وزیر امور خارجه روسیه گفت: "امید جدی و خوش بینی معقولانه" وجود دارد که برجام احیا شود، این همان چیزی است که طرفین برجام می خواهند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سرگئی لاوروف روز شنبه در نشستی مطبوعاتی با بیان اینکه تهران به پیمان ان پی تی و تعهدات پادمانی خود پایبند است، اظهار کرد: ایران اقدامی نمی کند که از آن منع شده باشد.

 وی در عین حال گفت که مسکو خواهان ازسرگیری هر چه سریعتر مذاکرات برای احیای برجام است.

رئیس دستگاه دیپلماتیک روسیه از آمریکا دعوت کرد بطور فعالانه تر به اقدامات برای احیای برجام بپردازد.  

لاوروف گفت: دولت کنونی آمریکا مولف برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران است و خود این کشور باید در ازسرگیری از مذاکرات برای احیای معامله هسته ای سریعتر و فعالتر اقدام کند.  

وی افزود:  زمانی که آمریکا از برجام خارج شد ایران بیش از یک سال با حسن نیت و منصفانه هر چه را که بر اساس برجام باید انجام می داد اجرا کرد و انتظار داشت که آمریکا سر عقل بیاید و به معامله هسته ای بازگردد.  

وی ادامه داد: به همین دلیل این ادعا را که زمان سپری شده است هر کسی جز آمریکا می تواند مطرح کند.  

تا کنون شش دور مذاکرات غیرمستقیم در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام با ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. 

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.125