نخست وزیران پاکستان و مالزی بر عزم اسلام آباد و کوالالامپور برای مبارزه با فساد مالی و اقتصادی در دو کشور تاکید کردند.

به گزارش ایران پرس، «عمران‌خان» که به منظور دیدار با مقامات مالزی در سفری رسمی به کوالالامپور سفر کرده است؛ روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با «ماهاتیر محمد»  در کوالالامپور گفت، پاکستان خواهان استفاده از تجربیات مالزی برای مبارزه با فساد مالی و پیشرفت اقتصادی است.

ماهاتیر محمد نیز در این نشست خبری گفت، پاکستان و مالزی با مشکلات مشترکی مواجه هستند که برای حل آن‌ها باید همکاری دوجانبه را گسترش دهند.

«عمران خان» نخست وزیر پاکستان در این سفر 2 روزه قرار است علاوه بر  «ماهاتیر محمد» همتای مالزیایی خود با سایر سران این کشور دیدار و گفت وگو کند.

«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه و همچنین وزرای خزانه داری و مشاور نخست وزیر پاکستان در امور اقتصادی، عمران خان را در این سفر همراهی می کنند.

به گزارش ایرنا، عمران خان به عنوان اولین مقام بلند پایه پاکستان پس از پیروزی ماهاتیر محمد سیاستمدار کهنه کار مالزی در انتخابات اردیبهشت ماه سال جاری، به این کشور جنوب شرق آسیا سفر کرده است.

دوکشور روابط خود را حدود چهل سال پیش آغاز کردند و عمدتاً از یک روابط با ثبات و مستمر سیاسی و اقتصادی برخوردار بوده اند.

کوالالامپور و اسلام آباد یک دهه پیش نیز توافق‌نامه تجارت آزاد را امضا کردند اما این موضوع منجر به افزایش قابل توجه روابط تجاری دو کشور نشده است. دو کشور مسلمان در سال های گذشته عمدتا مواضع همسویی را در مجامع بین المللی داشته اند.

علاوه براین پاکستان درصدد است که به عنوان یکی از شرکای گفت وگویی اتحادیه جنوب شرق آسیا وارد این بلوک اقتصادی شود و از بازار 650 میلیون نفری این منطقه برای توسعه ظرفیت های اقتصادی و تجاری خود استفاده کند 

دولت جدید عمران خان میراث دار مشکلات اقتصادی بسیار زیادی است که حل و فصل آن در اولویت های این دولت قرار گرفته است.

اکنون بدهی های خارجی کلان یکی از مشکلاتی است که دولت جدید پاکستان با آن روبه روست .

براساس این گزارش ها دولت پاکستان همچنین درصدد است بدهی های کلان این کشور به صندوق بین المللی پول را از طریق دریافت وام یا کمک های مالی کشورهایی مانند عربستان، چین و مالزی را کاهش دهد و از فشار بدهی های این صندوق بر اقتصاد این کشور بکاهد از این رو سفرهای عمران خان در حدود سه ماه اخیر به این کشورها انجام شده است.

118/110

بیشتر بخوانید:

مخفی کاری عمران خان در باره کمک‌های مالی عربستان به پاکستان

دیدار « عمران خان » و رئیس جمهوری چین