ریاض منصور سفیر و نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل

ریاض منصور سفیر و نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اسرائیل برای توقف نسل‌کشی در غزه استقبال کرد و آن «تاریخی» خواند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، ریاض منصور روز جمعه افزود: فلسطین پس از این حکم، خواستار نشست اضطراری شورای سفرای عرب در سازمان ملل برای هماهنگی "اقدامات" در شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل متحد شده است.

حسام زملط سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز حکم دیوان بین‌المللی دادگستری را یک لحظه تاریخی و نقطه عطفی در مسیر پاسخگویی رژیم صهیونیستی دانست.

حسام زملط در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: حکم امروز دادگاه یک لحظه تاریخی و نقطه عطفی در مسیر عدالت و پاسخگویی، نه تنها برای مردم فلسطین بلکه برای تمام بشریت و همه کسانی است که برای عدالت، حقوق و اجرای برابر حکومت قانون تلاش می‌کنند.

وی افزود: پرونده آفریقای جنوبی به تفصیل اقدامات (رژیم) اسرائیل و قصد آن را برای ارتکاب نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه شرح داده است. دادگاه نیز حکم خود را برای جلوگیری از کشتار فلسطینی‌ها توسط اسرائیل، پایان دادن به تمایل آن برای نسل کشی و اجازه دادن برای انتقال کمک‌های بشردوستانه به مردم آواره گرسنه و تحت محاصره و بمباران صادر کرده است.

سفیر فلسطین تصریح کرد: جهان باید حکم دادگاه را اجرا و یک آتش بس فوری، همه جانبه و دائمی را اجرا کند.

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (جمعه) حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

دولت آفریقای جنوبی هم در واکنش به این حکم تاکید کرد که از تدابیر موقت اعمال شده توسط دادگاه دادگستری بین المللی علیه رژیم صهیونیستی استقبال می‌کند.

دولت آفریقای جنوبی اعلام کرد: این حکم پیروزی قاطع قانون‌مداری بوده و نقطه عطف مهمی در زمینه تحقق عدالت برای مردم فلسطین است.

این درحالی است که رژیم صهیونیستی برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و توقف عملیات نیروهای مقاومت، طی سه ماه گذشته کشتار گسترده‌ای را در غزه به راه‌ انداخته است.

بر اساس گزارش‌ها، تاکنون بیش از ۲۶ هزار فلسطینی بر اثر حملات وحشیانه این رژیم جان خود را از دست داده‌اند.125