یکی از رهبران روهینگیا از فرار ده‌ها مسلمان روهینگیایی از کمپ‌های خود در بنگلادش از ترس بازگردانده شدن به میانمار خبر داد.

به گزارش پارس‌تودی؛ این فرد که خواست نامش فاش نشود روز گذشته (دوشنبه) در گفت وگو با رویترز اعلام کرد، حتی با وجود اینکه میانمار اعلام کرده آماده پذیرش مسلمانان روهینگیایی است، ده‌ها نفر از آوارگان روهینگیایی که قرار بود به میانمار بازگردانده شوند، در هفته جاری از کمپ‌های خود در بنگلادش گریخته‌اند.

بنگلادش و میانمار در ماه اکتبر سال جاری توافق کردند فرآیند بازگرداندن صدها هزار مسلمان روهینگیایی که از میانمار گریخته بودند را به کشور خود آغاز کنند. این در حالی است که آژانس مهاجران سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری درباره امنیت و شرایط مسلمانان روهینگیایی در میانمار ابراز تردید کرده‌اند.

بنگلادش پیشتر اعلام کرده بود هیچ کس را مجبور به بازگشت به میانمار نخواهد کرد. سازمان ملل هم اخیرا اعلام کرد شرایط هنوز برای بازگشت مسلمانان روهینگایی آماده نیست، زیرا بودایی‌های میانمار تظاهراتی را علیه بازگشت آنها برگزار کرده‌اند.

قرار است فرآیند بازگرداندن نخستین گروه 2000 نفری آوارگان روهینگیایی از 15 نوامبر جاری (2 روز دیگر) آغاز شود.

مقامات میانمار هم روز یکشنبه اعلام کردند برای بازگشت این آوارگان آمادگی دارند.

از 25 اوت 2017 تاکنون در موج جدید حملات سرکوبگرانه و تجاوزکارانه ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا در استان راخین، غرب این کشور، بیش از شش هزار نفر کشته و هشت هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. بیش از یک میلیون نفر از مسلمانان روهینگیا نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.

استان راخین از سال 2012 صحنه حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی علیه مسلمانان روهینگیاست.

سازمان ملل متحد اخیرا اعلام کرد ارتش میانمار به دنبال «پاکسازی قومی» در این کشور است.

117/120

گزارش: وحشت آوارگان روهینگیایی از بازگشت به میانمار

اعلام زمان بازگشت آوارگان روهینگیایی به میانمار

مخالفت مالزی با بازگشت اجباری مسلمانان روهینگیا به میانمار

فعال‌شدن مجدد قصاب میانمار ضدمسلمانان روهینگیا/ تحلیل

تظاهرات بودائیان افراطی میانمار در حمایت از ارتش