ایران پرس- رئیس جمهوری افغانستان با پایان زمان آتش‌بس یک‌طرفه دولت این کشور با طالبان، اعلام کرد نخستین بار با دولت پاکستان درمورد طالبان به یک توافق کتبی رسیده است.

«محمد اشرف غنی» در نشستی خبری در کابل گفت، گفت وگو تنها راه حل موجود برای رفع مشکلات میان افغانستان و پاکستان است و طالبان همواره مهمترین محور مذاکرات دوکشور بوده است.

اشرف‌غنی به مناسبت عید سعید فطر آتش‌بس اعلام  کرد و آن را مجددا تمدید کرده بود اما با مخالفت گروه طالبان با ادامه آتش‌بس، حمله طرفین به مواضع یکدیگر از سر گرفته شد. بدین‌ترتیب از روز شنبه با پایان آتش‌بس یک طرفه دولت افغانستان، حملات ارتش این کشور ضد مواضع طالبان نیز آغاز شده است.

درمورد فعالیت طالبان دودیدگاه مطرح است؛ اول انکه دولت افغانستان براین باور است که حملات این گروه ضد مردم افغانستان خلاف شرع و دین اسلام است و گروه طالبان باید پاسخگوی علمای دینی در کشورهای اسلامی باشد که با کدام مجوز شرعی با مردم افغانستان می‌جنگد. موضوع دوم بحث پاکستان است که از دیدگاه دولت افغانستان حامی اصلی این گروه در افغانستان تلقی می‌شود.

محمد اشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان

اگرچه محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در مورد مفاد توافق با دولت پاکستان درمورد طالبان سخن نگفت اما با توجه به فشارهای سیاسی و اقتصادی آمریکا بر پاکستان و درخواست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از این کشور برای اعمال فشار بر طالبان برای پیوستن به روند صلح افغانستان، به‌نظر می‌رسد دولت اسلام‌آباد نیز در حال تغییر مواضع خود درقبال طالبان است و پاکستان و افغانستان در این مورد به توافق اصولی دست یافته‌اند.

این بدان معناست که دوران طالبان درحال سپری شدن است و سخنان رئیس جمهوری افغانستان مبنی براینکه افغانستان و پاکستان باید برای دوران بعد از طالبان نیز رابطه خود را بازنگری و تنظیم نمایند در همین راستا قابل توجه است. وضعیتی که تحقق آن نیازمند اجماع ملی در افغانستان است.

رفیع الله نیازى کارشناس مسائل سیاسی معتقد است «تمام گروه‌هاى سیاسى، رهبران و شخصیت‌هایى که در داخل و بیرون از دولت افغانستان هستند، باید در مورد گفت وگو با طالبان نظر واحد داشته باشند در غیر این صورت پروسه صلح این کشور موفق نخواهد شد».

یکی از نگرانیهای مهم دولت افغانستان این است که بعد از طالبان خشونت‌های خونین در این کشور با حمایتهای خارجی از برخی گروههای دیگر ادامه یابد و گروههای دیگری جانشین طالبان در افغانستان برای بحران‌زایی شوند.

موضوعی که به گفته محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در گفت وگو با اسلام‌‌آباد لحاظ شده و دولت کابل براین نکته تاکید دارد که به دنبال استقرار صلح پایدار در افغانستان است.

فضل‌الرحمان اوریا، کارشناس مسائل سیاسی معتقد است «برای رسیدن به صلح پایدار، طرف‌های درگیر در افغانستان باید تعریف مشخصی از آن داشته باشند. حکومت وحدت ملی و طالبان هنوز به یک تعریف مشخص از صلح دست نیافته‌اند. در شرایط کنونی که طالبان در موقعیت خوب نظامی و اقتصادی در برخی مناطق قرار دارد به سختی به روند صلح خواهد پیوست».

درهر حال، پاسخ ندادن طالبان به تمدید آتش‌بس یک‌جانبه دولت افغانستان نشان می‌دهد که بحران و ناامنی در این کشور همچنان ادامه دارد و تاکید رئیس جمهوری افغانستان مبنی براین که دولت این کشور مذاکره با پاکستان را برمبنای استقلال و تمامیت ارضی خود به پیش می‌برد به این معناست که دولت کابل درمورد خط فرضی دیوراند با اسلام‌‌آباد برسر طالبان معامله نخواهد کرد.

وضعیتی که به نظر می‌رسد سایه خود را همچنان بر صلح و امنیت در افغانستان حفظ خواهد کرد و مانع از این می‌شود که پاکستان به هر قول و قراری که با دولت افغانستان داده و گذاشته است پایبند باشد. 120/135

نویسنده : مجید وقاری 

بیشتر بخوانید : 

«اشرف غنی» آتش بس یکجانبه با طالبان را تمدید کرد

استقبال اشرف غنی از آتش‌بس در افغانستان در تعطیلات عید فطر

دیدار روحانی و اشرف‌غنی؛ افغانستان امن، لازمه امنیت منطقه/ تحلیل و ویدئو

محمد اشرف‌غنی رئیس جمهوری افغانستان