«خلیل الحیه» معاون رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) ظهر روز جمعه در یک سخنرانی تلویزیونی شهادت «یحیی ابراهیم سنوار»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه را تایید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «یحیی ابراهیم حسن السنوار» مشهور به «ابو ابراهیم» متولد ۲۹ اکتبر ۱۹۶۲ میلادی (۷ آبان ۱۳۴۱) در اردوگاه پناهندگان خان‌یونس در نوار غزه است.

پدر و مادر سنوار در جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۴۸ از عسقلان آواره شده بودند. 

یحیی سنوار دوره دبیرستان و دانشگاه را در غزه گذراند و در سال ۱۹۸۲ با مدرک لیسانس در رشته ادبیات عربی از دانشگاه اسلامی غزه فارغ‌التحصیل شد. او در دوره دانشجویی مشارکت زیادی در فعالیت‌های سیاسی و اعتراضی داشت و با جریان‌های ملی‌گرای فلسطینی و جریان‌های اسلامی ارتباط گرفته بود.

در سال ۱۹۸۵(۱۳۶۳) پیش از تشکیل حماس، سنوار به سازماندهی المجد (مناحمات الجهاد و الدعوه - سازمان جهاد و دعوت)که مسئول تعقیب جاسوسان رژیم صهیونیستی بود، کمک کرد.

با تأسیس حماس در سال ۱۹۸۷، یحیی سنوار با شیخ «احمد یاسین» یکی از مؤسسان حماس روابط نزدیکی داشت و او را «راهنما» و «دوست» خود می‌نامید. بسیاری از نزدیکان وی می‌گویند شیخ احمد یاسین تأثیر بسیار زیادی بر سنوار داشت و این تأثیر هنوز هم در تصمیمات و تفکر سنوار قابل مشاهده است. شیخ احمد یاسین در سال ۲۰۰۴ توسط اسرائیل ترور شد.

یحیی سنوار که پیش‌تر یک بار در سال ۱۹۸۲ در دوره دانشجویی از سوی اسرائیلی‌ها بازداشت شده بود، در سال ۱۹۸۸ یک بار دیگر بازداشت شد. او چند هفته‌ای در بازداشت بود و پس از آزادی به فعالیت‌های خود ادامه داد.

چند ماه بعد اسرائیلی‌ها یک بار دیگر سنوار را بازداشت کردند، اما این بار او به چهار بار حبس ابد معادل ۴۲۶ سال زندان محکوم شده بود و روی کاغذ آزادی او ممکن به نظر نمی‌رسید، اما مجموعه‌ای از تحولات و یک عملیات حماس که به اسیر شدن یک سرباز اسرائیلی منجر شد، همه چیز را تغییر داد.

۲۵ ژوئن ۲۰۰۶، نیروهای حماس در عملیاتی که «محمد سنوار»، از فرماندهان نظامی حماس و برادر کوچک‌تر یحیی سنوار در آن نقش داشت، «گیلعاد شالیط» یک سرباز اسرائیلی را اسیر و به داخل نوار غزه منتقل کردند. شالیط برای پنج سال در نوار غزه زندانی بود و سرانجام طی توافق تبادل زندانیان میان کابینه رژیم اسرائیل به نخست‌وزیری «بنیامین نتانیاهو» و حماس در سال ۲۰۱۱ در ازای آزادی یک هزار و ۲۷ زندانی فلسطینی آزاد شد.

در آوریل ۲۰۱۲ (فروردین ۱۳۹۱) تنها چند ماه پس از آزادی، سنوار به عنوان یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس در نوار غزه انتخاب شد. او از تجربه‌هایش به عنوان رهبر در زندان رژیم صهیونیستی استفاده کرد و در میان حماس به دلیل گردهم آوردن هم‌بندی‌هایش شهرت پیدا کرد. 

سنوار در حمله ۷ هفته‌ای رژیم صهیونیستی به غزه در سال ۲۰۱۴ نقش فعالی داشت و سال بعد، آمریکا او را در فهرست سیاه خود قرار داد.

یحیی سنوار در سال ۲۰۱۷ (۱۳۹۶) به عنوان رئیس حماس در نوار غزه انتخاب شد.

او در سال ۲۰۲۲ در یک گردهمایی به مناسبت سالگرد تأسیس حماس، از هر یک از افراد خواست اگر اسرائیل برای آزادی اسیران فلسطینی به توافق نرسد آماده قیام مانند طوفان برای دفاع از الاقصی باشید. ما در سیل خروشان، با موشک‌های بی‌پایان و در سیل سربازان بی‌حد و حصر به سوی شما خواهیم آمد. ما با میلیون‌ها نفر از مردم خود (امت) یکی پس از دیگری به سراغ شما خواهیم آمد.

نکته جالب در مورد یحیی السنوار این است که گفته شده وی جامعه اسرائیل را به خوبی می‌شناخت. اساسا به همین دلیل هم گفته می‌شود که این شناختِ وی در نوع رویکرد جنبش حماس به ویژه در حوزه رسانه‌ای و تبلیغاتی علیه رژیم اسرائیل نمود یافته است.

یحیی سنوار، مجاهد، مبارز، نویسنده، رمان‌نویس و مترجم فلسطینی طی ۲۲ سال اسارت در زندان های رژیم صهیونیستی، به آموختن زبان عبری و شناخت بیشتر جامعه اسرائیل پرداخت. وی رمان خار و میخک را به زبان عبری (منتشر شده به سال ۲۰۰۴) رمان شکوه (منتشر شده در سال ۲۰۱۰) را نوشت و پنج کتاب را از عبری و انگلیسی به عربی ترجمه کرد.

سنوار از مدتها پیش در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت و اخیرا که وی به ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب شد، انگیزه اسرائیل برای ترور وی افزایش یافت. آژانس‌های امنیتی اسرائیل او را طراح برنامه‌ریزی و اجرای حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳(۱۵ مهر ۱۴۰۲) می‌دانند.

بعد از عملیات «طوفان الاقصی» نام سنوار بارها توسط تعدادی از مقام‌های ارشد رژیم اسرائیل از جمله «یوآو گالانت» وزیر دفاع اعلام شد.

117