تحلیل:

ایران پرس: «سیدعباس عراقچی» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در هشتمین مقصد سفر منطقه‌ای خود وارد قاهره پایتخت مصر شد و با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کرد.

جنگ در غرب آسیا روند سریعی گرفته است. رژیم صهیونیستی به جنایت و نسل کشی علیه مردم غزه همچنان ادامه می‌دهد و در عین حال در مقابل لبنان نیز از هیچ جنایتی دریغ نمی‌کند و تلاش دارد بیروت را نیز مانند غزه ویران کند.

در همین حال، رژیم صهیونیستی که پس از ترور «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و سردار سرلشکر «عباس نیلفروشان» با عملیات وعده صادق ۲ از سوی جمهوری اسلامی ایران مواجه شد، سعی دارد جنگ را در سطح منطقه غرب آسیا گسترش دهد.

در همین راستا، سیدعباس عراقچی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران سفرهای منطقه‌ای را با هدف جلوگیری از گسترش جنگ و همچنین هشدار درباره تبعات گسترش جنگ انجام داده است. وزیر خارجه ایران که پیش از این به کشورهای لبنان، سوریه، عربستان، قطر، عراق، عمان و اردن سفر کرده بود، در هشتمین مقصد خود به قاهره رفته و با «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور و «بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر دیدار و رایزنی کرده است.

سفر عراقچی به مصر از سفر وی به دیگر کشورهای منطقه اهمیت بیشتری دارد.

اول اینکه؛ سفر عراقچی به مصر بعد از ۱۲ سال و به دنبال دو سفر وزیران امور خارجه مصر به تهران برای شرکت در مراسم ادای احترام به شهدای پرواز اردیبهشت و دیدار با سرپرست وزارت امور خارجه و همچنین تماس و دیدارهای صورت گرفته بین وزیران خارجه دو کشور بعد از دیدار شهید «سیدابراهیم رئیسی» و «عبدالفتاح السیسی» روسای‌جمهور دو کشور در حاشیه نشست سران همکاری اسلامی در ریاض در اواخر سال گذشته میلادی انجام می‌شود.

بنابراین، دو کشور که روابط دیپلماتیک در سطح بالایی ندارند و دفتر حافظ منافع دارند، در جهت گسترش روابط گام بر می دارند.

دوم اینکه؛ مصر جایگاه ویژه‌ای در منازعه فلسطین و رژیم صهیونیستی دارد. مصر به طور سنتی یکی از طرف‌های تاثیرگذار بر منازعه اعراب و اسرائیل بوده و است. در حال حاضر نیز مصر به همراه قطر، دو کشور عربی هستند که نقش زیادی در دیپلماسی فعال برای پایان دادن به جنگ در غزه و ابتکار آتش بس داشتند.

مذاکرات پایان دادن به جنگ غزه، با حضور هیئت اسرائیلی، آمریکا، مصر و قطر برگزار می‌شد. بنابراین سفر وزیر امور خارجه ایران به قاهره با توجه به نقش و جایگاه مهم و تاثیرگذار مصر بر عرصه تحولات منطقه به خصوص پرونده فلسطین از اهمیت خاصی برخوردار است.

بدر عبدالعاطی، وزیر خارجه مصر در این زمینه گفت: "سفر عراقچی به قاهره در جهت تلاش‌های مصر برای کاهش تنش در منطقه است."

«عبدالله الاشعل» معاون پیشین وزیر خارجه مصر هم به العربی الجدید گفت: "ایران برای مصر اهمیت زیادی قائل است و این به دلیل نقش مصر در منطقه، به ویژه از حیث مذاکرات و تلاش‌های مربوط به آتش بس، طی یکسال گذشته میان مقاومت فلسطین در غزه و رژیم اشغالگر است. به حکم روابط رژیم اسرائیل با مصر، قاهره به دنبال ایفای نقش برای کاهش تنش میان ایران و این رژیم است."

نویسنده: سیدرضی عمادی

117