پنجمین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری:

تهران- ایران پرس: «محمدباقر قالیباف» یکی از نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نظرات و دیدگاه های خود در خصوص سوالات مطرح شده در مناظره پنجم با موضوع «کارآمدسازی دولت» در دو بخش پرونده های روی میز و انتظارات مردم از دولت چهاردهم را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سوال مرحله اول به شرح زیر است:

اگر شما به ریاست جمهوری برسید اولین اقدامتان چیست و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟

محمدباقر قالیباف، اظهار داشت: ریشه اصلی حل نشدن موضوعات چیست؟ باید تلاش کنیم در نقشه دشمن حرکت نکنیم. دشمن می خواهد مردم ما را پریشان کند. نکند تکمیل کننده نقش دشمن باشیم. مردم دغدغه اجاره خانه دارند. باید آرامش ایجاد کنیم. نباید تنش ایجاد کنیم. حل مشکلات مردم مبنای کار باشد. اکنون نیاز به وحدت و اجماع سازی داریم. هرگونه تلاش و هم افزایی برای حل مشکلات مردم باید دنبال شود. باید هرآنچه برای خود می پسندیم برای مردم بپسندیم.

 در بخش دوم مرحله اول، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

محمدباقر قالیباف در ادامه خطاب به مردم، گفت: مردم! قالیباف برای همه شما شناخته شده است و بنده اهل کار هستم و اهل تنش و دعوا و ستیز نیستم.

همه عمر و جوانی خودم را برای زندگی مردم جنگیدم، اما آن جنگ با این دعوا و جنگ‌ها که در اینجا مطرح می‌شود، فرق دارد. این دعواها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، مشکل مسکن و مشکل تحریم و گرانی خودرو را حل نمی‌کند.

این دعواها نه تورم و بیکاری و مشکل امنیت را حل می‌کند و نه صدای روستایی مظلوم در دوردست و کشاورز را می‌شنود که با زحمت تولید می‌کند اما از فروش نهایی کمتر از ۳۰ درصد به وی می‌رسد و نمی‌تواند حداقل زندگی خود را تأمین کند. این دعواها مشکل کارمند و کارگر را که حقوق ثابت دارند و با تورم سنخیتی ندارد، حل نمی‌کند و نه مشکل سربازان را حل می‌کند، البته ما در مجلس یازدهم تلاش کردیم حقوق سربازان را افزایش دهیم.

این دعواها و تنش‌ها هیچ مشکلی را حل نمی‌کند و در هیچ یک از مسئولیت‌های خود هرگز وارد این بازی‌ها و ستیزهای بیهوده نشدم و آن را اصلاً قبول نداشتم.

این تنش‌ها و دعواها هیچ ثمری ندارد و هیچ گشایشی ایجاد نمی‌کند جز اینکه مردم را ناامید می‌کند. دعواهای مناظره‌ها در سال ۸۸ یا ۹۲ برای مردم نبود. الان هم نگران این هستم که این اتفاق دو مرتبه تکرار نشود که ان‌شاءالله نخواهد شد.

بنده به پشتوانه کارنامه و عملکردی که دارم، می‌گویم که برنامه دارم و اعلام کردم و برای تحقق این برنامه‌ها می‌جنگم و خوشحالم که این حرف را امروز آقای خسروی، مجری برنامه زد که برای برنامه‌های خود زمانبندی دهید. مفتخرم که امروز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که باید زمان دهی دهید و بنده تمام ۵ اولویت خود را با زمانبندی می‌گویم و این سنت بنده است.

تلاش می‌کنم بدون جدل سیاسی خدمت‌گزار مردم باشم و نمی‌خواهم یک سخنران باشم و از هر تنش دوری می‌کنم. روزی که رفتم نیروی انتظامی، نیروی انتظامی با همه درگیر بود از مردم تا بقیه، اولین کاری که کردم آن بود که نیروی انتظامی را از تنش با مردم خارج کردم و در کمترین زمان نیروی مورد اعتماد مردم شد.

