وزارت امور خارجه بنگلادش، سفیر میانمار در  داکا را احضار کرد.

به گزارش ایران پرس، وزارت امور خارجه بنگلادش روز جمعه اعلام کرد، این دیپلمات میانماری، به دلیل افزایش حضور نیروهای امنیتی میانمار در مجاورت اقامت اسکان هزاران مسلمان روهینگیایی در منطقه حائل مرزی در خاک میانمار به وزارت امور خارجه احضار شده است.

وزارت امورخارجه بنگلادش در بیانیه ای اعلام کرد، از سفیر میانمار در داکا خواسته شده است تضمین دهد نیروهای امنیتی از این منطقه مرزی عقب نشینی کنند، چراکه افزایش حضور نظامیان میانماری در منطقه موجب بروز تنش های مرزی میان دو طرف خواهد شد.

در بیانیه وزارت امورخارجه بنگلادش تاکید شده است، این اقدام همچنین ممکن است موجب اخلال در روند بازگرداندن آوارگان به میانمار شود.

استقرار نظامیان میانمار در مرز بنگلادش

دولت میانمار به بهانه تحرکات مسلمانان روهینگیا، نظامیان خود را در مرز با بنگلاش مستقر کرد.

دولت میانمار روز جمعه اعلام کرد، اقدامات اخیر امنیتی در مرزهای این کشور با بنگلادش از جمله استقرار نظامیان میانمار در واکنش به تحرکات مسلمانان روهینگیا اتخاذ شد.

این درحالی است که گفته می شود، شمار نظامیان میانماری در مرز با بنگلادش طی هفته اخیر به طور چشم گیری افزایش داشت.

براساس تازه ترین اطلاعات، شمار آوارگان روهینگیایی در بنگلادش بیش از 800 هزار نفر تخمین زده می شود.

وضعیت غیرانسانی مسلمانان روهینگیا 

مسلمانان روهینگیا عمدتا در شمال ایالت راخین میانمار متمرکز هستند.

مقامات میانمار، روهینگیایی ها را اتباع این کشور نمی دانند و این موضوع سبب شده تا از سال 2012 تاکنون این اقلیت شاهد اعمال بدترین سیاست های تبعیض نژادی، کشتار، تجاوز و رانده شدن از خانه های خود باشند.

همچنین تاکنون «آنگ سان سوچی» و مسئولان ارتش میانمار از افزودن نام اقلیت روهینگیایی به ۱۳۵ گروه نژادی این کشور خودداری کرده اند و می گویند مسلمانان روهینگیا به صورت غیرقانونی از بنگلادش به میانمار مهاجرت کرده اند.

در جدیدترین دور خشونت های دولت میانمار ضد مسلمانان روهینگیا از 25 اوت گذشته تاکنون هزاران نفر کشته و مجروح و صدها هزار تن آواره شده اند.

این سیاست ها که هر از گاهی با حملات ارتش و گروههای عمدتاً بودایی افراطی شدت می گیرد، روهینگیایی ها را با خشنونت های وحشتناک بسیار زیادی مواجه ساخته است.

با توجه به آمار آوارگانی که پیش‌تر در بنگلادش حضور داشتند؛ بیش از هشتصد هزار روهینگیایی در بنگلادش و اردوگاه‌های آوارگان در شرایط بسیار نامساعد انسانی و بهداشتی حضور دارند.

سازمان ملل اقلیت مسلمانان روهینگیا را یکی از بزرگترین اقلیت هایی توصیف کرده که در معرض ظلم و ستم کم سابقه ای قرار گرفته اند.

سازمان ملل، میانمار را به پاکسازی قومی و اقدام ضد اقلیت مسلمان متهم کرده است.

تصویب قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در حمایت از مسلمانان روهینگیا

سازمان همکاری اسلامی پیش نویس قطعنامه ای درباره وضعیت مسلمانان روهینگیایی میانمار به مجمع عمومی سازمان ملل متحد ارائه کرده بود که اوایل ماه دی در مجمع عمومی با 122 رای موافق در مقابل ده رای مخالف و 24 رای ممتنع به تصویب رسید.

 مجمع عمومی سازمان ملل دراین قطعنامه، پایان عملیات نظامی میانمار ضد مسلمانان روهینگیا و انتصاب یک فرستاده ویژه سازمان ملل برای میانمار را خواستار شد.

این قطعنامه همچنین از دولت میانمار خواست تا اجازه دهد امدادرسانان به مناطق بحران زده دسترسی داشته باشند و بازگشت همه آوارگان مسلمان روهینگیایی به محل زندگی خود را تضمین  و به روهینگیاها حق شهروندی اعطا کند. 

چین و روسیه نیز از مخالفان این قطعنامه بودند.

116/111

بیشتربخوانید:

کشف گور جمعی در میانمار

سازمان ملل درباره ادامه نسل‌کشی مسلمانان در میانمار هشدار داد

انتقاد گوترش از بازداشت خبرنگاران و نقض حقوق بشر در میانمار