ایران پرس- ابراز نفرت به مسلمانان میانمار در این کشور تبدیل به ارزش شده و روشی برای ارتقای شغلی مقام های میانمار است.

«شاشانک بنگالی»1 در مقاله ای در روزنامه لس آنجلس تایمز نوشت: در میانمار نفرت از مسلمانان روهینگیا به حدی رسیده است که مقام های این کشور از ابراز نفرت شان از مسلمانان برای ارتقاء شغلی یافتن، استفاده می کنند.

مقام ها و دیپلمات های میانمار به صورت علنی از واژه هایی چون کثیف و زشت برای اشاره کردن به مسلمانان روهینگیا استفاده می کنند و با چنین موضع گیری هایی مورد توجه مقام های ارشد نیز قرار می گیرند.

آوارگی مسلمانان روهینگیا

 

«میاوادی سایاداو» 2 یکی از موبدان بودایی که تقریبا تمام عمرش را در راه مبارزه با نظامیان دیکتاتور میانماری سپری کرده است و به رشادت در مخالفت با نیروهای این کشور شهرت یافته است در معبدی که مسئولیت اداره آنرا بر عهده دارد نمادی از دانشجویان میانماری کشته شده در راه آزادی را قرار داده است. 

میاوادی سایاداو به همراه هزاران نفر از موبدان بودایی در سال 2007 در راهپیمایی صلح آمیزی که در مخالفت با حکومت نظامیان در میانمار برگزار شد؛ شرکت کردند.

اکنون نیز که نظامیان در میانمار بخشی از قدرت را در دست دارند و بخشی دیگری را به دولت غیر نظامی واگذار کرده اند، میاوادی سایاداو در سخنرانی هایش به موضوع حقوق بشر و درک متقابل می پردازد، اما زمانی که موضوع مهم کشتار مسلمانان روهینگیا از سوی نظامیان میانمار مطرح می شود حتی شخصیت منتقدی چون میاوادی سایاداو نیز در برابر آن سکوت می کند.

در شرایطی که کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار همچنان ادامه دارد، میاوادی سایاداو گفت: "بودا عاشق تمام انسان ها است و به ما تلاش برای رها شدن از عذاب را آموزش می دهد. اما ما همچنین باید از کشورمان نیز دفاع کنیم. اکثریت مسلمانان افراط گرا هستند".

اما در میانمار، نفرت از مسلمانان روهینگیا آنچنان گسترده است که نمی توان آنرا با ترس از افراط گرایی که نظامیان میانمار از آن برای توجیه کشتار مسلمانان روهینگیا استفاده می کنند، مرتبط دانست.

چهار ماه است که کشتار مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار ادامه دارد.

به گزارش سازمان های حقوق بشری، نظامیان میانمار چهار ماه است که به کشتار، آزار جنسی و خشونت علیه مسلمانان روهینگیا ادامه داده اند که بر اثر آن بیش از 640 هزار نفر از مسلمانان با گذشتن از مرز میانمار به بنگلادش متواری شده اند و در این کشور در اردوگاه های پناهجویان به سر  می برند.

ستمی که به مسلمانان روهینگیا به عنوان اقلیت در میانمار شده است نتیجه ملی گرایی سیاسی، اقتصادی و مذهبی است که سالهای متمادی از سوی دولت نظامی این کشور ترویج و به اجرا گذاشته شده است.

ملی گرایی سیاسی، اقتصادی و مذهبی که نظامیان آنرا در میانمار جریان سازی کرده اند به سرعت به شبکه های اجتماعی در این کشور که کاربران آن اکثراً افرادی با سطح تحصیلات پایین هستند، گسترش یافت.

90 درصد جمعیت میانمار بودایی هستند.

 کشتار مسلمانان میانمار را متوقف کنید

 

ملی گرایی سیاسی، اقتصادی و مذهبی با استفاده از تفاوت های نژادی در میانمار پیش برده شد.

