تحلیل:

ایران پرس: صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) درباره خطر مرگ نوزدان فلسطینی در غزه ناشی از ادامه حملات رژیم صهیونیستی هشدار داد.

تنها یک هفته تا پایان هشتمین ماه نسل کشی در غزه باقی مانده است. بیش از ۳۵ هزار فلسطینی طی این مدت به شهادت رسیده و حدود ۸۰ هزار نفر نیز مجروح شده اند. کودکان بخش اصلی قربانیان نسل کشی در غزه را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر شهادت و مجروح شدن، کودکان و زنان به اشکال دیگری نیز تحت ظلم و جنایت صهیونیست‌ها قرار دارند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای اعلام کرد: "ژنراتورهای تولید اکسیژن در بیمارستان های غزه و شهدای الاقصی واقع در شهر دیرالبلح  در آستانه از کار افتادن هستند و  بیش از ۲۰ نوزاد با خطر مرگ در این منطقه روبرواند."

«ایاد ابو زاهر» مدیر بیمارستان شهدای الاقصی هم با تاکید بر این که اگر بیمارستان ها به دلیل نبود برق و سوخت تعطیل شود، فاجعه بهداشتی رخ خواهد داد، تصریح کرد: "میزان سوختی که وارد می‌شود یک پنجم نیاز بیمارستان است، درحالی که برای مقابله با فاجعه بهداشتی به ۵۰ هزار لیتر سوخت در ساعات آینده نیاز داریم."

جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه سبب شد کودکان فلسطینی مکان امنی برای زندگی هم نداشته باشند و همین موضوع نیز بر مشکلات این کودکان افزوده و آنها را با شرایط بسیار بغرنجی مواجه کرده است.

«تیس انگرام» سخنگوی یونیسف چندی پیش در این خصوص اظهار داشت: "کودکان غزه در میان جنگ و حملات پی در پی سرگردانند و هیچ مکان امنی برای آن‌ها وجود ندارد."

این مسئول بین المللی تاکید کرد: "وضعیت غزه بسیار فاجعه بار است، به ویژه وقتی شاهد سوء تغذیه و نبود غذا هستی و در نتیجه آن کودکان جان می‌دهند و تاکنون دهها کودک در بیمارستان‌های این باریکه بر اثر گرسنگی و سوء تغذیه جان داده اند."

علاوه بر این، مطابق گزارش های متعدد نداشتن مکان امن و از دست دادن اعضای خانواده سبب شد کودکان غزه در گورستان ها به سر ببرند. 

«جیمز الدر» یکی از اعضای یونیسف در مقاله‌ای که چندی پیش در روزنامه گاردین منتشر شد، اعلام کرد: "جنگ غزه بسیاری از کودکان را مجبور کرده چشمان خود را ببندند و گورستان‌هایی در رفح وجود دارد که پر از کودکان است‌."

گرسنگی و سوء تغذیه شدید نیز معضل دیگر کودکان غزه است. آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، اخیرا اعلام کرد که ۲۸ درصد کودکان زیر ۲ سال در «خان یونس» و مناطق مرکزی نوار غزه از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. آنروا در بیانیه ای اضافه کرد: "بیش از ۱۰ درصد کودکان زیر ۲ سال در خان یونس و مناطق مرکزی نوار غزه از کاهش وزن و لاغری شدید رنج می برند."

با وجود این وضعیت وخیمی که کودکان فلسطینی در غزه دارند، رژیم صهیونیستی همچنان به تجاوزهای خود در باریکه غزه ادامه می‌دهد و با بستن گذرگاه‌های زمینی بحران انسانی در این منطقه را تشدید کرده است.

نویسنده: سیدرضی عمادی

117