در بخش دوم از مرحله دوم، سومین مناظره تلویزیونی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هر کاندیدا در 4 دقیقه سخنان دیگر نامزدها را نقد کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس،  نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سومین مناظره تلویزیونی، دیدگاه ها و برنامه های خود در خصوص موضوعات فرهنگی را بیان وتشریح کردند.

پورمحمدی: آقای قالیباف شما 4 سال رئیس مجلس بودید، چرا نگذاشتید پیگیری کنیم؟

مصطفی پورمحمدی اظهار داشت: زمان زیادی گذشته است و ما نیز فقط ارائه مشکلات و حجم کاربران زیاد پیام رسان‌های خارجی و دغدغه‌ها را  می‌کنیم. جناب آقای قالیباف شما 4 سال رئیس مجلس بودید خیلی حرفهای قشنگی زدید و دغدغه‌های شمارا قبول دارم، چرا نگذاشتید پیگیری کنیم؟

وی گفت: امروز برای ملت تعیین‌کننده است. داستان VPN گردش مالی آن 50 درصد کل گردش مالی کل فضای مجازی است. بعد ما می‌نشینیم و می‌گوییم که این عیب بزرگی است!

پورمحمدی با طرح این پرسش که دولت شهید رییسی در 3 سال گذشته چه اقدامی را در این بخش انجام داد؟ تاکید کرد: دولت یازدهم،‌ دوازدهم و سیزدهم در کم کاری در این عرصه مهم مقصر می‌دانم. مسئله بسیار جدی است. مسئله پیام‌رسان مسئله مهمی برای کشور است که از جهات مختلف اقتصادی، امنیتی، فرهنگی است.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: خود بنده در این جهت 20 سال پیش درگیر بودم. در مرکز اسناد،‌ بر روی بانک بزرگ اطلاعات جامع کشور در موضوع هوش مصنوعی خوب عمل کردیم و جزء 4 تا برنامه پیشتاز شناخته شدیم.

وی گفت: من در آن زمان گفتم در حوزه پیام رسان شراکت کرده و بومی‌سازی کنیم. ما از پیام‌رسان‌های ایرانی تعریف کردیم اما ما نفی نمی‌کنیم. دولت‌ها باید استراتژی روشن داشته باشند و این همه ظرفیت را پراکنده نکنیم.

پورمحمدی گفت: وقتی قرار است 6 پیام‌رسان درست کنیم، 30 تا کارخانه خودروسازی درست می‌کنیم یا 50 تا لوازم خانگی درست می‌کنیم، رقابت‌های کور و ناهنجار درست می‌کنیم  و قدرت رقابت و توان ملی از ما گرفته می‌شود که اینها مسائل مهم کشور است.

قالیباف: آقای پورمحمدی! در بحث شبکه ملی اطلاعات چه کردید؟

محمدباقر قالیباف اظهار داشت: به نظر بنده، وقتی حرف از مدیریت و مدیر قوی زده می‌شود نمونه‌های متعددی می‌توان گفت مثلا در خودروسازی می‌بینیم که چندین کارخانه خودروسازی داریم ولی هرگز خودروساز نشدیم و با این سیاست فعلی هیچوقت خودروساز نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هم دچار اشکال اینگونه شدیم، افزود: امروز همه سیاستهای کلان برای جهش در این فناوری را مصوب کرده‌ایم ولی در حوزه عملکرد و اجرا دچار مشکلیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: آقای پورمحمدی! در دولت یازدهم و دوازدهم ببینید در بحث شبکه ملی اطلاعات چه  کردید؟ 50 درصد هم پیشرفت نکرده است! ‌در حالی که یک کار اساسی است و باید انجام می شد. ولی دولت سیزدهم این کار را کرد. امروز پیشرفت بالای 70 درصد است و حتماً یک سال دیگر به آن دست می‌یابیم.

قالیباف ادامه داد: چرا پیام‌رسانها سرورها را داخل کشور نمی‌آورند؟ چون نتوانستیم امنیت مادی، معنوی و حوزه شخصی افراد را تضمین کنیم. فکر می‌کنند اگر در  خارج باشد سرورها بهتر از اینجاست.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری فتوا دادند که دسترسی به حوزه‌های شخصی در فضای مجازی حرام قطعی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما این باور را در مردم باید به وجود بیاوریم، تصریح کرد: عدالت و مبارزه با فساد در بستر فضای مجازی ممکن می‌شود. کوچک سازی دولت و کاهش هزینه با فضای مجازی ممکن است.

قالیباف بیان داشت: در دولت چهاردهم مبنای کارمان شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی‌سازی در همه عرصه‌ها و بخصوص در حوزه مسائل اقتصادی است.

