تحلیل:

ایران پرس: قطر از جمله کشورهای ذره ای در منطقه غرب آسیا با مساحت تنها بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است، اما این کشور کوچک، در حوزه سیاست خارجی سیاست میانجی گری در بحران های منطقه ای را اتخاذ کرده است.

این سیاست از یک سو به قطر چهره و وجهه مثبت داده و آنرا به عنوان بازیگر صلح ساز معرفی کرده است و از سوی دیگر به آن توان و فضا برای نقش آفرینی فعال در منطقه پرآشوب غرب آسیا داده است.

میانجی گری قطر تاکنون در بحران های مختلف منطقه ای از جمله در لبنان، سودان، فلسطین و افغانستان به نتیجه مثبت منجر شده است. علاوه بر این، قطر بارها میان ایران و آمریکا نیز میانجی گری کرده و پیام های دیپلماتیک میان تهران و واشنگتن رد و بدل کرده است.

با توجه به این کارکرد، اساسا قطر اولین کشوری است که قدرت های جهانی در موضوعات و مسائل مختلف منطقه غرب برای میانجی گری و حتی برای برگزاری نشست‌های دیپلماتیک روی آن حساب می کنند.

داشتن قابلیت اقتصادی نیز به قطر ظرفیت ایفای نقش میانجی گرایانه را می دهد. با این وجود، نخست وزیر قطر به تازگی عنوان کرد این کشور در ایفای نقش میانجی گری خود تجدیدنظر خواهد کرد.

دلیل این اظهارنظر نخست وزیر قطر به جنگ غزه مرتبط است. هفتمین ماه نسل کشی رژیم صهیونیستی در غزه نیز در حال سپری شدن است. این رژیم به یکی از مهمترین اهداف نظامی خود در این جنگ یعنی آزادی اسرا نه از طریق نظامی و نه دیپلماتیک دست نیافته است.

قطر همراه با مصر و آمریکا در تلاش برای برقراری آتش‌بس میان اسرائیل و حماس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی است.

ناکامی در دستیابی به این هدف سبب شد اخیرا شماری از اعضای کنگره آمریکا اعلام کردند: آمریکا باید در روابط خود با قطر به خاطر شکست تلاش های میانجی گرایانه دوحه تجدیدنظر کند.

این انتقاد اعضای کنگره آمریکا در حالی است که اساسا حمایت آمریکا از نسل کشی رژیم صهیونیستی دلیل اصلی شکست تلاش های سیاسی درباره جنگ غزه است. به نظر می‌رسد دلیل این انتقاد و انتظار اعضای کنگره آمریکا از قطر، نوع رابطه دوحه با حماس است.

قطر و حماس روابط نزدیکی دارند و برخی از اعضای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز در قطر مستقر هستند. انتظار نمایندگان آمریکایی این است که دوحه از این شرایط برای اعمال نفوذ و تحمیل شرایط صهیونیست‌ها و آمریکایی ها بر حماس استفاده کند.

این موضوعی نیست که رهبران حماس آنرا بپذیرند زیرا رژیم صهیونیستی باید مطالبات آنها از جمله توقف نسل‌کشی در غزه را بپذیرد. بر این اساس، شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی گفت که دوحه مورد سوءاستفاده کسانی قرار گرفته که سعی در کسب امتیاز سیاسی دارند.

نویسنده: سیدرضی عمادی

بیشتر بخوانید:

قطر: غزه شاهد بیشترین تعداد قربانیان در بین خبرنگاران در تاریخ جنگ‌های معاصر است