دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان در امور ویژه سیاسی، امروز (دوشنبه) در دمشق با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه دیدار کرد.

به گزارش ایران پرس، دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان و رئیس جمهوری سوریه در این دیدار درباره این موضوع اتفاق نظر داشتند که دولت آمریکا و حامیان تروریسم در هر دو مسیر سنگ اندازی می‌کنند تا شکست‌هایی را که در طول سال‌های جنگ سوریه متحمل شده‌اند،‌ در صحنه سیاسی جبران کنند.

جابری‌ انصاری اول و دوم آبان ماه 1397 سفری دو روزه به مسکو داشت و ضمن رایزنی با مقامات این کشور درباره تحولات منطقه از جمله سوریه و یمن در نشست سه جانبه‌ای با حضور نمایندگان روسیه و ترکیه در روند صلح سوریه (کشورهای ضامن روند آستانه) شرکت کرد. مذاکره کنندگان ارشد سه کشور همچنین با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کردند.

سرگئی لاوروف در آن دیدار روند آستانه را مناسب‌ترین چارچوب موجود برای حل کامل بحران سوریه خواند و از برگزاری نشست جدیدی در سطح رؤسای جمهور سه کشور خبر داد.

*سفر اول و دوم آبان جابری‌انصاری به مسکو

جابری‌انصاری پس از دیدار با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: محور گفت‌وگوها در ارتباط با پیشبرد روند آستانه بوده است.

دستیار ارشد وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد که از جمله موضوعات مهمی که در این گفت‌وگوها مطرح شد، گشایش در مسئله کمیته قانون اساسی سوریه بود که چند ماه است در دستورکار مذاکرات آستانه قرار دارد و گام‌های مهمی را برداشتیم.

جابری‌انصاری درباره نقش آفرینی ایران در سوریه نیز گفت: نقش آفرینی ایران در سوریه، در روند آستانه و در روند ایجاد صلح برای سوریه مبتنی بر واقعیت‌هاست و این واقعیت‌ها مورد توجه ترکیه و همه بازیگران دیگر است.

وی تصریح کرد: موضع برخی کشورها مثل آمریکا که مواضع غیرمنطقی دارند از سوی بازیگران موثر در صحنه سوریه دنبال نخواهد شد.

*سفر لاورنتیف به تهران و ارائه گزارش نشست چهارجانبه استانبول به شمخانی

«الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه پوتین در امور سوریه نیز 14 آبان ماه 1397 در سفری یک روزه وارد تهران شد و ضمن دیدار با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گزارش نشست چهارجانبه (روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه) استانبول درباره سوریه را در اختیار ایران قرار داد.

لاورنتیف همچنین در ادامه دیدارها با مقامات ایرانی با جابری‌انصاری هم ملاقات و گفت‌وگو کرد.

در دیدار چهار ساعته لاورنتیف و جابری‌انصاری، وضعیت ادلب و الحدیده، راه‌های بسترسازی روند ایجاد صلح در یمن و دستورکار دور آتی نشست صلح سوریه در آستانه مورد بحث قرار گرفت.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران 12 شهریور ماه سال جاری (1397) و پیش از برگزاری نشست سه جانبه سران روسیه، ایران و ترکیه در تهران سفری به دمشق داشت و با بشار اسد و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر خارجه در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایران در روند آستانه نیز در سفری که به منطقه داشت، بیست و چهارم تیر ماه ۱۳۹۷ در دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و در خصوص آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه و هماهنگی های دو کشور در مرحله فعلی گفتگو و تبادل نظر کرد. 

دستیار ارشد وزیر خارجه ایران سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ نیز در سفر دیگری به دمشق با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار منطقه همواره به دنبال حل بحران های خارومیانه از جمله بحران سوریه از طریق سیاسی بوده است.

در همین راستا؛ مذاکرات آستانه از ژانویه 2017 با ابتکار جمهوری اسلامی ایران و همکاری روسیه و ترکیه، با هدف برقراری صلح در سوریه آغاز شده است.

نتیجه اصلی این مذاکرات، ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه بوده است.

117/110

بیشتر بخوانید:

جابری‌انصاری: سیاست‌های ضدایرانی آمریکا شکست‌خورده‌است+ ویدئو

سفر جابری‌انصاری به‌مسکو؛ سوریه و یمن محور گفت‌وگوها