تهران-ایران پرس: محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی، در دیدار هیات تجاری و صنعتی عمان تأکید کرد: سیاست راهبردی بانک مرکزی ایران قطع رابطه با دلار در مبادلات ارزی و تجاری است.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، فرزین در دیدار «قیس بن محمد الیوسف» وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان  با اشاره به آمادگی کامل بانک مرکزی ایران برای کاهش و حذف تبادلات دلاری از چرخه معاملات تجاری و اقتصادی بین ایران و عمان افزود: زمینه‌های انجام معاملات اقتصادی و تجاری براساس واحد پول ملی ایران و کشور‌ها و شرکای تجاری از جمله عمان کاملاً فراهم است.

فرزین، همچنین گفت:  با اراده سیاسی که میان ایران و عمان شکل گرفته است  حجم مناسبات اقتصادی میان دو کشور در سال گذشته 2022 میلادی  ۴۰ درصد رشده کرده و به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است که این حجم از مبادلات حتماً می‌تواند با استفاده از پول ملی دو کشور در قالب پیمان پولی دو جانبه یا اتاق پایاپای پولی انجام گیرد.

وزیر تجارت صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان نیز در این دیدار با اشاره به افزایش مناسبات پولی و بانکی میان ایران و عمان گفت: قطعاً راهکار استفاده از اتاق پایاپای پولی، پیمان پولی دو جانبه پولی و ارز‌های ملی در مراودات تجاری میان ایران و عمان راهکاری سازنده برای گسترش همکاری‌های اقتصادی است و عمان نیز آمادگی دارد این موضوع را پس از بررسی در دستور کار قرار دهد.

محمد الیوسف افزود: عمان آماده است با استفاده از روش‌های مختلف و توسعه مناسبات پولی و بانکی با ایران، حجم همکاری‌های تجاری و اقتصادی میان عمان و ایران را افزایش دهد.

وزیر تجارت، صنعت و توسعه سرمایه گذاری عمان همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه اکسپو تهران گفت: واقعاً از صنایع و پیشرفت‌های ایران در این حوزه شگفت زده شدیم و آمادگی کامل داریم در حوزه صنعت نیز همکاری‌های خود را همپای مناسبات پولی و بانکی گسترش دهیم.

116