سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت: رای مثبت جمهوری اسلامی ایران به قطعنامه مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار در دبیرخانه سازمان ملل ثبت شد.

به گزارش ایران پرس، «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امورخارجه ایران روز سه شنبه افزود: با توجه به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در حمایت از حقوق همه مسلمانان جهان به ویژه مسلمانان تحت ستم میانمار، رای مثبت ایران به قطعنامه مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار با ارسال یادداشت رسمی به دبیرخانه سازمان ملل ثبت شد.

قاسمی با تکرار موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مسلمانان آواره میانمار و محکومیت جنایات وحشیانه ارتش این کشور تصریح کرد: شرکت نکردن نماینده ایران در رای گیری مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار به علت برخی ابعاد فنی و کارشناسی بوده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در سه دهه گذشته همواره به روند سیاست زدگی و برخورد تبعیض آمیز مجمع عمومی ملل متحد اعتراض کرده و سیاست اصولی ایران مخالفت با طرح های مغرضانه مطرح شده در کمیته سوم مجمع در باره کشورها بوده است.

هیات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد با اعلام سیاست اصولی ایران مبنی بر بی اعتباری کمیته سوم، در رای گیری درباره قطعنامه میانمار شرکت نکرد اما همزمان با صدور بیانیه ای ضمن محکومیت اقدامات دولت میانمار، بر حمایت قاطع از مسلمانان روهینگیا  تاکید کرد.

پیش از این دفتر نمایندگی ایران در نیویورک درباره رای به محکومیت دولت میانمار در سازمان ملل متحد اعلام کرد: ایران طی سه دهه اخیر از قربانیان مستمر سیاست زدگی کمیته سوم بوده است.

دفتر نمایندگی ایران در نیویورک با اعلام اینکه ایران طی سالها و در همه سخنرانیهای خود کمیته سوم را سیاست زده و برای طرح وضعیتهای کشوری نامناسب برشمرده است، افزود: این کمیته صرفاً اهداف سیاسی بانیان آن را دنبال می کند؛ برای نمونه عربستان بانی قطعنامه ضد سوریه و کانادا بانی قطعنامه ضد ایرانی است.

بسیاری از کشورهای همفکر در موضوع حقوق بشر مثل چین، سوریه و روسیه ضد قطعنامه میانمار رای دادند و کشورهایی نظیر کوبا هم در رای گیری شرکت نکردند.

جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سیاست اصولی خود مبنی بر بی اعتباری کمیته سوم، بر مشارکت نکردن در رای گیری بر روی قطعنامه میانمار تاکید کرد.

از 25 اوت 2017 تاکنون، در موج جدید حملات سرکوبگرانه ارتش میانمار ضد مسلمانان روهینگیا در استان راخین، بیش از شش هزار نفر کشته ، هشت هزار نفر زخمی و بیش ازهشتصد هزار نفر دیگر نیز مجبور به فرار به بنگلادش شده اند.134/111

بیشتر بخوانید:

خوشرو: از نظر ایران «کمیته سوم» مجمع عمومی سازمان ملل متحد، سیاست زده و بی اعتبار است

ساخت درمانگاه هلال احمر ایران در بنگلادش برای مسلمان آواره میانمار

توزیع کمک‌های مردمی ایران در بین مسلمانان میانمار