پزشکیان: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه بگوییم اوضاع خوب است

مسعود پزشکیان گفت: ما اخلاق را در گفت‌وگوها و رفتارهای‌مان رعایت نمی‌کنیم و با مردم هم متاسفانه همین برخورد را داریم. ما الان باندهای اینترنتی را وسیع می‌کنیم ولی در هر 5 متر یک مانع برای آن می‌گذاریم. این موانع اعصاب کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند را خراب می‌کند.

وی افزود: ما اگر بستر را آماده می‌کنیم نباید موانع برای آن درست کنیم که این موانع موجب عدم دسترسی آسان مردم شود. اگر ما بخواهیم در آینده از قافله علم و تمدن عقب نمانیم لازمه آن این است که با دنیا ارتباطات اینترنتی داشته باشیم. البته با در نظر گرفتن آن محدودیت‌های امنیتی  باید کاری کنیم که دانشمندان ما که در این رشته تلاش می‌کنند از مملکت خارج نشوند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: بیشترین افراد دانشمندی که بستر کار برای آنها آماده نیست آرام آرام در حال مهاجرت از کشور هستند در حالی که ما فقط در حال انداختن گناه به گردن هم هستیم ولی واقعیت این است که ما بسترها را برای کار در اینترنت آماده نکردیم و اگر هم آماده کردیم به قدری محدودیت بر سر راه نخبگان در این فضا قرار دادیم که همه مردم ناراضی هستند.

پزشکیان با بیان اینکه بیایید نظرسنجی از مردم انجام دهیم ببینیم راضی هستند یا نه؟ اوضاع خوب است یا نه؟،‌گفت: شفافیت با عدد و رقم مشخص می‌شود نه اینکه اینجا پشت تریبون بنشینیم و بگوییم که اوضاع خوب است. من اگر به قدرت برسم بستر را برای کسانی که در فضای مجازی کار می‌کنند آماده خواهم کرد.

جلیلی: به‌جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه و قانونی شکل بگیرد

سعید جلیلی بیان کرد: امروز فضای مجازی مثل فضای واقعی با زندگی مردم عجین شده و ابعاد مخلتف دارد. دولت باید استفاده حداکثری از فرصت‌ها کرده و تهدیدها را به صفر برساند. باید حقوق داده‌های مردم حفظ شود و در فضای مجازی مثل فضای واقعی جلوی کلاهبرداری و هرزه‌نگاری و چیزهایی که آسیب می‌زند گرفته شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: اگر درباره حقی سخن می‌گوییم، باید به آن پایدار بود و آزادی چگونه می‌تواند مستمر باشد؟ وقتی همراه با مسئولیت‌پذیری باشد. به‌جای محدودیت باید مسئولیت‌پذیری هوشمندانه و قانونی شکل بگیرد؛ برای سکوهای داخلی و خارجی.

جلیلی گفت: گزارش‌هایی که در این جلسه داده می‌شود، باید واقعی باشد و خوب است عدد مطرح شود. مرکز توسعه تجارت الکترونیک برای خردادماه 1402 می‌گوید آمار تراکنش‌ها 250 درصد و تعداد تراکنش‌ها نیز 40 درصد نسبت به سال 1400 افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: در تمام این سال‌ها چند درصد شبکه ملی اطلاعات کار شده بود؟ این میزان در 3 سال گذشته به 60 درصد رشد رسیده است. دولت برای خانواده‌های شهری فیبر نوری داده و روستاهای بالای 20 خانوار اینترنت دارند و این زحماتی است که دولت شهید رئیسی انجام داده است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مجلس در برنامه هفتم جدیت داشت تا فیبر نوری با سرعت ادامه یابد و موانع قانونی آن را رفع کردند. فرصت‌های فضای مجازی باید استفاده شود؛ 8 درصد از تولید ناخالص ملی از این عرصه است و این باید به بالای 20 درصد برسد.

جلیلی خاطر نشان کرد: یکی از این فرصت‌ها همین میزان است که باید رشد کند. هر ایرانی نباید فقط مصرف‌کننده باشد و باید تولیدکننده‌ی محتوا باشد و می‌تواند 10 درصد از سهم اینترنت را به آن فرد داد.

وی ادامه داد: عدالت در فضای مجازی باید مد نظر باشد؛ این عرصه‌ها مهم است و باید نگاه مثبتی به آن داشته باشیم.

قاضی‌زاده: دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی عنوان کرد: مردم که این صحبت‌های ما را می‌شنوند با خودشان می‌گویند انگار اینها فرزندان ما را فرزندان خود نمی‌دانند. هرچه ما برای فرزندان خود و سلامت فکری و روحی و روانیشان انجام می‌دهیم باید برای فرزندان مردم هم انجام دهیم. ما قرار است خادم این مردم باشیم تا آنها آرام زندگی کنند. به نظرم برخی صحبت‌ها از سر بی مسئولیتی است.

