ماهاتیر محمد، نخست وزیر جدید مالزی روز شنبه ترکیب دولت جدید را که شامل ده وزیر است؛ اعلام می کند.

به گزارش ایران پرس، «ماهاتیر محمد» که از سال 1981 تا 2003 زمام امور مالزی را در دست داشت؛ با پیروزی غافلگیر کننده مخالفان دولت مالزی در انتخابات پارلمانی اخیر بار دیگر به قدرت بازگشت.

«نجیب رزاق»، نخست وزیر سابق 64 ساله مالزی در انتخابات اخیر تلاش کرد ریاست خود را بر ائتلاف دولتی جبهه ملی مالزی حفظ کند؛ ائتلافی که احزاب تشکیل دهنده آن از زمان استقلال مالزی از استعمار انگلیس در سال 1957پیوسته در عرصه سیاسی این کشور قدرت را در دست داشته اند.

ائتلاف جبهه ملی مالزی تحت ریاست نجیب رزاق در سال های اخیر به علت دست داشتن مسئولان این احزاب در رسوایی های مالی و اختلاس هایی که در صندوق توسعه ملی این کشور(وان ام دی بی) روی داد؛ محبوبیت و اعتبار خود را در جامعه مالزی تا اندازه ای از دست داد و همین امر موجب شکست این ائتلاف در انتخابات پارلمانی اخیر مالزی شد.

هر چند تصور می شد با توجه به وضعیت اقتصادی مناسب مالزی و تقسیمات انتخاباتی جدیدی که به رغم مخالفت های مخالفان دولت به اجرا گذاشته شده است، ائتلاف دولتی حاکم باز هم در انتخابات این دوره پیروز شود.

«ماهاتیر محمد» شخصیت سیاسی است که که به مدت 22 سال نخست وزیر مالزی بود، با بازگشت غافلگیر کننده خود به عرصه انتخاباتی این کشور آن هم در صدر یک ائتلاف از مخالفان، موقعیت احزاب و تشکل های مخالف را در این انتخابات افزایش داد و در نهایت منجر به پیروزی آنها شد.

مخالفان مالزی دولت نجیب رزاق متحد پیشین و رقیب کنونی، ماهاتیر محمد را متهم کرده اند که مالزی را به چین که اولین قدرت اقتصادی آسیا محسوب می شود، فروخته است.

انور ابراهیم آزاد می شود

به گزارش خبرگزاری رویترز از کوالالامپور، ماهاتیر محمد در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد، "محمد پنجم پادشاه مالزی حاضر است انور ابراهیم را که از چهره های شاخص جناح مخالف مالزی است، مورد عفو قرار دهد".

« انوار ابراهیم» در سال 2014 به اتهام فساد اخلاقی به ده سال حبس محکوم شد اما طرفداران وی و برخی گروه های مدافع حقوق بشر این پرونده را سیاسی می دانند.

 ماهاتیر محمد پیشتر اعلام کرده بود در صورت عفو انور ابراهیم، ریاست دولت مالزی را به وی واگذار خواهد کرد.

طبق اعلام کمیسیون انتخابات مالزی، «ائتلاف امید» به رهبری «ماهاتیر محمد» توانست 113 کرسی از 222 صندلی مجلس نمایندگان را به خود اختصاص دهد.

ائتلاف حاکم به رهبری «نجیب رزاق» 79 صندلی، حزب «مستقل پاس» به رهبری «عبدالهادی آونگ» 18 صندلی و سایر احزاب نیز 12 کرسی را به خود اختصاص دادند. 

براین اساس «ماهاتیر محمد» در انتخاباتی که از آن به عنوان «مادر همه انتخابات» مالزی یاد شده، توانست با کنار زدن رقیب اصلی خود «نجیب رزاق» نخست وزیر کنونی مالزی پس از 15 سال دوباره به عرصه قدرت دراین کشور بازگردد. 

انتخابات پارلمانی که منجر به تشکیل دولت در مالزی می شود؛ هر پنج سال یکبار در این کشور جنوب شرق آسیا برگزار می شود.

138/110

بیشتربخوانید:

برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات سراسری مالزی/ تحلیل و ویدئو

 آغاز انتخابات سراسری در مالزی + ویدئو

گزارش : مردم مالزی خود رابرای برگزاری چهاردهمین انتخابات سراسری آماده می کنند