رئیس سازمان توسعه تجارت:

تهران-ایران پرس: رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مجموع صادرات کشور از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ میلیارد دلار بوده است.

مراسم ۲۷مین سالروز ملی صادرات کشور ۲۹ مهر ماه ۱۴۰۲ در سالن اجلاس سران تهران و با حضور وزیر صمت عباس علی ابادی، و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس محمدرضا پورابراهیمی درحال برگزاری است که شعار امسال این مراسم «صادرات پایدار، محور توسعه» نامگذاری شده است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت ایران روز شنبه در بیست و هفتمین سالروز ملی صادرات افزود: راهبرد دولت سیزدهم  ایران توسعه تجارت با کشورهای مختلف بود که عملکرد دو سال گذشته دراین زمینه موفق بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه تجارت با کشورهای همسو و مقاصدی که پیش از این مورد غفلت بوده‌اند، راهبرد دولت سیزدهم از آغاز فعالیت بود که در همین راستا توسعه مبادلات تجاری با آمریکای جنوبی، کشورهای آسیایی و قاره آفریقا در دستور کار قرار دارد.

ضیغمی افزود: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی شانگهای و بریکس نوید توسعه تجارت و دستیابی به بازار بسیاری از کشورها را دارد.معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه همه ابزارها برای فراهم کردن زیرساخت‌های صادرات فراهم شده است، تاکید کرد: صدور مجوز ۱۰۰ نمایشگاه خارجی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف داخلی، برگزاری همایش توسعه تجارت به کشورهای غرب آفریقا و «ایران اکسپو» با حضور یک‌هزار و ۳۰۰ تاجر از ۷۰ کشور، از جمله اقداماتی بود که نوید توسعه تجارت را به دنبال داشته است.

 

 

۴۰۰ میلیون دلار پروژه‌های دانش‌بنیانی در کشور‌های آمریکای لاتین

 

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در بخش دانش‌بنیان‌ها تلاش کردیم که صادرات خدمات مهندسی بالایی داشته باشیم از جمله در کشورهایی مانند کشور‌های آمریکای لاتین که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار پروژه‌های دانش‌بنیانی در حال انجام است.

صفری بیان کرد: یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی، در کشوری شبکه‌های انتقال گاز، پمپ‌استیشن‌ها و مانیتور کردن آن را با نرم‌افزار‌های خاص گرفته است که فاز اول آن حدود ۱۰۰ میلیون دلار و جمعاً حدود ۱.۲ میلیون دلار خواهد رسید.

وی افزود: صدور خدمات فنی و مهندسی و تکنولوژی نیز یکی از راه‌های مهم ارزآوری است.

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیتهای تولید و ایجاد ظرفیتهای جدید، هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاریهای موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند.در همین پیوند، از سال ۱۹۹۷ بیست و نهم مهر (۲۱ اکتبر) در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی صادرات تعیین شده است. 

تعیین یک روز از روزهای سال برای صادرات ضمن ترویج فرهنگ صادرات در میان توده مردم، قدردانی از فعالان اقتصادی، فرصتی برای تبادل افکار، شناخت گیرها و تنگناها و بررسی راهکارهایی برای رسیدن به هدف والا ی جهش صادرات است.

116

بیشتر بخوانید:

صادرات بیش از سه میلیون تُن انواع کالا از بنادر غرب استان هرمزگان

تاکید وزیر صمت بر حمایت از کالاهای ایرانی و تولید محصولات فرهنگی و نوشت‌افزار با قابلیت رقابت

برنامه وزارت امور خارجه برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی