وزیر امور خارجه با اشاره به نقاط مشترک ایران و عراق در حوزه های مختلف گفت: عراق برای ایران فراتر از یک کشور همسایه است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «سیدعباس عراقچی» در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه «الفرات» عراق اظهار داشت: تهران و بغداد برای کنترل مرزها و مقابله با گروه‌های خرابکار در مسیر درستی حرکت می کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: ایران از مشکل خشکسالی رنج می‌برد و ما می خواهیم دیپلماسی آب را فعال کنیم.

عراقچی با بیان اینکه امنیت و ثبات در عراق امنیت و ثبات برای ایران است، تاکید کرد: رژیم صهیونیستی دشمن مشترک دو کشور است.

وی همچنین تاکید کرد: سفر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری ایران به عراق به عنوان اولین مقصد سفر خارجی، نشان دهنده عمق روابط میان دو کشور است.

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه (۲۱ شهریور) به دعوت «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق و با هدف گسترش و تقویت روابط سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی به بغداد سفر خواهد کرد.

پزشکیان در دیدار با مقامات بلند پایه عراقی علاوه بر مسائل دوجانبه، در مورد همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین آخرین تحولات غرب آسیا رایزنی و گفت‌وگو خواهد کرد.

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به عراق، نشانگر اهمیت مناسبات دوجانبه تهران و بغداد است و این سفر فرصتی خواهد بود که زمینه‌های ارتقا و تعمیق مناسبات دوستانه و برادرانه ۲ کشور در زمینه‌های مختلف بیش از پیش فراهم شود، گفت: "در حوزه امنیتی، دو کشور معتقد به تعمیق ثبات و امنیت در طول مرزهای مشترک و تبدیل مرزها به ثبات و دوستی و دروازه‌های گسترش و رونق همکاری‌های اقتصادی و تجاری هستند و این به عنوان اولویت مورد توجه دو دولت ایران و عراق است."

گفتنی است، پزشکیان پیش از این و در دیدار با السودانی که برای شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری به تهران سفر کرده بود، تعمیق و گسترش روابط همسایگان و کشورهای منطقه با یکدیگر را برای مقابله با دخالت بیگانگان در مسائل منطقه ضروری دانست و گفت: "ایران و عراق در سختی‌ها یار و حامی یکدیگر بوده و برای تامین منافع متقابل تلاش می‌کنند."

السودانی نیز در این دیدار اظهار داشت: روابط دو ملت ایران و عراق همواره گرم و صمیمی بوده و امیدوارم مسیر رو به رشد روابط در دوران شهید رئیسی در دولت جنابعالی نیز ادامه یابد."

117