سنت ها و آداب و رسوم مسلمانان روهینگیا که از حق شهروندی در میانمار محروم شده اند، بیشتر از آنکه به سنت های بودایی های این کشور شباهت داشته باشد به سنت های مردم بنگلادش و هند شباهت دارد.

دانش پژوهان بر این باور هستند که تبار مسلمانان روهینگیا به اعرابی باز می گردد که بیش از یک هزار سال پیش در غرب برمه(میانمار) ساکن شدند.

تفاوت های سنتی باعث شده است که مسلمانان روهینگیا از بودایی های میانمار جدا شوند.

موبدان بودایی، دانشجویان، فعالان مدنی و مخالفان مسلح و غیرمسلح دولت میانمار هیچیک به کشتار مسلمانان روهینگیا از سوی ارتش این کشور اهمیت نمی دهند و به آن اعتراض نمی کنند.

«ثت سوئه وین»3 مدیر مرکز "جوانان و همبستگی اجتماعی" گفت: تمام فعالان مدنی و دموکراسی خواه حاضر در میانمار که مدام درباره حقوق بشر موعظه می کنند به گونه ای رفتار کرده اند که انگار مسلمانان روهینگیا وجود خارجی ندارند. هیچکس در میانمار از مسلمانان روهینگیا حمایت نمی کند. این یک تراژدی است.

ارتش میانمار سالها در بین بودایی ها فرافکنی کرده است که مسلمانان روهینگیا برای تصرف کردن میانمار برنامه ریزی کرده اند.

ارتش میانمار

 

دولت نظامی میانمار با تغییر دادن قوانین شهروندی در این کشور، مسلمانان روهینگیا را از حق شهروندی شان محروم کرد و نفرت پراکنی بودایی های افراطی علیه مسلمانان روهینگیا را نیز نادیده گرفت.

پس از حمله سال گذشته به نیروهای امنیتی میانمار فرافکنی علیه مسلمانان روهینگیا در این کشور شدت گرفت و هیچیک از موبدان بودایی کشتار و نسل کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار را خلاف تعالیم بودا تشخیص ندادند.

متئو والتن 4 استاد دانشگاه آکسفورد گفت: "با پیدایش ارتش آزادیبخش روهینگیای آراکان -5- ، حتی صلح طلب ها، و افرادی که بر درک متقابل در میانمار تاکید می کردند اجازه یافتند که از مسلمانان روهینگیا تحت عنوان تروریست های خطرناک یاد کنند و هیچ به غیر منطقی بودن آن نیز توجهی نکردند. دولت میانمار در این مورد به خوی از احساسات مردم این کشور آگاهی دارد و اطمینان دارد که هیچکس به خشونت علیه مسلمانان روهینگیا هر اندازه که انزجار آور باشد، اعتراض نمی کند".

زمانی که در ماه اکتبر سیتاگو سایاداو6 یکی از مشهورترین موبدان بودایی میانمار در پایگاه نظامی در این کشور نسل کشی مسلمانان روهینگیا را توجیه کرد، هیچکس به آن واکنشی نشان نداد.

سیتاگو سایاداو در سخنرانی اش در پایگاه نظامی در میانمار به داستانی درباره پادشاهی در سریلانکا اشاره کرد که به وی توصیه شده بود که درباره کشته شدن تعداد زیادی از هندوها عذاب وجدان نداشته باشد چرا که غیربودایی ها، انسان نیستند.

حتی میاوادی سایاداو که در ابتدا اظهارات سیتاگو سایاداو را خطرناک خوانده بود، پس از چندی لحنش را تغییر داد و از رسانه های بین المللی به دلیل بزرگنمایی کردن درباره خشونت ها علیه مسلمانان روهینگیا  انتقاد کرد.

میاوادی سایاداو گفت: "خارجی ها نباید به این راحتی از میانمار انتقاد کنند. ما باید حقیقت را در استان راخین روشن کنیم. من و مردم میانمار گزارش های رسانه های بین المللی درباره کشتار مسلمانان روهینگیا را باور نمی کنیم".

