تحلیل:

ایران پرس: دانشمندان صنعت فضایی ایران در موفقیتی جدید، ماهواره «چمران ۱» را با ماهواره بر «قائم ۱۰۰» به مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین فرستادند.

بهمن سال 1402 نیز با پرتاب موفق ماهواره تحقیقاتی ثریا به فضا، رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب (۷۵۰ کیلومتری) به ثبت رسید. این ماهواره تحقیقاتی جزو ماهواره‌های سبک‌وزن است که صفر تا ۱۰۰ آن را متخصصان داخلی پژوهشگاه فضایی ایران ساخته‌اند.

ثریا به وسیله ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» ساخت نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد. وزن این ماهواره نزدیک‌به ۵۰ کیلوگرم و ابعاد آن کمتر از یک متر مربع است.

ماهواره تحقیقاتی «چمران۱» نیز که از سوی گروه فضایی صنایع الکترونیک ایران (صاایران) و با همکاری و مشارکت پژوهشگاه هوافضا و شرکت‌های خصوصی دانش بنیان طراحی و ساخته شده است، حدود ۶۰ کیلوگرم وزن دارد و ماموریت اصلی آن تست سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری در ارتفاع و فاز است.

 

ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد در سامانه‌های فضایی و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از ماموریت فرعی ماهواره «چمران۱» به شمار می‌رود.

ماهواره بر سوخت جامد «قائم ۱۰۰» نیز که توسط متخصصین نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طراحی و ساخته شده در دومین عملیات مداری خود توانست عملیات مدارگذاری ماهواره «چمران۱» را با موفقیت به انجام برساند.

صنعت فضایی به عنوان یکی از عناصر قدرت هر کشوری محسوب می شود و جمهوری اسلامی ایران در سال های اخیر گام های پیوسته و رو به پیشرفتی را در زمینه دستیابی به فن آوری فضایی برداشته است؛ در نقشه جامع علمی ایران نیز، حوزه هوافضا به عنوان یکی از حوزه‌های کلیدی فناوری برای توسعه کشور و حتی به عنوان پیشگام فناوری‌های نوین قلمداد شده است.

با توجه به نقش مهم ماهواره ها در عصر کنونی در همه عرصه ها اعم از مخابراتی و ارتباطاتی، اکتشافی، تجسسی و زیست محیطی وبسیاری کاربردهای دیگر، جمهوری اسلامی ایران عزم جدی برای توسعه زیر ساخت ها و فن آوری فضایی خود دارد و در این راستا به پیشرفت های عظیمی دست یافته است.

تفاوت برنامه فضایی ایران با سایر کشورهای منطقه غرب آسیا این است که ایران بر توان داخلی خود استوار بوده و از فناوری بومی و داخلی خود بهره جسته است.

در نتیجه برنامه ریزی ها و تلاش متخصصان ایرانی، اکنون جمهوری اسلامی در حوزه ساخت ماهواره‌های مخابراتی و تصویربرداری به سطحی از توانایی رسیده‌ که دیگر نیازی به بیگانگان ندارد و در تأمین نیاز کشور در این حوزه توانمند شده‌ و در زمره 10 کشور دارنده فناوری ساخت ماهواره قرار گرفته‌ است؛ ایران در زمینه طراحی و ساخت ماهواربر نیز به سطحی از توانمندی رسیده است که دیگر نیازی به کشورهای خارجی برای پرتاب ماهواره ندارد.

این در حالی است که دشمنان جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه اخیر همواره سعی کرده اند با انواع تحریم های یکجانبه و غیر قانونی و همچنین اعمال فشارهای سیاسی، مانع از روند پیشرفت های ایران از جمله در زمینه های علمی شوند؛ به همین دلیل، موفقیت اخیر ایران در پرتاب ماهواره «چمران۱»، سندی دیگر از دستاوردهای علمی و فضایی ایران در شرایط تحریم محسوب می شود.

سردار سرلشکر «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه در پی پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره «چمران1» اعلام کرد: "این دستاورد بزرگ و باشکوه نشان داد فرزندان رشید و دانشمند این سرزمین در عبور از فضای تحریم‌های گسترده و ظالمانه بین المللی برای تامین الزامات و نیازهای پیشرفت ایران قوی تحت هدایت‌های حکیمانه و دوراندیشانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و فرماندهی کل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی) لحظه‌ای غفلت نکرده و برای سرافرازی ملت و مملکت اسلامی شبانه روز خود را در میدان جهاد و آفرینش صحنه‌های دل‌انگیز پیش برندگی کشور مصمم و استوار یافته‌اند."

نویسنده: حسن عقیقی

117

بیشتر بخوانید:

چمران1؛ ماهواره ای تحقیقاتی