سران و مقامات ارشد کشورهای جهان در پی اعلام خبر شهادت «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیام تسلیت و ابراز همبستگی با ملت فلسطین منتشر کردند.

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد چهارشنبه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: "آقای دکتر اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس و یکی از محافظان وی در اثر اصابت قرار گرفتن محل اقامت آنان در تهران به شهادت رسیدند."

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن در واکنش به شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که این ترور جنایتی تروریستی است.

انصارالله یمن در این بیانیه تاکید کرد: ترور اسماعیل هنیه، یک جنایت تروریستی و نقض صریح قوانین بین‌المللی است.

«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن با صدور بیانیه ای به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، اعلام سه روز عزای عمومی در یمن کرد و گفت که در این مدت پرچم یمن نیمه برافراشته خواهد شد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در بیانیه خود شهادت اسماعیل هنیه را ضایعه بزرگی برای ملت فلسطین و امت اسلامی دانست.

مولانا فضل الرحمان، رهبر حزب جمعیت علمای اسلام در پاکستان نیز شهادت رئیس دفتر سیاسی مقاومت اسلامی حماس را به عالم اسلام و ملت فلسطین تسلیت گفت و تاکید کرد: نهضت آزادی بیت المقدس و مبارزه با دشمن صهیونیستی با خون شهید اسماعیل هنیه قدرتمندتر می شود.

مولانا فضل الرحمان تاکید کرد: نبرد فلسطینیان علیه اسرائیل اشغالگر با قوت تمام ادامه خواهد یافت و خون شهید هنیه نهضت آزادی بیت المقدس را قدرتمندتر می‌کند.

رهبر حزب جمعیت علمای اسلام اعلام کرد: مردم پاکستان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی ساکت نخواهند ماند و ما علیه ترور شهید هنیه جمعه این هفته در تمامی شهرهای پاکستان تظاهرات گسترده برگزار خواهیم کرد.

 «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق هم در پیامی ضمن ابراز ناراحتی و تسلیت به ملت صابر و مظلوم فلسطین و جنبش‌های مقاومت به مناسبت شهادت اسماعیل هنیه، گفت: این اقدامات مجرمانه رژیم اشغالگر، سست‌تر از آن است که ملت فلسطین را از تداوم پیشروی در مسیر پیروزی قضیه عادلانه‌اش بازدارد.

حکیم، ضمن محکومیت شدید این عملیات مجرمانه، باردیگر از جامعه بین المللی خواست این رژیم غاصب را اقدامات مجرمانه بازدارد.

همچنین سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) هم در اطلاعیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را محکوم کرد و آن را اقدامی ناجوانمردانه و بزدلانه خواند.

در اطلاعیه سازمان آزادی‌بخش فلسطین آمده است : این جنایت موجب پایبندی هرچه بیشتر ما به مقاومت و پایداری در برابر دشمن خواهد شد.

در همین رابطه، «فواد عثمان» یکی از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در اظهاراتی تاکید کرد که ترور ناجوانمردانه اسماعیل هنیه در تهران قطعا پاسخ و هزینه‌هایی در پی خواهد داشت و همه محور مقاومت راه هنیه و دیگر رهبرانی را که در راه آزادی فلسطین شهید شدند، ادامه خواهند داد.

وی گفت: ترور هنیه ثابت کرد که مذاکرات با دشمن صهیونیستی از زمان امضای معاهده اسلو کاملا بی‌فایده بوده و باید به این معاهده پایان داد و همکاری امنیتی و روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی را به کلی قطع کرد.

«میخائیل بوگدانوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه ترور «اسماعیل هنیه» رهبر حماس را یک جنایت سیاسی کاملا غیرقابل قبول خواند.

بوگدانوف افزود: این یک ترور سیاسی کاملا غیرقابل قبول است و منجر به تشدید بیشتر تنش ها می شود.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه اعلام کرد که مسکو حمله اسرائیل که به جان باختن (شهادت) اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس منجر شد را به شدت محکوم می‌کند.

پسکوف افزود: چنین اقداماتی بر خلاف تلاش‌ها برای بازگرداندن صلح در منطقه است. وی ادامه داد:‌ ما معتقدیم که چنین اقداماتی با هدف مقابله با تلاش‌ها برای برقراری صلح در منطقه انجام می‌شود و علاوه بر این، می‌تواند به طور قابل توجهی وضعیت منطقه را بی‌ثبات کند. 

