وزیر امور خارجه روسیه گفت روسیه از هرگونه تلاش آمریکا برای عبور از خط قرمز به سختی جلوگیری می کند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، سرگئی لاوروف روز سه شنبه در گفت و گو با ریانووستی گفت: همان طور که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری در پیام سالانه به پارلمان اعلام کرد،  در روابط بین روسیه و آمریکا در صورتی که واشنگتن اقدام از موضع برتر را متوقف نکند، هیچ تغییری صورت نمی گیرد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که اگر آمریکا به بی فایده بودن تلاش ها برای احیای نظام تک قطبی جهان و ایجاد ساختار برای تحت اطاعت در آوردن همه کشورهای غربی پی ببرد و با ما و کشورهای دیگر در شرایط برابر همکاری کنند، وضعیت خوب خواهد شد در غیر این صورت هیچ نتیجه در روابط ما بدست نمی آید.  

وی ادامه داد: در غیر این صورت این انتخاب آمریکا خواهد بود و در شرایط جنگ سرد و حتی بدتر از آن بسر خواهیم برد. 

لاوروف خاطرنشان کرد که در جنگ سرد، تنش ها بسیار جدی بود و بارها وضعیت خطرناک و بحرانی بروز کرد اما احترام متقابل بود که هم اینک کاهش یافته است.

وی گفت: روسیه به آمریکا پیشنهاد حل و فصل مناقشه دیپلماتیک بین دو کشور کرد اما دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا این پیشنهاد را در کرد. 

 به گفته وزیر خارجه روسیه، روابط دو کشور در صورتی که وضعیت به اقدامات مسکو بستگی داشت به حالت عادی بازگشته بود. 

لاوروف بیانیه کاخ سفید و اظهارات برخی سیاستمداران آمریکایی درباره تحریم روسیه را شیزوفرنی (اختلال در واقعیت سنجی) خواند. 

لاوروف در ادامه مصاحبه با ریانووستی خاطرنشان کرد که به رغم اظهارات جنجالی بایدن در مورد پوتین، ایده برگزاری اجلاس سران روسیه و آمریکا از طرف مسکو مثبت تلقی شد. 

بایدن یک ماه پیش گفت که  پوتین قاتل است. // 114