نشست مقامات عالی رتبه‌ امنیتی کشور‌های عضو بریکس در سن پترزبورگ

تهران- ایران پرس: «علی اکبر احمدیان» دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان برای شرکت در نشست مقام‌های عالی امنیتی کشور‌های عضو بریکس عازم روسیه شد.

به گزارش خبرگزای ایران پرس، نشست مقامات عالی رتبه‌ امنیتی کشور‌های عضو بریکس در روز‌های ۲۰ تا ۲۲ شهریور در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد.

در این اجلاس علاوه بر نشست اعضای بریکس، نشست مشترکی نیز بین نمایندگان کشور‌های عضو بریکس با نمایندگان عالی رتبه‌ امنیتی برخی از کشور‌ها از جمله اندونزی، ترکیه قزاقستان، صربستان تایلند، بلاروس، ویتنام ونزوئلا، ازبکستان، نیکاراگوئه، کوبا، جمهوری آذربایجان، بحرین، بنگلادش، سریلانکا، موریتانی و لائوس برگزار خواهد شد.

در حاشیه‌ این دو نشست احمدیان با برخی از همتایان خود ملاقات‌های جداگانه‌ای خواهد داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در ملاقات با مقامات عالی روسیه در مورد مهمترین تحولات منطقه بین المللی و روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی مذاکره و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران در مورد کریدور‌های انرژی و ... را مطرح خواهد کرد.

این اجلاس در حالی برگزار می شود که پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» مدعی شده بود: "مقام‌های آمریکایی به همتایان اروپایی خود گفته‌اند ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد به روسیه فرستاده است."

پافشاری اوکراین روی ادعاهای مطرح شده از سوی رسانه‌های غربی علیه ایران پیرامون ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه درحالی است که در روزهای اخیر، مقامات ایرانی و روسی این ادعاها را رد کرده‌اند.

«امیرسعید ایروانی» سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل با رد اتهامات «بی اساس و گمراه کننده» آمریکا، انگلیس و فرانسه در خصوص نقش تهران در مناقشه اوکراین، گفت: "ایالات متحده و هم‌پیمانانش نمی‌توانند این واقعیت غیرقابل انکار را کتمان کنند که ارسال سلاح‌های غربی و پیشرفته به‌ ویژه از سوی ایالات متحده آمریکا، جنگ اوکراین را طولانی کرده و به غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی آسیب وارد کرده است."

امیر سعید ایروانی تاکید کرد: "ایران بار دیگر بر تعهد خدشه‌ناپذیر خود به رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه تأکید می‌ورزد."

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز روز گذشته درباره این ادعاها گفت: "ما موضع روشنی در ارتباط با تحولات اوکراین و بحران اوکراین داریم و جای تاسف است که برخی از طرف‌ها که خود بخشی از جنگ و نزاع در بحران اوکراین هستند، با انگیزه‌های سیاسی، اتهاماتی را علیه ایران مطرح می‌کنند. ما در موضوع اوکراین بخشی از جنگ و نزاع نیستیم و و بارها تاکید کرده‌ایم که راهکار سیاسی را بهترین راهکار برای حل این بحران می‌دانیم."

از طرفی، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نیز به ادعای روز جمعه رسانه‌های آمریکایی درباره اینکه تهران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد خود را در اختیار مسکو قرار می‌دهد، واکنش نشان داد و تصریح کرد: "ما این گزارش‌ها را دیده‌ایم اما چنین اطلاعاتی همیشه با واقعیت مطابقت ندارد."

117