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: شهادت اسماعیل هنیه رئیس دفتر جنبش سیاسی حماس در یک عملیات ترور حقیرانه در تهران را محکوم می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: بار دیگر ثابت شد که کابینه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دنبال تحقق صلح نیست. ترور هنیه در راستای گسترش دامنه جنگ نوار غزه به منطقه است.

وزارت خارجه ترکیه همچنین تاکید کرد: این حادثه را به ملت فلسطین تسلیت می گوییم که صدها هزار شهید مانند هنیه را نثار کرد تا در صلح در کشورش و زیر سقف دولت خود زندگی کند.

وزارت امور خارجه چین هم اعلام کرد: چین قاطعانه با ترور هنیه در ایران مخالف است و آن را محکوم می‌کند و این حادثه می‌تواند منجر به بی‌ثباتی بیشتر منطقه شود.

 در بیانیه این وزارتخانه آمده است: "آنها (فلسطین و رژیم صهیونیستی) باید هر چه زودتر به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر در جنگ و تقابل، به آتش‌بس دست پیدا کنند."

همچنین وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را شدیدا محکوم و اعلام کرد که این اقدام جنایتی پلید، تشدید تنش خطرناک و نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است.

وزارت خارجه قطر تاکید کرد: این جنایت ترور و رفتار بی پروایانه اسرائیل در هدف قرار دادن غیرنظامیان در غزه منجر به گسترش هرج و مرج در منطقه و سوختن فرصت‌های صلح می‌شود.

در این بیانیه آمده است: دولت قطر بر موضع ثابت خود در مخالفت با خشونت، تروریسم و اقدامات جنایتکارانه از جمله ترورهای سیاسی با هر هدف و انگیزه‌ای که باشد، تاکید می کند.

در همین پیوند، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان گفت: ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس را به شدت محکوم می کنیم و معتقدیم که این اقدام خطری جدی درخصوص گسترش دامنه نگرانی جهانی و خطر برای منطقه است.

وزارت امور خارجه مالزی نیز با انتشار بیانیه‌ای خواست که تحقیقات فوری و کاملی در مورد این ترور انجام شود و کسانی که مسئول آن هستند به دست عدالت سپرده شوند.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، مالزی همچنین از همه طرف‌ها می‌خواهد تا زمانی که حقایق مربوط به ترور مشخص می‌شود، خویشتن‌داری نشان دهند.

«انور ابراهیم» نخست وزیر مالزی در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، را به شدت محکوم کرد. 

نخست وزیر مالزی تصریح کرد: وقوع این جنایت به وضوح برای منحرف کردن مذاکرات جاری به منظور پایان وحشیگری رژیم صهیونیستی در غزه بود که در ده ماه گذشته بیش از چهل هزار نفر را قتل عام کرده است.

وزارت خارجه سلطنت عمان هم در بیانیه ای ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران را به شدت محکوم کرد و آن را ضربه ای آشکار به تلاشها برای تحقق صلح و ثبات در منطقه دانست.

در این بیانیه آمده است که ترور رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نقض آشکار قوانین بین‌المللی و انسانی است و ضربه آشکار به تلاش‌ها برای تحقق صلح و ثبات در منطقه به شمار می‌رود.

همچنین مجمع ملی «حمایت از مقاومت» و «حمایت از وطن» اردن نیز در بیانیه‌ ای شهادت اسماعیل هنیه را که زندگی خود را صبورانه، مقاومتی، فداکارانه در راه آزادی و مسیر مقاومت سپری کرد، به جنبش حماس و مردم فلسطین تسلیت گفتند.

در این بیانیه آمده است: قیام رهبران مقاومت به عنوان شهدای راه آزادی تاکید می کند که این مردم که ده ها هزار از فرزندان شهید خود را تقدیم کرده اند تا زمانی که تمام سرزمین فلسطین از لوث اشغالگران صهیونیست آزاد نشود، در مسیر مقاومت متوقف نخواهند شد.

در همین راستا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ترور اسماعیل هنیه، را به شدت محکوم کرد و گفت که این جنایت در راستای از بین بردن مساله فلسطین و تضعیف روحیه مقاومت در نوار غزه صورت گرفت و باید تروریسم رژیم اسرائیل در منطقه پایان یابد.

