آغاز تقابل نظامی روسیه و اوکراین در ساعات قبل واکنش های گسترده بین المللی را در پی داشت.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه (2 اسفند) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد، کشورش استقلال دونتسک و لوهانسک در دونباس را به رسمیت می‌شناسد.

پوتین بامداد امروز (پنجشنبه)، فرمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه برای محافظت از منطقه دونباس را صادر کرد.

منطقه دونباس با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین واقع شده است و از سال 2014 روس‌های این منطقه، دو جمهوری دونتسک و لوهانسک تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌ اند.

هم اکنون به دلیل عملیات روسیه، در سراسر اوکراین حکومت نظامی وضع شده است.

 

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در واکنش به صدور دستور فرمان «عملیات نظامی ویژه» در دونباس از سوی رئیس جمهور روسیه گفت: "جهان روسیه را مسئول خواهد دانست."

رئیس جمهور آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، پوتین یک جنگ از پیش برنامه ریزی شده را انتخاب کرده است که تلفات فاجعه بار  و رنج انسانی را به همراه خواهد داشت. 

بایدن اظهار داشت: وضعیت را از کاخ سفید زیر نظر خواهم داشت و از طریق تیم امنیت ملی خود به دریافت اخبار ادامه خواهم داد.

همچنین جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در پی فرمان عملیات عملیات نظامی ویژه رئیس جمهوری روسیه در دونباس، در گفت‌وگو با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که واشنگتن تحریم های شدیدی علیه مسکو وضع خواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد روز پنجشنبه با رهبران گروه هفت نشست خواهد داشت و آمریکا به همراه متحدان و شرکای خود، تحریم های شدیدی را علیه روسیه وضع خواهند کرد.

دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اقدام نظامی «بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه در اوکران را محکوم کرد.

«ینس استولتنبرگ» با محکوم کردن آنچه «حمله بی‌پروا و بی‌دلیل» روسیه به اوکراین خواند، هشدار داد: این حمله جان افراد بی شماری را به خطر می اندازد و من به شدت آن را محکوم می کنم.

وی دیروز گفته بود: از آنجایی که روسیه استقلال جدایی طلبان در شرق اوکراین را به رسمیت شناخته، این کشور برنامه ریزی برای یک حمله تمام عیار به اوکراین را متوقف نکرده است.

«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان هم روز پنجشنبه در بیانیه ای عملیات نظامی روسیه در اوکراین را «نقض آشکار» حقوق بین‌الملل خواند و آن را محکوم کرد.

شولتس در این بیانیه امروز را «روز سیاه برای سراسر اروپا» خواند و از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین به عنوان «نقض آشکار» حقوق بین‌الملل یاد کرد.

در این بیانیه آمده است: آلمان به شدت اقدام غیرصادقانه روسیه را محکوم و همبستگی خود را با اوکراین و ملت آن اعلام می‌کند.

همچنین «نیکلا دو ریویر» سفیر فرانسه در سازمان ملل آنچه که اقدام «تحقیرآمیز» مسکو در قبال اوکراین را محکوم کرد.

نیکلا دو ریویر گفت: روسیه گزینه جنگ را انتخاب کرد و فرانسه به شدت این اقدام نظامی را محکوم می کند.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه حمله روسیه به اوکراین را محکوم و خواستار پایان بخشیدن به عملیات نظامی مسکو شد.

در همین راستا، «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا در بیانیه ای اقدام نظامی مسکو در دونباس را «غیرموجه و توجیه‌ناپذیر» خواند و محکوم کرد.

دراگی تاکید کرد که اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال همکاری برای پاسخی «سریع و قاطع» به اقدام «غیرموجه و توجیه‌ناپذیر» روسیه هستند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس نیز ساعاتی پیش در تماس تلفنی با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین در جریان آخرین تحولات امنیتی این کشور قرار گرفت.

دفتر نخست وزیر انگلیس در حساب توئیتر مختص به این دفتر نوشت: در این مکالمه تلفنی رئیس جمهوری اوکراین، نخست وزیر انگلیس را در جریان حمله روسیه به اوکراین قرار داد؛ رئیس جمهوری اوکراین گفت: درحالی که پوتین حمله خود را علیه مردم اوکراین به راه اندخته است، غرب نباید کنار بایستد.

این بیانیه در پایان می افزاید: نخست وزیر انگلیس در پاسخ گفت که امیدوار است تا اوکراین بتواند مقاومت کند.

«اورسلا فُن در لاین» رئیس کمیسیون اروپا هم در واکنش به تحولات اخیر در اوکراین گفت: دارایی های روسیه در اتحادیه اروپا مسدود می شوند و و دسترسی این کشور به بازارهای مالی اروپا نیز گرفته می شود.

فُن در لاین در یک نشست خبری در بروکسل که «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز وی را همراهی می کرد، گفت: ما موارد راهبردی روسیه را (در اروپا) هدف قرار داده ایم.

همچنین وزارت خارجه چین همه طرف های درگیر در اوکراین را به خویشتن داری فراخوانده و اعلام کرد که در اینجا مسئله حمله به روسیه همان گونه که بعضا توصیف می شود مطرح نیست.

در این بیانیه آمده است که به منافع امنیتی همه طرف ها احترام گذاشته خواهد شد. چین اعلام کرد که تحولات در اوکراین را به دقت دنبال خواهد کرد.‎

در ادامه واکنش های جهانی به درگیری روسیه و اوکراین، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس جمهوری بلاروس با بیان اینکه قبل از آغاز عملیات روسیه به اوکراین در مورد این عملیات هشدار داده بودم، گفت: مینسک برای میزبانی مذاکرات روسیه و اوکراین آماده است.

«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا نیز درصفحه شخصی خود در توییتر  نوشت: دولت اسپانیا تجاوز روسیه به اوکراین را محکوم می کند و همبستگی خود را با دولت و مردم اوکراین اعلام می کند.

سانچز تصریح کرد: من همچنان در تماس نزدیک با شرکا و متحدانمان در اتحادیه اروپا و ناتو برای هماهنگی پاسخی مشترک به این اقدام هستم.‎

117