آنگ سان سوچی وزیر مور خارجه میانمار و برنده جایزه صلح نوبل که تحت رژیم نظامیان سالها در حبس خانگی بود به دلیل حمایت از اقدام نیروهای میانمار ضد مسلمانان روهینگیا با انتقادات گسترده بین المللی روبرو شده است.

اما با اینحال سوچی در میانمار همچنان محبوب ترین سیاستمدار این کشور محسوب می شود.

از بین دهها گروه اقلیتی که در میانمار زندگی می کنند تنها یک سازمان مسیحی که درباره مردم روهینگیا تحقیقات می کند؛ خشونت ها ارتش ضد مسلمانان در این کشور را محکوم کرد.

آوارگان میانمار

 

ثت سوئه وین مدیر مرکز "جوانان و همبستگی اجتماعی" و فعال مدنی در میانمار، یکی از معدود شهروندان این کشور است که خشونت علیه مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد و به همین دلیل نیز از سوی افراط گرایان بودایی مورد حمله قرار گرفت.

افراط گرایان بودایی، ثت سوئه وین را به دلیل حمایت از مسلمانان روهینگیا، جادوگر خوانده و وی را به رشوه گرفتن از کشورهای اسلامی متهم کردند.

مادر ثت سوئه وین می گوید که از اقدام فرزندش درباره مسلمانان روهینگیا حمایت نمی کند و دوستانش نیز وی را طرد کردند.

مدیر مرکز "جوانان و همبستگی اجتماعی" اعلام کرد:" اکثریت مردم میانمار تحت تاثیر اخبار دورغ رسانه های دولتی و فرافکنی گروههای ملی گرا هستند به همین دلیل منطقی است که مردم ، مسلمانان روهینگیا را افراد خارجی بدانند".

زمانی که نظامیان در سال 1962 در میانمار به قدرت رسیدند جریان سازی درباره این موضوع را که مسلمانان روهینگیا به صورت غیر قانونی توسط استعمارگران بریتانیایی به عنوان کارگر به میانمار آورده شدند، آغاز شد.

ژنرال های ارتش میانمار چندین نسل افراط گرایی و تعصب را در نظام آموزشی این کشور تبلیغ کردند.

به گفته واکار اودین 7 شهروند میانماری، "بیش از شصت سال ارتش میانمار تفکر مبتنی بر نفرت را در اذهان دانش آموزان جای داد و نتیجه آن چیزی است که اکنون در این کشور شاهد آن هستیم".

نی سان لوین8 یکی از فعالان مدنی روهینگیایی گفت: "اگر ما بودایی بودیم، اکثریت اقلیت بیرمانی(بامار) از ما حمایت می کردند؛ اما ما مسلمان هستیم و مردم بیرمانی خواستار حضورمان در میانمار نیستند. این موضوع به سیاست ملی میانمار تبدیل شده است. مقام های میانمار به خودشان اجازه می دهند که هر اتهامی را به مسلمانان روهینگیا  وارد کنند بدون اینکه درباره از دست دادن اعتبارشان نگرانی داشته باشند. مقام های میانمار مسلمانان روهینگیا را زشت و پلید می خوانند اما این اظهارات زننده نمی تواند موجودیت پاک مسلمانان روهینگیا را آلوده کند". 113/110

مترجم: جواد مالکی

1-Shashank Bengali

2-Myawady Sayadaw

3-Thet Swe Win

4-Matthew Walton

5-ARSA

6-Sitagu Sayadaw

7-Wakar Uddin

8-Nay San Lwin

بیشتر بخوانید:

محکومیت خشونتها علیه مسلمانان روهینگیا / انتقاد از سکوت عربستان درقبال قتل عام مسلمانان میانمار

تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از مسلمانان روهینگیا

وعده های موگرینی برای حمایت از مسلمانان روهینگیا

آوارگی مسلمانان روهینگیا
 کشتار مسلمانان میانمار را متوقف کنید
ارتش میانمار
آوارگان میانمار