وزیر دفاع مالزی هشدار داد؛ باقیمانده گروه تروریستی داعش به دریای «سولو» چشم دوخته اند تا این منطقه را به عنوان پایگاه جدید خود پس از شکست در عراق و سوریه مورد استفاده قرار دهند.

به گزارش روز شنبه ایران پرس به نقل از ایرنا، هشام الدین حسین وزیر دفاع مالزی می گوید؛ این احتمال وجود دارد که تروریست های داعش به عنوان پایگاه جدید خود چشم به دریای سولو  داشته باشند.

به گزارش تارنمای روزنامه نیو استریت تایمز، وزیر دفاع مالزی گفت: ما اطلاعات معتبر و قابل اعتمادی دریافت کردیم که تاکنون این پایگاه شکل نگرفته است.

گروه تروریستی ابوسیاف که از جمله متحدان داعش محسوب می شود؛ در حال حاضر در جنوب فیلیپین و دریای سولو فعال است و علاوه بر آدم‌ربایی های زیاد برای باج‌گیری در منطقه، تهدیدی برای امنیت تجارت در این بخش از آب های این دریا محسوب می شود.

گروه تروریستی ابوسیاف که در حال حاضر در جنوب فیلیپین فعال است؛ آموزش برخی افراد گروه تکفیری داعش را برعهده دارد.

از سوی دیگر ایالت صباح مالزی با جنوب فیلیپین که گروه تروریستی ابوسیاف(همپیمان داعش ) عملیات تروریستی و آدم ربایی انجام می دهد؛ هم مرز است و گفته می شود این ایالت پس از شکست های اخیر داعش در عراق و سوریه به نقطه انتقال حامیان داعش به جنوب فیلیپین تبدیل شده است.

ابوسیاف در غرب میندانائو و مائوته در بخش مرکزی جزیره جنوبی از گروه های محلی شناخته شده تروریستی در فیلیپین هستند که تروریست های خارجی را جذب کرده اند و داعش از افراط گرایان منطقه خواسته است به جنوب فیلیپین رفته و به ابوسیاف بپیوندند.

دریای سولو که وزیر دفاع مالزی اعلام کرد احتمال دارد پایگاه بعدی داعش پس از شکست در عراق و سوریه باشد در جنوب غربی کشور فیلیپین قرار گرفته ‌است.

جزیره پالاوان این دریا را از دریای جنوبی چین جدا می کند.

هشام الدین حسین پیش از این نیز تاکید کرده بود دریای سولو در جنوب فیلیپین که طی ماه های گذشته شاهد دزدی های دریایی گروه تروریستی ابوسیاف بوده است؛ نباید به سومالی جدید تبدیل شود.

وزیر دفاع مالزی که در ایالت صباح مالزی سخن می گفت، بر همکاری نزدیک با اندونزی و فیلیپین به منظور تقویت فرماندهی امنیت صباح شرقی (اسکام) تاکید کرد.

وی که اکنون پست وزیر وظایف ویژه دفتر نخست وزیر مالزی را نیز در اختیار دارد، گفت؛ با توجه به اینکه دفاع از مناطق گسترده ای صباح شرقی، سولو و دریای سلیبس مشکل است، این قبیل همکاری ها ضروری هستند.

وزیر دفاع مالزی همچنین تصریح کرد: برای کسب اطمینان از اتلاف نکردن هزینه ها، واکنش سریع و تبادل اطلاعات دلیلی وجود ندارد که ما همکاری با سازمان های دیگر و اسکام را توسعه ندهیم.

وی تاکید کرد که اسکام از بنیه قوی برخوردار است، اما نیاز است این سه کشور که تهدیدات مشابهی دریافت می کنند نسبت به درست بودن مسیر حرکت خود اطمینان داشته باشند.

هشام الدین حسین با اشاره به اینکه رودریگو دوترته رئیس جمهوری فیلیپین نیز اراده قوی سیاسی برای مقابله با جنگجویان جنوب این کشور دارد، خاطرنشان کرد: برای سازمان های ما اهمیت دارد که با یکدیگر همکاری نزدیکی در سطح ملی داشته باشند. وقوع آدم ربایی و دزدی های دریایی در آبهای مشترک فلییپین، مالزی و اندونزی که از سال های گذشته وجود داشته، اکنون به مرز هشدار امنیتی برای این کشورها رسیده به نحوی که از سال گذشته این کشورها را به تفکر در خصوص روش موثری جهت مقابله با آن واداشت. 

اندونزی، فیلیپین و مالزی که هر سه از قربانیان اصلی نبود امنیت در آبهای مشترک کشورشان محسوب می شوند، در ماههای گذشته نسبت به گشت دریایی مشترک توافق کردند تا بتواند بر این قبیل تهدیدها غلبه کنند. 113/110

بیشتر بخوانید:

 توافق مالزی، اندونزی و فیلیپین برای مبارزه مشترک با داعش/ تحلیل

هشدار مالزی درباره نفوذ داعش در میانمار/ تحلیل