وی تصریح کرد: هدف این حمله مانند حملات ناجوانمردانه‌ای است که پیش از این علیه شیخ احمد یاسین، عبدالعزیز الرنتیسی و بسیاری دیگر از رهبران سیاسی در نوار غزه انجام شد؛ اما همانطور که تاکنون، وحشیگری صهیونیستی به اهداف خود نرسیده، این بار هم نخواهد رسید.

وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای ترور رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران را محکوم کرد و به خانواده وی و مردم فلسطین تسلیت گفت.

در این بیانیه با ابراز نگرانی جدی پاکستان نسبت به ماجراجویی های فزاینده رژیم اسرائیل در منطقه، آمده است: رویداد اخیر منجر به تشدید خطرناک اوضاع منطقه و تضعیف تلاش ها برای صلح می‌شود.

«ایاز صادق» رئیس مجلس ملی پاکستان هم با ابراز تاسف از شهادت دکتر هنیه نخست وزیر سابق فلسطین و رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس گفت که این ترور یک اقدام شنیع و تهاجم شرم‌آور به شمار می‌رود.

همچنین، وزارت امور خاجه عراق در بیانیه‌ای عملیات بزدلانه ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تهران را به شدت محکوم کرد.

وزارت امور خارجه عراق در بخشی از این بیانیه تاکید کرد: عراق در این لحظات دشوار با ملت و رهبری فلسطین اعلام همبستگی کامل می‌کند و از جامعه بین‌المللی می‌خواهد که به مسئولیت‌های خود عمل کند و اقدامات لازم را در راستای توقف تجاوزها مکرر و نقض حاکمیت کشورها اتخاذ کند.

وزارت امور خارجه سوریه نیز در بیانیه ای، این تجاوز آشکار صهیونیست ها را نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران که نقض قوانین بین المللی است، دانست و افزود: ادامه بی‌توجهی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌المللی، عدم رعایت قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و چشم پوشی از درخواست بیشتر کشورهای جهان برای توقف جنگ نسل کشی [ علیه ساکنان غزه]، ممکن است تمام منطقه را به درگیری بکشاند.

سازمان «الحشد الشعبی» عراق هم با اشاره به اینکه شهید هنیه عمر خود را در راه جهاد، مبارزه و آزادسازی فلسطین سپری کرد، اظهار داشت که خون شهید هنیه هرگز هدر نخواهد رفت.

الحشد الشعبی افزود که جنایت ترور هنیه نه تنها مقاومت آزادگان را متوقف نخواهد کرد بلکه بر عزم و اصرار مقاومت به ادامه راه جهاد خواهد افزود.

همچنین، «تور ونسلند» هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد برای روند صلح خاورمیانه، در پی تجاوز رژیم اسرائیل به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و شهادت اسماعیل هنیه در تهران، نسبت به تحولات منطقه خاورمیانه ابراز نگرانی کرد و گفت: "به شدت نگران تحولات اخیر در خاورمیانه هستم که ممکن است پیامدهای گسترده‌ای برای منطقه داشته باشد. من خواهان خویشتن داری و اجتناب از اقداماتی که می‌تواند منطقه را بیشتر بی‌ثبات کند، هستم."

«احمد العطاف» وزیر امور خارجه الجزایر با محکوم کردن ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، این اقدام را ناجوانمردانه و مذموم دانست.

وزیر امور خارجه الجزایر گفت: این عملیات ناجوانمردانه و زشت رژیم صهیونیستی را که به منزله زیرپا گذاشتن آشکار و مکرر ضوابط حقوقی و سیاسی است به شدت محکوم می کنیم.

وزارت امور خارجه کویت نیز در واکنش به ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، خواستار اقدام فوری و قاطعانه جامعه جهانی برای ممانعت از تشدید تنش نظامی در منطقه شد و بر ضرورت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی با هدف توقف جنایات تاکید کرد.

مقامات کنونی و سابق اندونزی هم ضمن محکوم کردن ترور رئیس دفتر سیاسی حماس، وی را یک مبارز خستگی‌ناپذیر و رهبری مقتدر دانستند و خواستار اقدام عملی از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی شدند.

همچنین ملت یمن راهپیمایی گسترده‌ای را در پی ترور «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در شهر صنعا برگزار کردند. ملت یمن با سرد دادن شعارهایی ترور اسماعیل هنیه در حمله رژیم صهیونیستی به تهران را محکوم کردند.

117