در شهرداری تهران که بودم، با هر سه دولتی کار کردم که با من مخالفت داشتند، اما هرگز تنش ایجاد نکردم و به مردم خدمت کردم. وظیفه ما است که کار مردم را انجام دهیم و با جدل سیاسی و عافیت طلبی و بهانه‌جویی نباید زندگی مردم و جوانان را تلف کنیم و این وظیفه ماست.

در مجلس شورای اسلامی قانون‌های بر زمین مانده را به تصویب رساندیم که قانون تجارت و قانون بانک مرکزی و برنامه هفتم توسعه را نهایی کردیم، در حالی که در مجلس هم تنش‌هایی وجود داشت اما آرامش را ایجاد کردم و با آرامش این برنامه را اجرایی خواهم کرد.

 

آغاز بخش دوم از مناظره پنجم

در بخش دوم مناظره امروز، سوال مردم از رئیس دولت چهاردهم مطابق نظرسنجی سازمان صدا و سیما مطرح شد.

بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده پنج اولویت به ترتیب مورد پرسش بود که انتظار اصلی مردم از رئیس جمهور آینده است. موضوعاتی نظیر حل مشکلات اقتصادی، افزایش رفاه و آسایش عمومی، رفع معضل بیکاری، مبارزه با فساد و بهبود روابط با کشورها، که مابقی انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده در تصویر و نموداری به نمایش درآمد. مواردی نظیر رفع تحریم‌ها، رفع فیلترینگ، مذاکره با آمریکا، آزادی پوشش، بهبود وضعیت بهداشت و درمان و … از سوی مردم مطرح شده بود.

در این بخش از مناظره به این پرسش نامزدها پاسخ گفتند که برنامه آن‌ها برای انتظارهای بیان شده و اولویت‌های مطرح شده طبق پرسش مردم چیست، و تا چه زمانی به نتیجه خواهد رسید.

محمدباقر قالیباف تصریح کرد: وظیفه ماست تا سپری برای زندگی روزمره مردم درست کرده و پریشانی آنان را ازبین ببریم. مابه التفاوت حقوق افراد و تورم باید تامین شود. مسکن موضوعی مهم است و آرامش خانواده ها تلقی می شود. ما می توانیم دویست متر زمین در اختیار هر خانواده واجدالشرایط قرار دهیم و در بیش از ۸۰ درصد شهرها و روستاها انجام شدنی است که مردم را از وام ها بی نیاز می کند.

با طرح واردات خودرو مشکل رانت خودرو و خودروهای فرسوده در جاده ها را حل خواهم کرد. اشتغال را به روستا برمی گردانم و در مصرف آب روستا صرفه جویی ایجاد خواهم کرد. 

در بخش دوم مرحله دوم، هر کاندیدا به مدت 5 دقیقه به نقد اظهارات دیگر نامزدها پرداخت.

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: من تاکید کردم که نباید وارد تنش و اختلاف بشویم اما یک جایی باید وارد چالش بشویم. در بحث کارشناسی حتماً باید وارد چالش شویم.

وی افزود: بخش‌های مختلفِ دولت حتماً باهم اختلاف پیدا می‌کنند و اینجا مشخص می‌شود که رئیس دولت می‌تواند کشتیِ دولت را در این طوفان به ساحل برساند یا خیر.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حتی قانونی که در مجلس می‌نویسیم وقتی جان می‌گیرد که به اجرا تبدیل شود، گفت: یک جاهایی حتما باید وارد چالش بشویم.

قالیباف تصریح کرد: تجربه و اجرا با قرص و شربت و تزریق منتقل نمی‌شود؛ نیاز به تجربه و دانایی دارد. والله قسم قوه مجریه جای آزمون و خطا و محل اختراع دوباره چرخ و محل کسب تجربه نیست.

وی با بیان اینکه آنجا زندگی و آبرو و جان و وقت و مال مردم است، ادامه داد: نمی‌شود هربار با یک شعار و وعده مدیرها را بلاتکلیف نگه داریم. نباید در قوه مجریه منتظر دست بیگانگان باشیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: از روز اول از همه اعضای کابینه پیمان می گیرم که هیچ چرخی را به خاطر چرخ دیگر تعطیل نکنند.

117