ایران پرس: اظهارنظر سخنگوی گردان‌های القسام، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) درباره وضعیت یکی از اسرای اسرائیلی سبب سردرگمی مقامات این رژیم شده است.

موضوع تبادل اسرا یکی از موضوعات اختلافی میان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی است. در زندان‌های رژیم صهیونیستی چهار هزار و 500 اسیر فلسطینی از جمله 34 زن، 180 کودک و 500 بازداشتی اداری هستند. حماس نیز چهار سرباز اسرائیلی را در نوار غزه بازداشت کرده و اطلاعاتی درباره آن‌ها منتشر نمی‌کند.

تاکنون در چند نوبت طرفین در خصوص تبادل اسرا توافق کردند، اما رژیم صهیونیستی از اجرای این توافق‌ها خودداری کرده است. بر همین اساس نیز شماری از اسرای فلسطینی دربند زندان‌های رژیم صهیونیستی راه اعتصاب غذا را در پیش گرفتند تا از این طریق این رژیم را تحت فشار قرار دهند که البته در برخی موارد به آزادی اسیر فلسطینی نیز منجر شده است. 

برداشت رژیم صهیونیستی این بود که گروه‌های فلسطینی هیچ اسیر اسرائیلی را در بازداشت خود ندارند و تنها اجساد آنها را دارند. به همین دلیل نیز تل‌آویو تمایلی برای تبادل اسرا در عمل از خود نشان نداده است، در حالی که آزادی اسرای فلسطینی برای گروه‌های فلسطینی یک اولویت مهم محسوب می‌شود.

در حالی که موضوع اسرا عملا به حاشیه رفته بود، «ابوعبیده» سخنگوی گردان‌های «القسام»، شاخه نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اعلام کرد که حال یکی از اسرای صهیونیستی در نزد این گردان‌ها وخیم است.

به نظر می‌رسد این اظهارنظر ابوعبیده با هدف خارج کردن پرونده تبادل اسرا از وضعیت راکد و هشدار به رژیم صهیونیستی مطرح شده است. 

«مصطفی صواف» تحلیلگر سیاسی در این خصوص عنوان کرد پس از بی توجهی سران رژیم صهیونیستی و تلاش این رژیم برای فریب افکار عمومی مبنی بر اینکه القسام تنها اجساد دو تن از اسرای اسرائیلی را در اختیار دارد، این سخنان ابوعبیده پرونده تبادل  اسرا با دشمن صهیونیستی را به حرکت می‌اندازد.

پیش از این «حسام بدران» عضو دفتر سیاسی حماس عنوان کرده بود این جنبش برای تحقق بخشیدن به توافق برای تبادل اسرا و آزادی آنان از زندان‌های اسرائیل، برگ برنده‌ای در دست دارد.

موضوع دیگر این است که اظهارنظر ابوعبیده و استراتژی حماس در ندادن اطلاعات بیشتر سبب دستپاچگی و سردرگمی مقامات اسرائیلی شده است. از این رو، دو تاکتیک از سوی رژیم صهیونیستی در پیش گرفته شد. تاکتیک نخست، کم ارزش نشان دادن اظهارنظر ابوعبیده و زیر سوال بردن صحت آن از طریق رسانه‌ها است.

در همین راستا، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی تلاش کرد از اهمیت این اظهارنظر بکاهد و با زیر سوال بردن صحت آن، این اظهارنظر را نوعی جنگ روانی معرفی کند. این کانال اسرائیلی به نقل از یک منبع امنیتی این رژیم در واکنش به این خبر مدعی شد: "هیچ تغییری در وضعیت جسمی اسرا به وجود نیامده و حماس قصد اعمال فشار را دارد."

تاکتیک دیگر، پیگیری وضعیت اسرای اسرائیلی از کانال مصر است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارانوت» نوشت: "در پی اظهارنظر ابوعبیده در خصوص سلامتی یکی از اسرای اسرائیلی، رژیم صهیونیستی از مصر درباره وضعیت سلامتی اسرای خود در نوار غزه، توضیح خواسته است."

نکته پایانی اینکه؛ اظهارنظر ابوعبیده در خصوص وضعیت وخیم اسیر فلسطینی همزمان با تحولات مربوط به شکنندگی کابینه و انحلال کنست، منجر به افزایش فشار بر کابینه بنت و سردرگمی آنها در خصوص هر گونه اقدام جدی برای نجات جان اسیر اسرائیلی شده است.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117