ایران پرس: پیمان جبلی، رئیس سازمان صدا و سیما پنجشنبه شب گذشته با حضور در استودیو گفتگوی ویژه خبری با تأکید بر ظرفیت‌های خوب رسانه ملی، گفت رسانه ملی در انتخابات مجلس شورای اسلامی درصدد است «عدالت گستری» را در قبال نامزدهایی که به مرحله نهایی انتخابات خواهند رسید، اجرا کند.

پیش ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی که برای نخستین بار در این انتخابات انجام می‌شود امروز به پایان می‌رسد و بیش از 32 هزار نفر تا پیش از روز پایانی در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند. انتخابات نیز 11 اسفندماه آینده برگزار خواهد شد و حدود 7 ماه تا برگزاری انتخابات زمان وجود دارد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت را چهار راهبرد اصلی انتخابات تعیین کردند. صدا و سیما به تعبیر پیمان جبلی، رئیس این سازمان به طور خاص در تحقق دو راهبرد رقابت و مشارکت نقش مستقیمی دارد.

صدا و سیما در قالب ظرفیت‌هایی که در سه حوزه تصویری، شنیداری و مجازی دارد، می‌تواند در جهت پرشور شدن انتخابات و شکل‌گیری مشارکت گسترده مردمی و در نتیجه ایجاد فضای سالم رقابتی نقش‌آفرینی مهمی داشته باشد. عدالت رسانه‌ای که مد نظر پیمان جبلی قرار دارد، مهم‌ترین راهبرد انتخاباتی سازمان صدا و سیما در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

عدالت رسانه‌ای به تعبیر دکتر جبلی به معنای دادن فضای تبلیغاتی به افرادی است که نامزد نهایی انتخابات شده‌اند، اما وصل به جریان‌های سیاسی نیستند و از تمکن مالی لازم برای تبلیغات نیز برخوردار نیستند، در حالی که بسیاری از این افراد، صالح و کارشناس بوده و از دانش لازم برای ورود به مجلس شورای اسلامی نیز برخوردار هستند.

این تعریف از عدالت رسانه‌ای بیانگر خط مشی جدید رسانه ملی برای ایجاد فرصت برابر تبلیغاتی برای همه نامزدها و دوری از سیاسی کاری انتخاباتی است. می‌توان از این رویکرد به عنوان خلاقیت و ابتکار انتخاباتی سازمان صدا و سیما در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی یاد کرد که برونداد آن می‌تواند شکل‌گیری مرجعیت صدا و سیما در تبلیغات انتخاباتی و فراهم شدن زمینه مشارکت حداکثری و تشکیل مجلسی قوی‌تر و کارآمدتر باشد.

یکی از نکات مهم درباره عدالت‌گستری صدا و سیما در حوزه انتخابات مجلس این است که بر خلاف انتخابات ریاست جمهوری که در اغلب موارد 6 تا 7 نفر در رقابت نهایی حضور دارند، در انتخابات مجلس چند هزار نفر رقابت می‌کنند. به نظر می‌رسد شمار نامزدهای نهایی در انتخابات مجلس دوازدهم یک رکورد جدید باشد. با توجه به اینکه انتخابات مجلس در سطح ملی برگزار نمی‌شود و ماهیت محلی دارد، رسانه ملی می‌تواند از ظرفیت‌های استانی خود نیز برای تحقق عدالت رسانه‌ای بهره گیرد و زمینه شناسایی نامزدهای کمتر شناخته شده، اما دارای صلاحیت را برای مردم فراهم کند. این یک فرصت بی‌نظیر برای نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی است که حتی می‌تواند حتی برای اولین بار بستر مناظره نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی را نیز فراهم کند.

نکته مهم دیگر نیز این است که تجربه انتخابات ریاست جمهوری ثابت کرد که بهره‌گیری از ظرفیت رسانه ملی می‌تواند زمینه جلوگیری از اسراف و زیاده‌روی‌های مربوط به هزینه‌های تبلیغاتی را نیز فراهم کند. از این رو، عدالت رسانه‌ای صدا و سیما ضمن کمک به شناخت افراد دارای صلاحیت، فراهم کردن مشارکت حداکثری و رقابت سالم، از تحمیل هزینه‌های هنگفت به نامزدها نیز جلوگیری می‌کند؛ هزینه‌هایی که بعضاً می‌تواند افراد را پس از مرود به مجلس شورای اسلامی وام‌دار جریان‌ها یا کمپانی‌های اقتصادی کند.

نکته پایانی اینکه؛ در صورتی که سازمان صدا و سیما بتواند به خصوص با استفاده از ظرفیت‌های محلی خود در استان‌ها، عدالت رسانه‌ای را آن‌گونه که رئیس سازمان تعریف کرده است، اجرایی کند، اعتبار جدیدی برای این سازمان خواهد بود که مورد هجمه و فشار مخالفین داخلی و معاندین پرتعداد خارجی قرار دارد.

نویسنده: سید رضی عمادی

 112

بیشتر بخوانید:

جبلی: رهبر معظم انقلاب بر بالاترین میزان مشارکت در انتخابات تاکید دارند