تحلیل:

ایران پرس: تداوم جنگ افروزی صهیونیست ها در منطقه، لزوم وحدت و همگرایی جهان اسلام برای مقابله با رژیم صهیونیستی را اهمیتی مضاعف بخشیده است.

خوی جنگ طلبی و جنگ افروزی رژیم صهیونیستی، مانند همیشه شرایط منطقه را بحرانی تر از همیشه کرده است و در این راستا وحدت کشورهای اسلامی برای مقابله با صهیونیست ها موضوعی ضروری و با اهمیت به نظر می رسد.

صهیونیست ها، با وجود شکست ها پی در پی در غزه مقابل گروههای مقاومت فلسطینی اقدامات وحشیانه و غیرانسانی خود را ادامه می دهند و پس از غزه بدنبال افزایش درگیری در لبنان، سوریه و حتی عراق هستند. 

جنایات صهیونیست ها در غزه و لبنان، در شرایطی روی می دهد که  آمریکا و دولت های غربی به عنوان حامیان اصلی تل آویو مقابل این روند و تداوم آن سکوت کرده اند و سازمان ملل و سازمان های بین المللی نیز عملا اقدامی جدی برای توقف رژیم صهیونیستی انجام نمی دهند. سران جنایتکار تل آویو نیز با همین پشتگرمی و استفاده از سلاح ها و کمک مالی آمریکا به کشتار در لبنان و غزه ادامه می دهند. 

موضوع مهم و سرنوشت ساز در تحولات منطقه همکاری و همگرایی کشورهای اسلامی است که می تواند نقشی موثر برای توقف ماشین نسل کشی صهیونیست ها داشته باشد. وجدان های بیدار در جهان اسلام امروز درمقابل جنایات صهیونیست ها سکوت نمی کنند و در شبکه های خبری و رسانه ها موجی قدرتمند در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان علیه رژیم صهیونیستی شکل گرفته است. 

همکاری رهبران جهان اسلام درمورد شرایط منطقه، نیز عامل موثری برای شکل گیری جبهه سیاسی منسجم مقابل زیاده خواهی آمریکا و رژیم صهیونیستی است. حمایت جدی از مردم فلسطین و لبنان و بی تفاوت نبودن درمقابل وضعیت فعلی نتیجه ای موثر برای وادار کردن رژیم صهیونیستی به توقف نسل کشی و لزوم پاسخگویی سران جنایتکار تل آویو در دادگاههای بین المللی و حامیان غربی آنها خواهد داشت. 

سازمان همکاری اسلامی (OIC)، به عنوان نهادی تاثیرگذار در جهان اسلام و با عضویت بیش از 50 کشور در آن برای وحدت و همکاری بیشتر جهان اسلام نقشی تعیین کننده دارد و می تواند در طرح خواسته های همه مسلمانان جهان در مورد فلسطین برای جامعه جهانی و تنبیه رژیم نامشروع صهیونیستی نقش موثری ایفا کند.

یکی از نکات مهم و با اهمیت در مورد توانایی جهان اسلام، استفاده از اهرم های اقتصادی برای تحت فشار گذاشتن رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها است. ظرفیت های اقتصادی در منطقه بسیار گسترده است، به گونه ای که  بسیاری از شرکت ها و موسسات بزرگ غربی توانایی چشم پوشی از آن را ندارند.

در شرایطی که غرب آسیا مهمترین منبع تامین انرژی برای شرکت های بزرگ آمریکایی و اروپایی است؛ جهان اسلام، در جنگ چند کشور عربی  با رژیم صهیونیستی در دهه 1970 میلادی برای مقابله با صهیونیست ها و آمریکا و غرب فروش نفت به شرکت های بزرگ غربی را تحریم کردند که این اقدام  بر اقتصاد جهان غرب تاثیری جدی گذاشت. 

حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در خطبه های دیروز (13 مهر) نماز جمعه در تبیین سیاست قرآنیِ «همبستگی مسلمانان» تاکید کردند: "ولایت مسلمانان به معنای پیوستگی و همدلی و همکاری، یاری عزتمندانه و حکیمانه پروردگار را در پی دارد که نتیجه آن، غلبه بر موانع و پیروزی بر دشمنان خواهد بود."

ایشان  با اشاره به سیاست‌ های متفاوت نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دشمنان برای تفرقه‌انگیزی خاطرنشان کردند: "دشمن ملت ایران همان دشمن ملت‌های فلسطین، لبنان، مصر، سوریه، عراق، یمن و دیگر کشورهای اسلامی است و همه دستورهای تهاجمی و تفرقه‌انگیز از یک اتاق فرمان صادر می‌شود و تنها تفاوت شیوه های متفاوت آن در کشورهای اسلامی است."

مهمترین عامل اساسی که ظرفیت و توانمندی جهان اسلام را برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حامیان غربی آنها افزایش می دهد، وحدت و همکاری این کشورها (جهان اسلام) و مقابله با توطئه ها و اهداف شومی است که غربی ها با تفرقه و بحران بدنبال ایجاد آن در منطقه هستند.

نویسنده: احسان شاه ابراهیم

117