تحلیل؛

ایران پرس:  به‌رغم همه ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای متوقف کردن اسرائیل در جنگ علیه فلسطینیان ساکن غزه؛ فروش سلاح به رژیم صهیونیستی ادامه‌ دارد و در عمل این کشورها همچنان حامی اسرائیل و در حال تجهیز آن در جنگ علیه فلسطینیان و مردم لبنان هستند.

دراین‌راستا «کی‌یراستارمر» نخست وزیر بریتانیا، آشکارا و قاطعانه درخواست‌ها برای ممنوعیت فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی را رد‌ کرد.رژیم صهیونیستی حدود یکسال است که با آغاز جنگ غزه، ماشین کشتار خود را علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه و کرانه باختری به راه انداخته است به طوری که در این مدت بیش از 41 هزار فلسطینی شهید و هزاران نفر مجروح شده‌اند.

این رژیم همچنین ضمن بستن تمام گذرگاه‌ها از ورود کمک‌های امدادی و امدادگران جلوگیری کرده و باهدف قرار دادن بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی عملا درصدد نسل کشی فلسطینیان است.عمق جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان به گونه‌ای‌است که طی ماه‌های اخیر اعتراض بسیاری از کشورها حتی حامیان اسرائیل را در پی داشته‌است.

در بسیاری از کشورهای اروپایی تجمعات اعتراض آمیز برگزار شده و شهروندان از دولت ها خواسته‌اند کمک های خود به اسرائیل را متوقف کنند. این فشارها سبب شده تا برخی از مقامات اروپایی تحت فشار افکار عمومی از رژیم‌صهیونیستی بخواهند با پذیرش آتش‌بس و مذاکره، کشتار مردم غزه را متوقف کند.

«اسپن بارت ایدی» وزیر خارجه نروژ در این زمینه رنج مردم نوار غزه، کرانه باختری و لبنان را غیرقابل تصور خواند و بر برقراری آتش‌بس، رعایت قوانین بین‌المللی و مذاکره درباره راه حل دو دولتی تاکید کرد.

برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز ضمن محکوم کردن جنایات اسرائیل وعده تحریم اسرائیل و لغو فروش سلاح به رژیم صهیونیستی را داده اند؛ با این حال در عمل اتفاقی نیفتاده است و اروپاییان در موضعی دوگانه عملا به حمایت‌های خود از اسرائیل ،فروش سلاح و حتی کمک‌های مالی و تسلیحاتی ادامه می دهند.دراین زمینه بریتانیا یکی از کشورهایی است که نیازهای اسرائیل را در جنگ علیه فلسطینان تامین می‌کند.

«زارا سلطانا» نماینده مجلس بریتانیا چندی پیش گفت: فریادها برای آزادی فلسطین هرگز تا این حد بلند نبوده است، اما دولت بریتانیا با انکار جنایات اسرائیل همدست آن است.صادرات بریتانیا به رژیم صهیونیستی شامل دستگاه‌های انفجاری، مسلسل، و قطعات جنگنده آمریکایی اف-۳۵ است.

تحقیقات مؤسسه «کمپین ضد تجارت سلاح» نشان می‌دهد که این کشور دست‌کم ۱۵ درصد از ارزش جنگنده‌های اف-۳۵ از جمله لیزرهای هدف‌گیری، مکانیسم‌های رهاسازی بمب و سیستم‌های الکترونیکی حیاتی را که در کشتار مردم غزه نقش پررنگی دارد؛ تولید می‌کند.

درماه‌های اخیر با شدت گرفتن جنایات اسرائیل همچنین گسترش دامنه جنگ به لبنان، بسیاری از کشورهای اروپایی تحت فشارهای افکار عمومی و برخی  نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر،مدعی تجدید نظر در سیاست های حمایتی خود از اسرائیل از جمله کاهش یا قطع صادرات سلاح به تل اویو شده‌اند اما شرایط کنونی جنگ و موضعگیری مقامات اروپا نشان می‌دهد که درعمل  کشورهای غربی حمایت‌های سیاسی و تسلیحاتی خود از اسرائیل را ادامه می‌دهند و تنها برای کم کردن فشار افکارعمومی مدعی صلح‌طلبی هستند.

دراین زمینه می توان به سخنان «دیوید لامی»، وزیر امور خارجه بریتانیا اشاره کرد ؛وی که تا قبل از روی کارآمدنش به دولت قبلی فشار می‌آورد تا درباره جنایات رژیم صهیونیستی و موارد نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه در غزه تحقیق کند، اکنون خود نه تنها اقدامی دراین زمینه انجام نداده بلکه همچنان دولت بریتانیا حامی و یاریگر اسرائیل در جنایاتش هست.

مواضع دوگانه کشورهای اروپایی در جنگ غزه ادامه دارد و اسرائیل با پشتگرمی به کمک‌های اروپا، به جنایات خود ادامه می‌دهد این درحالی است که برملا شدن بیش ازپیش عمق جنایات اسرائیل و فشار افکارعمومی، تنها اروپاییان را واداشته تا در شعار مدعی تحریم تسلیحاتی اسرائیل شوند.

نویسنده: آتوسا دینیاریان

 112