تحلیل؛

ایران پرس: وزیر خارجه عربستان از تاسیس یک ائتلاف بین المللی برای پیگیری تشکیل کشور مستقل فلسطین خبر داد.

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی در نشست وزیران خارجه کشورهای جهان درباره فلسطین در نیویورک، گفت: به نمایندگی از کشورهای عربی و اسلامی و شرکای اروپایی، تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای تشکیل کشور فلسطین را اعلام می‌کنیم. وزیر خارجه عربستان در ادامه ضمن دعوت از همه کشورها برای پیوستن به این ائتلاف بر تلاش برای دستیابی به صلحی فراگیر و عادلانه تاکید کرد. «اسپان بارت اید» وزیر خارجه نروژ هم ضمن ابراز نگرانی از گسترش درگیری فلسطین و رژیم صهیونیستی و تبدیل شدن آن به یک جنگ فراگیر منطقه‌ای گفت: باید برای جلوگیری از شعله ور شدن یک جنگ فراگیر منطقه‌ای، به تلاش‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطین سرعت بخشیم.

نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه به یک سالگی رسیده است. رژیم صهیونیستی نه تنها همچنان از آتش‌بس در غزه خودداری می‌کند بلکه جبهه جدید جنگ در شمال اراضی اشغالی را علیه حزب‌الله لبنان ایجاد کرده است. جنگ رژیم صهیونیستی در غزه به یک فاجعه انسانی بزرگ منجر شده است. اکنون این نگرانی وجود دارد که جنایت صهیونیست‌ها علیه لبنان نیز به فاجعه انسانی دیگری نظیر غزه منجر شود. علاوه بر این، تداوم و شدت گرفتن جنگ علیه لبنان می‌تواند منطقه غرب آسیا را به سمت یک جنگ بزرگ سوق داده و منطقه و جهان را تهدید کند.

علاوه بر حمایت‌های فراگیر و همه‌جانبه آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی از جنایت صهیونیست‌ها علیه غزه و لبنان که به خصوص به ناتوانی سازمان ملل متحد برای متوقف کردن این جنایت منجر شده است، الگوی رفتاری کشورهای عربی نیز در تداوم جنایت صهیونیست‌ها نقش زیادی داشته است. اغلب کشورهای عربی به استثنا یمن، تاکنون بیشتر به محکومیت کلامی جنایت صهیونیست‌ها و برگزاری نشست‌های بی‌فایده اکتفا کرده‌اند و هیچ اقدام موثری برای دفاع از فلسطین و لبنان انجام نداده‌اند.

یکی از اقدام‌های مهمی که می‌توانست در متوقف کردن جنایت صهیونیست‌ها موثر باشد، قطع روابط با رژیم اشغالگر قدس از سوی کشورهای بحرین و امارات بود که انجام نشد. بحرین و امارات سپتامبر ۲۰۲۰ اقدام به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده و در ادامه نیز سفارت خود را در تل‌آویو و سفارت رژیم صهیونیستی را در منامه و ابوظبی افتتاح کردند. قطع روابط این کشورها با رژیم صهیونیستی می‌توانست ضربه مهمی به عادی‌سازی روابط باشد، پروژه‌ای که تل‌آویو و به خصوص بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این رژیم حساب ویژه‌ای بر آن برای عبور از انزوای سیاسی در غرب آسیا باز کرده است.

اکنون اقدام عربستان سعودی برای تشکیل تشکیل ائتلاف بین‌المللی برای تشکیل کشور فلسطین را می‌توان اقدامی ارزشمند به لحاظ سیاسی و حقوقی عنوان کرد. این اقدام اگر در حد حرف باقی نماند، یک اقدام عملی برای حمایت از فلسطین است که علاوه بر کشورهای عربی و اسلامی، برخی از کشورهای اروپایی نیز عضو این ائتلاف بین‌المللی هستند. در کنار چنین اقدامی، ضرورت دارد کشورهای عربی و اسلامی به سرعت هر گونه روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی را قطع کرده و در مجامع بین‌المللی نیز برای محکومیت و توقف جنایت‌ها اقدام کنند.

نویسنده: سید رضی عمادی