هزاران آواره مسلمان روهینگیایی در بنگلادش به مناسبت نخستین سالگرد مهاجرت گسترده اجباری خود از میانمار به بنگلادش، ضد دولت میانمار تظاهرات کردند.

به گزارش  ایران پرس به نقل از فرانس پرس؛ هزاران نفر از آوارگان مسلمان روهینگیایی که در بنگلادش به سر می برند امروز شنبه همزمان با سالروز سرکوب گسترده مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین در غرب میانمار، توسط ارتش و بودائیان افراطی این کشور در 25 اوت 2017، با برگزاری تظاهرات جنایات دولت میانمار را محکوم کردند.

آوارگان مسلمان روهینگایی رسیدگی به وضعیت آوارگان و برقراری عدالت از طرف سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

سازمان ملل متحد پیشتر در گزارشی با محکوم کردن عملیات سرکوب و کشتار هدفمند مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین در غرب میانمار، اقدامات ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیایی را پاکسازی و تبعیض نژادی دانست و آنها را بدترین نظامیان جهان معرفی کرد.

صندوق کودکان ملل متحد اعلام کرد، بیش از 530 تا ششصد هزار مسلمان روهینگیا هنوز در استان راخین در غرب میانمار هستند، که 360 هزار نفر آنها را کودکان تشکیل می دهند.

دولت میانمار مدعی شده است که آماده بازگرداندن آوارگان روهینگیا به خانه و کاشانه آنها است ولی شواهد نشان می دهد که موج ورود آوارگان روهینگیا به بنگلادش همچنان ادامه دارد.

از 25 اوت 2017 در حملات ارتش میانمار و بودائیان افراطی به مسلمانان روهینگیایی دراستان راخین درغرب میانمار، بیش از شش هزارمسلمان روهینگیایی کشته، هشت هزار نفر زخمی و حدود یک میلیون نفر به بنگلادش آواره شده اند.

روز جمعه 132 نماینده پارلمان‌های پنج کشور جنوب شرق آسیا در آستانه سالروز سرکوب مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین میانمار توسط ارتش و بودائیان افراطی، خواستار بررسی جنایات اعمال شده علیه این اقلیت توسط دیوان بین‌المللی کیفری شدند.139/110

بیشتر بخوانید:

درخواست پنج کشور آسیایی برای رسیدگی به‌جنایت ضد روهینگیایی‌ها

توافق میانمار و بنگلادش برای بازگشت آوارگان روهینگیایی

شورای امنیت: میانمار برای بازگشت آوارگان روهینگیایی بیشتر تلاش کند

گزارش: مشکلات بازگشت مسلمانان روهینگیایی به میانمار