وزیر دفاع مالزی با بیان اینکه سیاست اصلی کشورش بی طرفی است، گفت: به همین منظور مالزی نیروهای نظامی خود را از عربستان خارج و در جنگ یمن دخالت نمی کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایران پرس، «محمد سبو» وزیردفاع دولت جدید مالزی امروز پنج شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی بابیان اینکه هیات دولت هفته گذشته این تصمیم را اتخاذ کرده است، افزود: وزارتخانه های دفاع و امور خارجه در آینده نزدیک در قالب جدول زمانبندی، برنامه خروج نظامیان مالزیایی از عربستان و بازگرداندن آنها به کشور را هماهنگ می کنند.

سبو تاکید کرد: مالزی همکاری های خود را با همه کشورهای جهان به جز اسرائیل و بویژه با دولت های اسلامی ادامه و گسترش خواهد داد.

بر اساس این گزارش، پیشتر عنوان شد که دولت «ماهاتیر محمد» در حال بررسی وضعیت نیروهای نظامی این کشور در عربستان است.

این نیروها در دوران دولت پیشین (نجیب رزاق) به ریاض اعزام تا در جنگ یمن حضور داشته باشند. 

دولت نجیب اعلام کرده بود که سربازان مالزیایی فقط برای تخلیه اتباع مالزی از کشور جنگ زده یمن و اهداف انسان دوستانه درآنجا فعالیت دارند. این نیروها از سال 2016 تاکنون در عربستان حضور دارند.

عربستان با حمایت امارات، آمریکا و چند کشور دیگر از مارس 2015 اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور کرده است.

جنگ‌افروزی عربستان و متحدانش در یمن تاکنون به کشته شدن بیش از چهارده هزار یمنی و آوارگی میلیون‌ها نفر منجر شده است.

ائتلاف متجاوز سعودی همواره ادعا می‌کند ایران سلاح و موشک در اختیار نیروهای مردمی یمن قرار می‌دهد و با این کار به اصطلاح در مسیر حل بحران یمن مانع‌تراشی می‌کند.

مقامات یمنی اما بارها تاکید کرده‌اند قدرت دفاعی ارتش این کشور کاملا بومی و با وجود محاصره همه جانبه یمن توسط رژیم سعودی روز به روز در حال افزایش است.

118/116

بیشتر بخوانید:

مقام حزبی مالزی: عربستان " گاو شیرده" برای قدرت های بزرگ است

دیدار وزیر دفاع مالزی از عربستان/ تحلیل