رئیس کمیساریای پناهندگان سازمان ملل از دولت میانمار خواست به مسلمانان روهینگیا تابعیت و حق شهروندی اعطا کند.

به گزارش ایران پرس، «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل طی دو روز گذشته در نخستین سفر رسمی خود به جنوب شرق آسیا در شهرهای «سیتو» و «مائونگداو» در ایالت راخین میانمار با مسلمانان روهینگیا ملاقات کرد.

وی همچنین با «آنگ سان سوچی» وزیر امور خارجه و مشاور دولت که عملا رهبری میانمار را بر عهده دارد، دیدار کرد.

ایالت «راخین» در غرب میانمار طی سال های گذشته صحنه خشونت بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیا بوده است که در آن صدها نفر از مسلمانان کشته و بیش از 140 هزار نفر در ناآرامی ها در سال 2012 آواره شدند.

تنش در این منطقه میانمار پس از کشته شدن چند تن از بزرگان روستا دو باره در روزهای اخیر افزایش یافته است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بانکوک پایتخت تایلند، اعطای تابعیت به روهینگیایی ها را که تاکنون از حق شهروندی محروم بوده اند، با اهمیت دانست.

دولت میانمار حدود یک میلیون روهینگیا را مهاجران غیر قانونی می داند که از کشور بنگلادش به این کشور آمده و شهروندی آنها را انکار می کند، حتی اگر خانواده روهینگیاها برای چند نسل در میانمار زندگی کرده باشند.

«فیلیپو گراندی» دیپلمات ایتالیایی که حدود دو سال است به عنوان رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل منصوب شده است، روز جمعه در بانکوک همچنین گفت که سرمایه گذاری بیشتر در منطقه (راخین میانمار) مورد نیاز است.

وی گفت: میانمار یکی از فقیرترین کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) است و نیاز فوری به سرمایه گذاری برای توسعه دارد که این باید شامل دو جامعه (مسلمانان و بودایی ها) شود.

«فیلیپو گراندی» کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قرار است امروز شنبه به بنگلادش پرواز کند. 113/112

بیشتر بخوانید:

میانمار از همکاری با کمیته حقیقت یاب درباره کشتار مسلمانان روهینگیا سرباز زد

آنگ سان سوچی: ورود سازمان ملل به مساله روهینگیا بر تنش‌ها در میانمار دامن می‌زند