وی ادامه داد: ما باید سرعت توسعه امکانات را افزایش دهیم. دوستان توهین می‌کنند، بکنند ولی بی انصافی نکنند؛ به آمار مراجعه کنند و ببینند در این 2 سال و 10 ماه دولت آقای رئیسی چه اتفاقات بزرگی رخ داده است. یک سوال دارم؛ اصلا کل فیلترینگ را برداریم و همه چیز را به پلتفرم‌های خارجی ببریم؛ اگر خواستند یکدفعه همه حساب‌های ما را ببندند چه کنیم؟ اگر کسی کلاهبرداری کرد چه کنیم؟ مگر عکس حاج قاسم را اجازه داد اینستاگرام منتشر شود؟

قاضی‌زاده هاشمی تصریح کرد: چرا الان کسی از اوبر و آمازون در ایران صحبت نمی‌کند چون توانسته‌ایم پلتفرم‌های خوبی توسعه بدهیم و مردم احساس نیاز نمی‌کنند. عدم سرمایه  گذاری دولت برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی بزرگ و موثر و جهانی باعث شده است که عقب بیفتیم.

وی تاکید کرد: باید با توسعه روابط با کشورهای همپیمان خودمان پلتفرم‌های بزرگ ایجاد کنیم و ما باید وارد حکمرانی اینترنت در دنیا شویم. در دولت سیزدهم اقداماتی خوبی در این حوزه انجام شده است و ما چندین ماهواره برای این کار به فضا پرتاب کرده‌ایم. اگر اقدامی نکنیم دیگران شاخصها و استانداردهای خود را برما تحمیل می‌کنند. لذا باید در این حوزه سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

زاکانی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی: اجازه نمی‌دهم که سر مردم کلاه بگذارید

علیرضا زاکانی خطاب به پزشکیان و پورمحمدی و هماهنگی ستادهایشان برای ارائه مطالب، گفت: من اجازه نمی‌دهم که سر مردم کلاه بگذارید. بنده نمی‌گذارم حق مردم را کسی ضایع کند.

نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: بنده یک جوان در دفاع مقدس بودم و وظیفه خود را انجام دادم و در دوره دانشجویی نیز نگذاشتم کسی حق مردم را بخورد.

زاکانی به پزشکیان و پورمحمدی اظهار کرد: امروز نیز نمی‌گذارم که شما کلاه بر سر مردم بگذارید؟ هرکدام از ما یک رئیس جمهور بالقوه هستیم  این چه نحوه برخورد کردن است؟ چرا عصبانی می‌شوید؟

وی گفت: شما هم هنر داشته باشید و برنامه ارائه کنید، چرا تخریب می‌کنید؟ آقای پزشکیان شما نیازی نیست به بنده پاسخگو باشید چرا که شما زیاد قرآن و احادیث می‌خوانید و پایبند هستید و آدم ارزشی هستید. اما کلاه سرتان می‌گذارند همانطور که در مجلس نیز سرتان کلاه می‌گذاشتند.

زاکانی خطاب به پزشکیان ادامه داد: بنده تا آخر می‌مانم و اجازه نمی‌دهم که شماها رئیس جمهور شوید! و اگر مردم انتخاب کنند رئیس جمهور خواهم شد.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری تصریح کرد: نوع مواجه، مواجه غلط و زشتی است. شما با حقایق بسیار سطحی برخورد می‌کنید و دائما در سطح مطالبه‌گری هستید. بنده برنامه ارائه می‌کنم در حوزه فضای مجازی و اینترنت در شهرداری کار پیشرویی انجام می‌دهیم و با دولت شهید رییسی تفاهم کردیم.

وی ادامه داد: بنده حاضر هستم برای شما دو بزرگوار تور بگذارم شهر را ببینید.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری اضافه کرد: اگر کسی قرار است راجب فیلترینگ صحبت کند قطعا آقای پورمحمدی نباید صحبت کند چرا که ایشان و دوستان ایشان بزرگترین عامل فیلتر در وزارت کشور بودند.

زاکانی گفت: بنده دو دهه است حرف میزنم و ده‌ها بار دادگاه رفتم و هر بار سربلند بیرون آمدم. نمی‌گذارم حق مردم را کسی بخورد و نمی‌گذارم حق شهید رییسی نابود شود.

وی اظهار کرد: کاری که آقای روحانی نکرد و زیرساخت‌ها را توسعه نداد اما دولت شهید رییسی زیرساخت‌ها را توسعه داد و حالا او بدهکار است چون دست انداز درست کرده است؟ اصطلاح دست انداز تعبیر دوستان شماست.

 نامزد چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: من به دوستان حاضر در جلسه می‌گویم که ناراحت نباشید با یکدیگر گفتگو کنیم، امروز نیز موضوع فرهنگی است و شب عید نیز است.

وی تاکید کرد: آقای پورمحمدی بگویند که در سالهای 1392 تا 1396 نقش وی در پیام‌رسان‌های خارجی و فیلترینگ آنها چه بوده است؟ یا ایشان از گذشته خود توبه کرده که بعید می‌دانم یا به چیزی رسیده است.125