حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) در لبنان، واکنش ها و محکومیت گسترده مقامات کشورهای مختلف را در پی داشت.

نیروهای حافظ صلح سازمان ملل که به اختصار یونیفل نامیده می‌شوند، در منطقه مرزی جنوب لبنان با شمال سرزمین‌های اشغالی مستقر هستند. 

ارتش رژیم صهیونیستی بامداد امروز (جمعه) یک پست دیدبانی متعلق به یونیفل را در ناقوره هدف قرار دادند که باعث زخمی شدن دو صلح‌بان سریلانکایی شد. حمله مشابه دیگری نیز روز گذشته (۱۹ مهر) به زخمی شدن دو صلح‌بان دیگر منجر شد.

این حملات در حالی رخ می‌دهد که رژیم صهیونیستی همچنان به حملات هوایی و زمینی خود در لبنان و بمباران‌های نوار غزه ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایران پرس، وزارت امور خارجه لبنان، با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل در جنوب لبنان موسوم به یونیفل، خواستار تحقیق شورای امنیت سازمان ملل، جامعه جهانی و کشورهای عضو در مأموریت یونیفل و اتخاذ موضع قاطعی علیه این اقدامات شد.

وزارت امور خارجه لبنان تاکید کرد: حمله هدفمند و عامدانه ارتش رژیم صهیونیستی به نیروهای سازمان ملل در جنوب لبنان «یونیفل» و آخرین اقدام ارتش اشغالگر در این زمینه و هدف قرار دادن برج مراقبت پایگاه اصلی رئیس یونیفل در رأس الناقوره در مقر گردان ارتش سریلانکا را که منجر به زخمی شدن شماری از نیروهای مذکور شد، به شدت محکوم می‌کنیم.

در بیانیه وزارت امور خارجه لبنان تصریح شده است: حملات پیاپی رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح و درخواست غیرقانونی از آنها برای ترک پایگاه‌هایشان در جنوب لبنان برخلاف مأموریت تعیین شده برای آنها از سوی شورای امنیت بوده که یک اقدام بی سابقه و خطرناک است.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا نیز امروز (جمعه) حمله رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) در زمان انجام عملیات‌های صلح‌بانی در جنوب لبنان را محکوم کرد و آن را «غیرقابل قبول» خواند.

شارل میشل گفت: حمله علیه ماموریت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نه مسوولانه است و نه قابل قبول.

رئیس شورای اروپا ادامه داد: ما از اسرائیل و تمامی طرف‌های دیگر می‌خواهیم که قوانین بین‌المللی بشردوستانه را به طور کامل رعایت کنند و به آن احترام بگذارند.

مقامات کشورهای فرانسه و ایتالیا هم پس از این حمله، درخواست تشکیل جلسه‌ای را بین کشورهای اعزام کننده نیرو به یونیفل دادند.

وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که به دلیل حمله نیروهای رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفل) در لبنان، سفیر این رژیم را به این وزارتخانه احضار کرده است.

وزارت دفاع ایتالیا نیز این حمله نظامیان رژیم اسرائیل را غیرقابل تحمل دانست و سفیر این رژیم را به محل این وزارتخانه احضار کرد.

همچنین وزارت خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد.

در این راستا، «سیمون هریس» نخست وزیر ایرلند در پیامی در واکنش به حمله ارتش رژیم صهیونیستی گفت: "عمیقا نگران است و این اقدام غیرقابل تحمل است."

«پیتر استانو» سخنگوی ارشد اتحادیه اروپا نیز با تکرار موضع انتقادیاین  اتحادیه درباره حملات رژیم صهیونیستی به نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد (یونیفیل) در جنوب لبنان اعلام کرد که این موضوع به‌عنوان یک اولویت در جلسه آتی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین نمایندگی اندونزی در سازمان ملل در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) ضمن محکومیت این حمله عامدانه نوشت: اقدامات اسرائیل نمایانگر تلاشی آشکار جهت به وجود آوردن هراس و ارعاب هم برای ماموریت صلح‌بانی و هم جامعه بین‌المللی است.

117