تهران- ایران پرس: وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: عضویت ایران در بریکس نقطه پایانی بر سیاست های یک جانبه گرایانه آمریکا است.

 درجریان برگزاری پانزدهمین اجلاس سران بریکس در ژوهانسبورگ آفریقای‌جنوبی، با عضویت رسمی ایران در این بلوک اقتصادی موافقت شد.

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های نوظهور اقتصادی است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه 1990 تشکیل شد.

«سید احسان خاندوزی» در نشست خبری روز دوشنبه که در حاشیه نمایشگاه «روایت خدمت» در محل دائمی نمایشگاه های تهران برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگار ایران پرس با اشاره به اینکه مسائل خارجی ایران پرونده های متعددی دارد، افزود: با آغاز کار دولت سیزدهم، چند پرونده دیگر نیز اضافه شد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: در راستای پرونده های سیاست خارجی مسئله آزاد شدن پولهای بلوکه شده ایران در دیگر کشورها و عضویت در شانگهای و بریکس به نتیجه رسید.

خاندوزی تاکید کرد: پذیرفتن ایران در بریکس علی رغم تحریم های غیرقانونی غرب، منجر به کاهش اثرگذاری یکجانبه گرایی آمریکا خواهد شد.

وی تصریح کرد: بنای قدرت های نوظهور کار کردن با اقتصاد ایران است و جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش می کند تا از طریق سرمایه گذاری خارجی، روش های جدیدی برای ورود سرمایه گذاران ایجاد کند.

خاندوزی در ادامه گفت: اگرچه تلاش های دولت در راستای سیاست همسایگی بود اما محدود به کشورهای منطقه نشدیم به فرامنطقه رفتیم و اکنون بریکس زمینه همکاری میان تمامی اعضا را فراهم کرده است.117