رئیس جمهوری روسیه خطاب به کشورهای غربی گفت که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین ناممکن است و روسیه با آن مقابله می کند.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «ولادیمیر پوتین» روز شنبه اظهار داشت: اگر کشوری در اوکراین محدوده پرواز ممنوع اعلام کند، آن را به منزله مقابله با درنظر می گیریم و علیه آن اقدام می کنیم.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو روز جمعه به رغم درخواست‌های مکرر کی‌یف از قدرت های غربی برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع به منظور کاهش توانایی نظامی روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان اوکراین ایجاد نخواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تصمیم ناتو در زمینه رد تقاضای کی‌یف برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع را محکوم کرد و گفت: کشورهای عضو ناتو نیز از امروز هر کسی در این کشور کشته شود، در مرگ او مقصر و متهم هستند.

واکنش زلنسکی به رد درخواست منطقه پرواز ممنوع از سوی ناتو

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به تحریم مسکو از سوی غرب، گفت که تحریم های غرب علیه روسیه به منزله اعلان جنگ است.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز روز شنبه در جمع خبرنگاران در این باره گفت که غرب نمی تواند روسیه را منزوی کند.

پسکوف اظهار داشت: جهان به اندازه ای بزرگ است که واشنگتن و بروکسل نمی توانند روسیه را منزوی کنند.

مقام ارشد کرملین ابراز امیدواری کرد که کشورهای تحریم کننده روسیه موضع خود را نسبت به این کشور تغییر دهند. 

لاوروف: زلنسکی درصدد ایجاد درگیری بین ناتو و روسیه است

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین درصدد ایجاد درگیری بین مسکو و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است.

لاوروف گفت که زلنسکی با ابراز ناامیدی از خودداری ناتو از مداخله در درگیری اوکراین، تمایل خود را برای کشاندن پای این ائتلاف به درگیری در این کشور نشان می دهد.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین با اشاره به عدم تمایل طرف اوکراینی به تعامل با روسیه گفت که تاریخ دور بدی مذاکرات مسکو و کی‌یف هنوز تعیین نشده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه (2 اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

پوتین بامداد روز پنجشنبه (5 اسفند)، فرمان آغاز «عملیات نظامی ویژه» روسیه برای محافظت از منطقه دونباس را صادر کرد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال 2014 روس‌های این منطقه، دو جمهوری دونتسک و لوهانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌ اند.

کشورهای غربی تاکنون در واکنش به اقدام نظامی روسیه در اوکراین در چندین نوبت تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند.

117

بیشتر بخوانید:

پاسخ مسکو به تحریم‌‌های غرب، روسیه آسمان خود را به روی هواپیماهای بریتانیا بست

تحریم‌های گسترده جدید غرب علیه روسیه