ایران پرس - در پی اعمال فشارهای منطقه ای و بین المللی بر دولت میانمار به علت کشتار مسلمانان روهینگیا در استان راخین، وزیر امور خارجه و مشاور عالی دولت این کشور به این منطقه سفر کرد.

سفر «آنگ سان سوچی» Aung San Suu Kyi به دو روستای استان راخین هر چند دیر هنگام صورت گرفت، اما چنانچه به حل مشکلات مسلمانان روهینگیا کمک کند، می تواند سفری مثبت باشد.

دور جدید کشتار مسلمانان روهینگیا با هدف پاکسازی قومی و ایجاد زمین سوخته از سال 2012 آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که سوچی که زمانی مدعی آزادیخواهی، ایجاد دمکراسی و حکومت قانون در میانمار بود نه تنها در برابر جنایات نظامیان و دولت خود در کشتار مسلمانان روهینگیا سکوت کرده است، بلکه به رغم انتظار جهانیان برای پایان دادن به کشتار آنان تلاش نیز نکرده است.

مسلمانان روهینگیا که مالکان اصلی سرزمین اراکان، راخین فعلی محسوب می شوند، به عنوان شهروندان میانماری شناخته نمی شوند و براساس قانون دهه 80 میلادی که حکومت نظامیان در این کشور تصویب کرد مسلمانان از حق شهروندی در میانمار محروم شدند.

بعد از به قدرت رسیدن لیگ ملی برای دمکراسی در میانمار به رهبری آنگ سان سوچی به عنوان مشاور عالی دولت درخواستها از وی برای کمک به شناسایی حق شهروندی مسلمانان روهینگیا افزایش یافت.

«یانقی لی» کارشناس سازمان ملل در امور کودکان:

"رفتار سوچی در قبال کشتار مسلمانان روهینگیایی جامعه بین المللی را ناامید کرده است. دشمنی با روهینگیایی ها و تنفر از آنها به حدی زیاد است که کسی جرات حرف زدن علیه جنایتکاران را ندارد."

یکی از دلایل سکوت سوچی در برابر جنایات سازماندهی شده ضد مسلمانان روهینگیا تلاش برای جلب نظر نظامیان و بودایی ها است.

هر چند رهبر لیگ ملی برای دمکراسی مدعی عدم وابستگی به جناح های اصلی قدرت در میانمار است اما سوچی می داند اگر نتواند نظر مثبت راهبان بودایی و نظامیان را جلب کند ممکن است با بحران های سیاسی و اجتماعی و حتی کودتا روبرو باشد.

این در حالی است که سوچی در انتخابات اخیر تلاش برای وحدت و اتحاد اقوام را از شعارهای اصلی خود عنوان و مردم را امیدوار کرد، در صورت به قدرت رسیدن نظم و امنیت و وحدت را به میانمار بازخواد گرداند.  

اسقف «دزموند توتو»، برنده جایزه صلح نوبل:

"سکوت سوچی دربرابر کشتار مسلمانان روهینگیا  بهای گزافی برای وی دارد و باید سوچی هر چه زودتر به این جنایات پایان دهد .سوچی نباید در برابر بی عدالتی سکوت کند  و اگر بهای ارتقای مقام و نشستن بر بالاترین کرسی در میانمار، سکوت اوست ، این بها قطعا خیلی گزاف است."

در هر حال، رهبر لیگ ملی برای دمکراسی میانمار در حالی به استان راخین سفرکرد که شهروندان این کشور در اردوگاهها داخلی و در کشورهای همسایه در بدترین شرایط زندگی می کنند.

بی خانمان شدن، یتیم شدن هزاران کودک و قتل عام زنان و مردان بی گناه تنها بخش کوچکی از جنایتهای دولتی است که سوچی افتخار عضویت در آن را دارد.

مردم میانمار انتظار دارند سوچی با اولویت قایل شدن به سرنوشت مردم  و امنیت آنان به کشتار و نسل کشی مسلمانان روهینگیا پایان دهد.

نویسنده: مجید وقاری

116/111

بیشتر بخوانید:

  سفر دیرهنگام سوچی به استان راخین

سازمان ملل خواستار «دسترسی نامحدود» به ایالت راخین میانمار شد

بهت و اندوه سازمان ملل از وضع روهینگیایی ها در استان راخین میانمار