورش و خانواده تاکید داریم.

زاکانی خطاب به مردم گفت: صیانت از آزادی شما، صیانت از امنیت و حریم خصوصی و ایجاد زمینه فراوان برای دسترسی به اینترنت مورد توجه دولت خدمت است.

آغاز بخش دوم از مناظره پنجم

در بخش دوم مناظره امروز، سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده پنج اولویت به ترتیب مورد پرسش بود که انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده است. موضوعاتی نظیر حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها، که مابقی انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در تصویر و نموداری به نمایش درآمد. مواردی نظیر رفع تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، مذاکره با آمریکا، آزادی پوشش، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و … از سوی مردم مطرح شده بود.

در این بخش از مناظره به این پرسش نامزدها پاسخ گفتند که برنامه آن‌ها برای انتظارهای بیان شده و اولویت‌های مطرح شده طبق پرسش مردم چیست، و تا چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

علیرضا زاکانی در این باره گفت: کار خوب در ظرف آلوده، بی فایده است. مبارزه با فساد اولین گام من خواهد بود. فرمان ۸ ماده ای رهبری، میثاق من با شما خواهد بود.

من ۲۰ سال است به مفسدان اقتصادی کارت زرد نشان داده ام با رای شما به من به آنان کارت قرمز نشان خواهم داد. من از امنیت و حقوق شما صیانت خواهم کرد. بسته اشتغال و خودرو برقی در دستور کار است و تا پایان سال انقلابی در خودروبرقی خواهید دید.

تبادلات اقتصادی با همسایگان مهم است. باید از ظرفیت بالای معادن استفاده کنیم.عدم خام فروشی با تکیه بر دانش بنیان ها مهم است. مانع از تبعیض ها خواهیم شد. باید جلوی زیاده خواهی وزرا که در گذشته وجود داشته است، گرفته شود.

 

در بخش دوم مرحله دوم، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

علیرضا زاکانی با بیان اینکه بنده اهل شعار نیستم و اهل عمل هستم، بیان کرد: گذشته من در دوران دفاع مقدس، دانشگاه، هیئت علمی،  مجلس و ... وجود دارد. مبارزه با فساد و نظارت و قانونگذاری در مرکز پژوهش‌ها از سوابق بنده در این مدت است و در شهرداری تهران هم سعی کردم شعار ندهم و عمل کنم.

لذا صداقت داشتن مهم است. بنده یادم ندارم دروغ به مردم گفته باشم و هرکسی دروغ گفته جلوی آن ایستاده‌ام و اگر کسی خیانت کرده یقه آن را گرفته‌ام.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته درباره کرسنت صحبت شد، گفت: خطاب به آقایان زنگنه، روحانی و خاتمی بیان کردم که حاضر به مناظره با آنها هستم اما کسی حاضر به مناظره نشد.

زاکانی خاطرنشان کرد:‌ سلامت کارگزار بسیار مهم است و مردمی بودن کارگزار مهم است. بنده و خانواده‌ام پاسخگوی 45 سال بعد از انقلاب هستیم.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با اشاره به اینکه بعضی از شفافیت صحبت می‌کنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی‌دهند، تاکید کرد: اما نگران نباشید شما عزیز و سکاندار هستید و مشکلات کشور قابل حل است.

ما خودمان را با حلقه‌های مدیریتی بسته و فرسوده بسته‌ایم. لذا بنده به میدان آمدم تا با کمک شما، نگذاریم سرمایه‌های شما از بین برود و حق شما با کارهای غیرکارشناسی ضایع کنند. نمی‌گذارم کسی دست در جیب شما کند.

زاکانی اظهار کرد: در سفر چین توانستیم یک امکانات بالایی را برای کشور بیاوریم که مسئولان دولت آقای فرزین و دیگران گفتند که برای نخستین‌بار اتفاق افتاده است، در بروکسل حق خود را گرفتیم و نایب رئیس شهرداران جهان شدیم. با دشمن هم می‌توان مذاکره کرد البته با تدبیر رهبری، قدرت ملت، قابلیت و خودباوری و این مسئله امکان پذیر است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری با بیان اینکه برخی به دشمن اعتماد می‌کنند که این قابل قبول نیست، اضافه کرد: باید به مردم تکیه کرد و به مکتب، داشته‌ها و اعتقادات خود رجوع کنیم و با مردم صادق بود. بروکراسی در کشور آسیب‌زاست.

وی تصریح کرد: بنده دولت را چابک می‌کنم و شهرداری‌ها را به عنوان مدیریت محلی قدرت می‌دهم و مدیریت محله را به مردم واگذار می‌کنم.

زاکانی  با اشاره به حوزه اقتصاد گفت: جلوگیری از نوسانات ارزی و ایجاد عمق بخشی به بورس و ممانعت از گردن کشی برخی از بانک‌ها از موضوعاتی است که پیگیری خواهد شد و امکانی ایجاد می‌کنیم تا مردم سود کنند و این درحالیست که بنده مشکلات 30 ساله شهرداری تهران را با دستگاه‌های مختلف حل کردم.

117